بافق، بهشت هندبال ایران

 به گزارش هفته نامه افق کویر، «مهدی دهقان زاده» در سال ۱۳۴۹ در بافق متولد شد و ۳۳ سال در کسوت معلم ورزش فعالیت داشت. وی از ۲۰ سال قبل، وارد عرصه ورزش هندبال شد و از همان زمان افتخار همراهی با تیم سنگ آهن را داشت. وی عضویت در هیئت مدیره باشگاه سنگ آهن، مدیر آکادمی هندبال باشگاه سنگ آهن و سرپرست تیم لیگ دسته یک باشگاه سنگ آهن و سرپرست تیم ملی نوجوانان بافق را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. در این شماره از هفته نامه افق کویر به گفتگو با چهره نام آشنای هندبال بافق پرداخته که در ادامه خواهید خواند:

ورزش را به همه امور ارجحیت می دهم
دهقان زاده گفت: فعالیت در عرصه ورزش را بر همه امور ارجحیت داده و به نوعی علاقه به ورزش در من نهادینه شده است.
وی ادامه داد: زمانی که نظاره گر شادی های کودکان و نوجوانان با پرداختن به ورزش می شوم برایم بسیار ارزشمند است و یکی از افتخاراتم خدمت به فرزندان شهرم است.

همدلی و همراهی عاملی تاثیرگذار در پیشرفت هندبال بافق
مدیر آکادمی هندبال باشگاه سنگ آهن بافق گفت: در شهرستان بافق، استعدادهای ورزشی زیادی وجود دارد که برای پرورش آن می بایست سرمایه گذاری های لازم صورت بگیرد. دهقان زاده یکی از عوامل پیشرفت هندبال در بافق را همدلی و همراهی مجموعه هندبال شهرستان عنوان نمود و تصریح کرد: زمانی که منیت ها را رها کنیم به موفقیت دست خواهیم یافت.

ورزش و نقش آن در کاهش معضلات اجتماعی
وی ادامه داد: توجه بیشتر به امر ورزش، تا حد زیادی معظلات اجتماعی را کاهش خواهد داد، به فرموده رهبر معظم انقلاب» امر به ورزش، امر به معروف» است. دهقان زاده گفت: جای بسی تاسف است که بیماری هایی نظیر دیابت، چربی خون و … در استان یزد آمار بالایی را به خود اختصاص داده و مستلزم توجه بیشتر خانواده ها به امر ورزش می باشد . وی افزود: هندبال از جمله ورزش هاییست که محدودیت سنی و فیزیکی مشخصی ندارد. یک ورزشکار حرفه ای باید بالاتنه قوی داشته و از سرعت عمل بالایی برخور دار بوده و با هوش بالای ورزش خود بتواند توپ را پخش نماید. به منظور کشف استعدادهای ورزشی، آزمون هایی بصورت تخصصی گرفته شده تا سرعت دست ورزشکار وهوش ورزشی وی سنجیده شود.
دهقان زاده عضو هیئت مدیره باشگاه سنگ آهن گفت: جای بسی خرسندی است که در چند سال اخیر، هندبال یکی از رشته های خوب و تاثیرگذار در شهرستان بوده و باشگاه سنگ آهن سرمایه گذاری مناسبی را در این رشته ورزشی انجام داده است. همچنین تیم هندبال باشگاه سنگ آهن برای چندمین سال پیاپی در استان و منطقه، مقام اولی را از آنخود نموده اند.
وی اظهار نمود: باشگاه سنگ آهن دارای آکادمی هندبال ممتاز در کشور می باشد که تنها باشگاه سنگ آهن و سپاهان، افتخار دریافت چنین مقامی را در کشور دارا می باشند. در سال جاری، در لیگ نوجوانان ، تیم هندبال دختران و پسران بافق، در جمع ۴ تیم برتر کشور قرار گرفتند؛ همچنین در لیگ آیندگان ۲۵ تیم از سراسر کشور حضور داشته و تیم هندبال پسران بافق موفق به کسب مقام سومی مسابقات شد؛ دختران بافقی نیز در این مسابقات مقام قهرمانی را از آن خود نمودند.
وی ادامه داد:سال گذشته به عنوان مدیر به همراه تیم ملی بانوان هندبال بافق، به کره اعزام شده و مجوز حضور در مسابقات جهانی را دریافت نمودیم .

بیشتر بازیکنان تیم هندبال بومی شهرستان هستند
دهقان زاده در پاسخ به این سوال که چه تعداد از بازیکنان تیم بومی هستند، پاسخ داد: به جز لیگ برتر؛ که در سطح حرفه‌ای بوده و شرایط ویژه خود را دارا می باشد ، بیشتر بازیکنان تیم هندبال، بومی خود شهرستان بوده و رویارویی با تیم های بزرگی چون؛ اصفهان، تهران و مشهد اقدام بزرگی است. وی ادامه داد: در لیگ های برتر و حرفه ای، ضرورتی وجود ندارد که صددرصد بازیکنان بومی باشند ، در تیم های بزرگی نظیر بارسلونا، اسپانیا و انگلیس، شاید تنها سه بازیکن بومی در تیم حضور داشته باشد. وی عنوان نمود: ما سعی می کنیم از حضور بازیکنان بومی شهرستان و در کنارش بازیکنان حرفه ای بهره برده تا سطح کیفی عملکرد تیم افزایش پیدا کند.
دهقان زاده عنوان نمود: در تیم ملی جوانان، بنده به عنوان سرپرست در کنار تیم حضور داشته و یک مربی از بافق به آموزش بازیکنان پرداخته هم چنین ۳ نفر در کادر و ۵ بازیکن بومی در تیم حضور داشته و آینده بسیار روشنی در انتظار تیم هندبال بافق خواهد بود و به خواست خدا، امیدواریم، در سال آینده بتوانیم در بازی های آسیایی حضور پیدا کنیم.

شکست در اوج پیروزی
وی گفت: سال گذشته برای کسب مقام سومی لیگ دسته یک،در دقایق پایانی، ۸ گل از تیم حریف جلو بودیم؛ اما در حیرت و ناباوری، در ۱۰ دقیقه، با دریافت۱۰گل از تیم مقابل، مغلوب حریف شده و مقام سومی مسابقات را از دست دادیم و خاطره تلخ این شکست برای همیشه در خاطرم ماندگار شد.
دهقان زاده در بیان یکی از خاطرات شیرین خود عنوان نمود: در یکی از بازی ها که در رده نوجوانان در سرخس برگزار می شد، تماشاگران زیادی برای تماشای مسابقه در سالن ورزشی حضور یافته بودند و در صورت کسب تساوی، تیم ما بازی را از دست می داد ، در دقایق پایانی بازی مساوی شد و ۳ ثانیه تا اتمام بازی فرصت بود و باید یک ضربه خطا از فاصله دور پرتاب می شد و به خواست و عنایت خدا توانستیم در سه ثانیه پایانی با یک گل، به مقام سومی مسابقات دست یابیم.

دید باز مدیرعامل و مسئولین باشگاه سنگ آهن در امر ورزش ستودنیست
دهقان زاده عنوان نمود: ازهمه نهادها، بویژه مسئولین باشگاه سنگ آهن و هیئت مدیره که دید بازی نسبت به ورزش داشته و از هیچ امری برای پیشرفت ورزش در بافق فروگذار نمی کنند، سپاسگزارم. وی ادامه داد: جای بسی خرسندی است که از زمان تصدی مهندس حمیدیان مدیر عامل شرکت سنگ آهن بافق و دید بازی که وی به ورزش داشته، نتایج بسیار ارزشمندی حاصل شده و قطار پیشرفت در ورزش بافق، بویژه در رشته ورزشی هندبال، به حرکت درآمده و باید به منظور کسب نتایج ارزشمند شتاب بیشتری بگیرد

