درد و دل های یک قهرمان ورزشی

به گزارش هفته نامه افق کویر،”ووشوکاران” شهرستان بافق در مسابقات المپیاد بسیج ورزشی که در استان یزد برگزار شد، خوش درخشیدند. در این مسابقات، هشت نفر از شاگردان”هومن سیدی” توانستند با غلبه بر حریفان خود با اقتدار بر سکوی قهرمانی بایستند. در این شماره از هفته نامه خبرنگار ما، گفتگویی با سرمربی تیم ووشو شهرستان انجام داده؛ که در ادامه می خوانید.

تهدیدی که به فرصت تبدیل شد
سرمربی تیم ووشو بافق گفت: از سال ۸۲ فعالیت، در رشته ووشو را زیر نظر یکی از برجسته ترین استادان ووشو کشور، آغاز نموده و ۱۵ سال به صورت حرفه ای به ورزش ووشو پرداختم و همواره در کنار دوستانم در اردوی تیم ملی حضور داشتم. در یکی از اردوها دچار شکستگی در ناحیه پا شده؛ و ناخواسته مجبور شدم ورزش ووشو را رها کنم. وی ادامه داد: فرصتی مغتنم دست داد تا بتوانم در کنار استادم، مطالب ارزشمند زیادی را بیاموزم،اینکه چطور می توان یک بازیکن حرفه ای بود و چگونه یک ورزشکار می تواند از روحیه بالایی برخوردار بوده و از نظر تکنیکی به چشم داوران بیاید.

استعدادهای ووشو شناخته نشده زیادی در بافق وجود دارند
وی ادامه داد:اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و با توجه به پتانسیلی که در شهرستان بافق وجود داشت و به دلیل عشق و علاقه وافری که به ووشو داشته، مربی گری را آغاز نمودم. در آغاز تمرینات؛ با حضور دو ورزشکار انجام می شد و به تدریج تعداد بازیکنان بیشتری در تمرینات حضور یافتند. در ادامه ورزشکارانی را که در زمینه ووشو استعدادی نداشته به رشته های دیگر ورزشی هدایت کرده و ۸ نفر از بازیکنان با استعداد را شناسایی نموده و کار را به صورت حرفه ای ادامه دادم.
سیدی تصریح نمود: بنده معتقدم هنوز استعدادهای زیادی در شهرستان بافق وجود دارند؛ که با این ورزش آشنایی ندارند.
مربی ووشو بافق با اظهار گلایه مندی عنوان نمود: در مدت یک سال و نیم فعالیت در این عرصه؛ هیچ حمایتی نشده و بدلیل عشقی که به این ورزش داشتم، بخشی از تجهیزات مورد نیاز را با هزینه شخصی خریداری نمودم؛ حتی سالن تمرینات نیز در اجاره بسیج است.

به عنوان یک تیم بی نام و نشان قهرمان مسابقات شدیم
وی در ادامه گفت: در مسابقات استانی سال گذشته، با سه طلا و دو نقره، قهرمان مسابقات شدیم و خوشبختانه، امسال به دور از هرگونه اشتباهات داوری که آمیخته با ورزش است، با کسب ۵ مدال طلا و ۳ نقره؛ با قاطعیت به بردی ارزشمند دست پیدا کرده و به قول خود به رئیس اداره ورزش عمل نموده و قهرمان شدیم.
سیدی اظهار نمود: برایم بسیار آزار دهنده بود؛ که ما به عنوان یک تیم بی نام و نشان به مسابقات رفته و قهرمان مسابقات شده و بی نام و نشان برگشتیم. این در حالی است که تیم های دیگر با لباس های یکدست کاملا شناخته شده بودند و بازیکنان تکنیکی تیم ما چون لباس متحدالشکلی نداشتند، مشخص نبود از کدام تیم در مسابقات حضور دارند.
سیدی گفت: حداقل درخواست ما، داشتن امکانات تمرینی و حامی که هزینه ورزشکاران را تامین نماید. این هزینه در حال حاضر توسط خود ورزشکاران پرداخت می شود. وی ادامه داد: متاسفانه در شهرستان بافق، اهمیتی به ورزش ووشو داده نمی شود، با ذکر مثال، سال گذشته شرکت در مسابقات کشور قریب به، ۲۵ میلیون تومان، هزینه داشت که نزدیک به یک سال است؛ که هنوز پرداخت نشده و مواردی از این قبیل موجب شده، که انسان از ورزش دچار دلزدگی شود. وی ادامه داد: حدود یک ماه قبل، مراسم تجلیل از مدال آوران با حضور برخی از مسئولین ، ورزشکاران وخانواده هایشان برگزار شد و از مدال آوران تقدیر شده و انگیزه ای شد که در مسابقات آتی قوی تر ظاهر شده و نتایج بهتری را کسب نمایند.

