گفتگو با یک بلاگر: با خود سانسوری می توان در فضای مجازی فعالیت داشت

به گزارش هفته نامه افق کویر، خبرنگار ما در آخرین شماره هفته نامه افق کویر سال ۱۴۰۲ و در واپسین روزهای اسفند به سراغ یکی از فعالین شبکه های مجازی و به اصطلاح «بلاگر» شهر بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید:
«عباس نوری» هستم، فوق لیسانس عمران، فارغ التحصیل دانشگاه فردوسی مشهد.

افق کویر: چطور شد که بلاگر شدید؟
کار من بلاگری نیست، ولی نام دیگری هم نمی توان روی آن گذاشت. سال ها قبل در «تلگرام» فعالیت می کردم تا اینکه «اینستاگرام» شناخته شد و وارد این فضا شدم؛ پیش تر فعالیت در این فضا راحت تر بود، ولی حدود یکسال و نیم هست که این فضا «فیلتر» شده است. اینستاگرام کار یک رسانه را انجام می دهد، شبکه شناخته شده و اختصاصی هست. همین امر باعث شد که به این سمت گرایش پیدا کنم نه اینکه علاقه داشته باشم. کم کم فعالیتم در این زمینه زیاد شد و مورد اقبال مردم شهرستان قرار گرفت.

افق کویر: بلاگری چه مشکلاتی دارد؟
به عنوان بلاگر فقط ۵ دقیقه از فعالیت خود در طول روز را می توانم به تصویر بکشم و مخاطبین سختی ها و پشت صحنه فعالیت مرا نمی ببینند. فعالیت در فضای مجازی بسیار سخت و پر دردسر است؛ علاوه بر این باید پاسخ برخی از نهادهای قضایی و مرتبط را نیز بدهیم.

افق کویر: بیشتر پیرامون چه مسائلی باید به این نهادها پاسخگو باشید؟
همه مسائل، ولی بیشتر بر روی حجاب خانم ها، گفتمان سیاسی و مسایلی از این قبیل حساس هستند، ولی در خصوص موضوعات اجتماعی، اصلاً حساسیتی وجود ندارد.

افق کویر: آهنگ هایی که بر روی محتوا قرار می گیرد برای برخی نهادهاحساسیت ایجاد می کند یا خیر؟
خیر، تمام این آهنگ ها با هوش مصنوعی تولید شده و صدای زن نیست. تا به حال در این زمینه مشکلی نداشتیم.

افق کویر: شغل و حرفه ای که در گذشته داشتید در حال حاضر هم دارید؟
قبلاً پیمانکار ساختمان و کارشناس رسمی بودم؛ بعد از مشکلاتی که پیش آمد و نمی توانستم کار افراد را به موقع تحویل بدهم شرکت پیمانکاری را تعطیل کردم. سال ۱۳۹۵ مشکلاتی به خاطر فعالیت در فضای مجازی برایم پیش آمد، نهادهای نظارتی سراغ من آمدند و کار و زندگی ام ۲ سال در حاشیه رفت.

افق کویر: شما که زخم خورده شبکه های مجازی هستید؛ چرا دوباره به این سمت گرایش پیدا کردید؟
در گذشته، تنها این امکان برای افراد و علاقمندان به فضای مجازی فراهم بود که گروه هایی در فضای مجازی ایجاد و چندین نفر در گروه اظهار نظر می کردند، ولی اینستاگرام این امکان را به فرد داده تا فقط افکار خودش را منتشر کند و افکار دیگران را لازم نیست که منتشر کند. این خصوصیت عاملی شد که بتوانم فعالیتم را در فضای مجازی ادامه بدهم؛ چراکه با خود سانسوری و سعی بر رعایت برخی موارد می توان در این فضا فعالیت داشت. با این وجود در ابتدای صفحه اینستاگرام بنده درج شده است که هر کامنتی(نظر و عقیده) که گذاشته می شود مسئولیت آن بر عهده خود شخص است و “کامنتی” که مُخل باشد را حذف می کنم.

افق کویر: درآمد شما از بلاگری آنقدری هست که دیگر به شغل گذشته باز نگشتید؟
اصلاً درآمدی ندارد و قابل قیاس با پیمانکاری که شغل گذشته من بوده، نیست، ولی انسان اگر بخواهد دنبال پول باشد سیری ناپذیر است. ملاک من درآمد زایی نیست، در انتخاباتی که گذشت بابت تبلیغات از هیچ کس یک ریال دریافت نکردم، حتی از نامزدهای شهرستان های دیگر؛ البته مبلغ زیادی پیشنهاد شد که صفحه مرا بخرند؛ اما من نپذیرفتم. هدف اصلی من این بود که شور و نشاطی در انتخابات به وجود بیاید تا حداقل یک بافقی به مجلس برود؛ اگرچه بافق بالاترین آمار کشوری را در انتخابات نسبت به جمعیت داشت، ولی مردم بافق از غروب به بعد در انتخابات حضور یافتند. به نظرم اگر ساعت انتخابات تمدید نمی شد کمتر از ۴۰ درصد افراد پای صندوق حضور پیدا می کردند.

افق کویر: خانواده تان آیا با نظر شما موافق هستند و قبول دارند فقط در زمینه بلاگری فعالیت داشته باشید و شغل پر درآمد گذشته را رها کنید؟
در پرونده قضایی من بحث اعدام مطرح شد، ممکن بود(مکث چند دقیقه ای همراه با اندوه و چشمانی اشکبار) همان موقع عمرم تمام شده بود تا اینکه سال ۱۳۹۶آن حکم لغو شد؛ بعد از آن فکری که قبلاً داشتم و دایم دنبال مال اندوزی و پول بود را گذاشتم کنار.در ابتدا خانواده شدیداً مخالف فعالیتم در فضای مجازی بودند بودند، ولی کم کم قبول کردند.

افق کویر: دوره محاکمه شما تمام شده است؟
نه هنوز ادامه دارد. محکومیت اصلی ۵ تا ۷ سال یعنی ۳۵ سال زندان بود که ۵ سال آن اجرایی بود همراه با ۲ سال تبعید به نیک شهر. این حکم تبدیل به ۵ سال حبس شد تا اینکه بعد از گذشت ۳ سال عفو خوردم؛ متأسفانه حکم ضمن تبعید عفو نشد؛ اگرچه تبعید هم بعد از دو سال تبدیل به ۶ ماه حبس شد. الان هم در حال گذراندن حبس هستم.

افق کویر: جرم شما چه بود؟
جرم های مختلفی به من نسبت دادند تنها جرمی که برایشان ثابت شد، توهین به مقدسات بود. گفتند مقاله ای در گروهی که مسئولش بودم بازنشر شده و منتسب به من شد که گرداننده بودم.

افق کویر: ماجرای مبلغ طلب شما از یکی از باشگاه ورزشی سطح شهر چیست؟
طبق توافقی که صورت گرفت، مقرر شد خبرها پوشش داده شود تا اینکه تعداد “استوری(پیام کوتاه) و پُست‌ها” در دی ماه سال گذشته فاکتور شد، ولی هیچ مبلغی به من پرداخت نگردید.

افق کویر: آیا تا به حال صفحه شما دچار مشکل شده و اگر گردیده چطوری آن را رفع کردید؟
یکبار صفحه مجازی بنده توسط یک “هکر” از دسترس خارج شد، ۷۲ ساعت بعد به کمک دوستان در پایتخت که سررشته در نرم افزارهای گوشی همراه داشتند، برگردانده شد.

افق کویر: آیا از ارگانها و نهادها بابت تبلیغاتی که انجام می شود هزینه دریافت می کنید؟
شاید تا به حال گفته شده که صفحه بنده از ارگان ها و نهادها مبلغی را دریافت می کند، ولی تا به حالا هیچ مبلغی را دریافت نکردم؛ فقط شهرداری سال گذشته یک کارت هدیه بابت پوشش جشنواره نوروزی به من داد.

افق کویر: آیا فرزندان خود را تشویق به بلاگری می کنید؟
علاقه به “بلاگری” دارند، ولی فالوور(دنبال کننده) گرفتن خیلی سخت است و کار در فضای مجازی سختی های زیادی دارد و درآمد چندانی ندارد.

افق کویر: آیا دنبال کنندگان شما واقعی هستند یا فیک(ساختگی)؟
همه دنبال کننده های صفحه مجازی من واقعی هستند؛ شاید تعداد کمی فیک(ساختگی) باشند؛ به این صورت که من نوعی صفحه ای را راه اندازی کردم و با وجود ۵ صفحه فقط یکی از آنها فعال است و بقیه صفحه هایی که توسط من راه اندازی شده، به دلیل غیرفعال بون ساختگی می باشد.

افق کویر: آیا تا به حال دنبال کننده خریداری کردید؟
خیر.

افق کویر: چند دنبال کننده دارید؟
۶۵ هزار تا

افق کویر: بالاترین بازخورد صفحه مجازی شما مربوط به چه محتوایی بوده است؟
۵ و نیم میلیون بازدید مربوط به فوتبال جام ملتهای آسیا و مراسم تودیع و معارفه مدیر آموزش و پرورش بافق.
این بود گفتگو با یک فعال در عرصه شبکه مجازی! شبکه ای که اگر نظارت نهادها و مسئولین بر روی آن نباشد عین شمشیری بران خواهد بود که هم فرد را در مخاطره می اندازد و هم جامعه را! البته این ویژگی منحصر به شبکه های مجازی نیست و شامل رسانه های دیگر نیز است، ولی امروزه با خرید حداقل یک گوشی همراه و یک بسته اینترنت می توان با مخاطبان وسیعی ارتباط برقرار کرد.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی

فرمانده انتظامی شهرستان بافق گفت: آشنایی در فضای