در ادامه گزارش به گفتگو با تنی چند از بازیکنان تیم ملی هندبال بافق پرداخته که در ادامه خواهید خواند:
محمد علی علی بیگی ۱۸ ساله، گفت: ورزش هندبال را از پایه پنجم ابتدایی آغاز نمودم. وی گفت: در ابتدای امر به منظور سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت در کلاس های هندبال شرکت نموده و بعد از گذشت یک سال ، کار را حرفه ای دنبال کرده و در مسابقات زیادی شرکت نموده و هم اکنون در پست بازیکن گوشه راست، تیم سنگ آهن بافق بافق را همراهی می نمایم.
وی عنوان نمود: برای رسیدن به هدفم که بازی در تیم ملی بزرگسالان و لیگ های برتر اروپا است، تلاش می کنم. وی گفت: از مسئولین تقاضامندیم، حمایت بیشتری از تیم داشته و همواره تیم را همراهی نمایند.


زندگی بدون ورزش برایم جذابیتی ندارد
محسن بویی آبادی ۱۵ ساله، گفت: به مدت ۶ سال است که در رشته هندبال و در پست پخش توپ، فعالیت دارم . وی گفت: به یاد دارم در روزهای کودکی در کوچه پس کوچه های شهر، سرگرم بازی بوده که متوجه شدم یکی از دوستانم برای تمرین به سالن هندبال می رود، به منظور پاسخ به حس کنجکاوی کودکانه خود با وی همراه شدم . مشاهده تمرینات هندبال برایم لذت بخش بوده و از همان زمان علاقه به هندبال در من شکل گرفت، هم زمان در رشته ژیمناستیک نیز فعالیت داشته اما بدلیل علاقه به هندبال آن را برگزیدم.
وی ادامه داد: تاکنون در مسابقات زیادی شرکت نموده و هم اکنون به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شدم.وی ادامه داد: زندگی بدون ورزش برایم جذابیتی ندارد و پرداختن به ورزش موجب شده تا تغذیه سالمی داشته باشم.
بوئی آبادی در بیان یکی از بهترین خاطرات خود عنوان نمود: به یاد دارم در یکی از بازی ها، در رویارویی با یکی از بهترین تیم های کشور، موفق شدم ۱۰ گل به تیم حریف بزنم. وی تلخ ترین خاطرات خود را زمانی دانست که بدلیل نبود سالن، توپ و امکانات ، پرداختن به بازی امکان پذیر نبود.
بوئی آبادی گفت: در یکی از بازی ها از ناحیه پا دچار آسیب دیدگی شده و برای مدتی از همراهی تیم باز ماندم اما با تمام مصدومیت ها و مشکلات، همواره برای ادامه مسیر ثابت قدم بوده و تلاش می نمایم بتوانم در تیم ملی حضور داشته باشه و آرزومندم، بهترین بازیکن جهان شوم.

هندبال جزء جدایی ناپذیر زندگی ورزشی ام
صالح عباسی۱۸ ساله گفت: در سن۱۲سالگی و با انتخاب تیم استعدادیابی شهرستان، به تیم هندبال پیوستم. وی ادامه داد: تاکنون در مسابقات زیادی شرکت نموده و در یکی از بازی ها در لیگ دسته یک توانستیم ، به مقام نائب قهرمانی دست یابیم
وی در پاسخ به این سوال که آیا هیچ زمانی از ادامه راه خسته شده ای پاسخ داد: هندبال جزئی از زندگی من شده است شاید در برهه ای از زمان دچار خستگی و ناامیدی شده ؛ اما با کمک مربی انرژی مضاعف گرفته و همواره برای رسیدن به اهدافم سخت تلاش می نمایم.

حکیمه السادات میرمحمدی،افسانه رنجبر

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی

فرمانده انتظامی شهرستان بافق گفت: آشنایی در فضای