شاگردانم یک سروگردن از حریفان بالاتر بودند
وی عنوان نمود: شاگردانم با وجود تمرینات فشرده و روحیه جنگنده، از لحاظ تکنیکی وتاکنیکی یک سروگردن از بقیه بالاتر بودند و زمانی که به مرحله سوم می رفتند، حریف نگران می شد؛ ولی من خوشحال بودم، چون اطمینان داشتم بازیکنانم نفس داشته و می توانند بجنگند و همه حاصل تلاش بی وقفه ورزشکاران و مربیان این رشته می باشد.
سیدی ادامه داد:بنده معتقدم می‌توان به راحتی یکی دو بازیکن از تیم بافق به اردوی تیم ملی فرستاد و به عنوان بازیکن ثابت تیم ملی شناخته شوند، نمونه بارز آن “محسن محمد سیفی” که هم اکنون یکی از بهترین بازیکنان ووشو کشور است.

ووشو تلفیقی از حرکات نمایشی و مبارزه
وی در ادامه به بیان تعریفی از ووشو پرداخت: ورزش ووشو به دو بخش حرکات نمایشی و ساندا(مبارزه) تقسیم شده و تلفیقی از بوکس، تکواندو و کشتی است، ورزشی که به ظاهر راحت؛ اما در باطن سخت و نفس گیر بوده و تنها یک ووشوکار متوجه سختی آن خواهد شد. این ورزش به بازیکنانی نترس و با جسارت نیاز دارد؛ که خودشان را باور داشته باشند و من در شاگردانم این جسارت را دیدم.
سیدی ادامه داد: برای رسیدن به یک تیم قدرتمند، بازیکنان باید زمان بیشتری را به انجام تمرینات می پرداختند و بدین منظور، زمان تمرینات را بصورت یک روز در میان قرار داده؛ تا بازیکنان بر روی حرکات تخصصی تمرکز داشته باشند. از آنجایی که علائم و امتیازات داوری تاثیر بسزایی در کسب امتیازات دارد، تمام فوت و فن داوری را در تمرینات به شاگردانم آموزش داده ام.

عملکرد حرفه ای ووشوکاران بافقی در بازی پایانی
وی در ادامه تصریح کرد: مسابقات المپیاد بسیج دانش آموزی؛ با حضور تیم هایی از همه ی شهرستان های استان یزد برگزار شد . بازی های نخست با سختی هایی همراه بود؛ تا بازیکنان خودشان را با شرایط مسابقه تطبیق دهند. شاگردانم با انجام ۴ تا ۵ مسابقه به بازی فینال راه یافتند. در بازی پایانی بازیکنان از لحاظ تکنیک و قدرت با هم برابر بوده و زمانی که در پایانی بازیکن در یک دقیقه کار بازیکن حریف را تمام می کند، نشان می دهد که چقدر ووشوکاران بافقی در سطح بالاتری از حریفان خود، دراستان قرار دارند.

آینده ووشو شهرستان با حمایت مسئولین، بسیار درخشان خواهد بود
سیدی گفت: در ۴ اسفند ماه مسابقه ای به منظور انتخابی تیم ملی در مرکز استان برگزار شده و بازیکنانی که موفق به کسب مدال طلای مسابقات شده، به عنوان نماینده استان راهی مسابقات کشوری می شوند. وی ادامه داد: راه یابی بازیکنان به اردوی تیم ملی به سادگی امکان پذیر نیست و جای بسی خرسندی است که شاگردانم با قاطعیت نتایج ارزشمندی را کسب نمودند. وی با اظهار گلایه مندی عنوان نمود: نداشتن حامی ما را آزار می دهد، انتظار داریم در مسابقات آتی حمایت بیشتری از تیم ووشو شهرستان انجام شود. حداقل درخواست ما این است که یک وسیله نقلیه در اختیار ما قرار داده تا ۴ ساعت در اختیار ما باشد. من همیشه معتقدم شب قبل از مسابقات باید در کنار شاگردانم حضور داشته تا از لحاظ روحی و روانی آمادگی پیدا کنند و همه اینها نیازمند تامین سرمایه مورد نیاز می باشد.
وی در پایان عنوان نمود: آینده ووشو شهرستان با حمایت مسئولین، بسیار درخشان خواهد بود.

حکیمه السادات میرمحمدی، افسانه رنجبر

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل