اقتصاد مقاومتی نمایان در عمل بیان در عمل (قسمت ۷۵ )

تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی|

نیش فیش
بررسی اشتهای مدیران نجومی برای گرفتن مزایا
فیش های نجومی اگر منتشر نمی شد، معلوم نبود اشتهای مدیران نجومی تا کجا برای گرفتن پاداش و وام و حقوق های کلان باز می ماند زیرا قوانین در آن زمان به اندازه کافی راه را برای سنگین کردن فیش حقوقی و دریافتهای کلان باز گذاشته بود و شاید روزنه هایی نیز هنوز باز گذاشته شده باشد. مواردی مثل کاراته، حق مسکن، حق اولاد، حق اوقات فراغت، پاداش هایی به مناسبت های مختلف، اضافه کاری و… عدد نهایی فیش های حقوقی را نجومی می کند. یک منبع نزدیک به نمایندگان مجلس به پنجره می گوید:
نمایندگان مجلس، چیزی به نام حق اداره دفتر دارند که این رقم، خارج از فیش حقوقی شان و برای اداره هر دفترشان چیزی حدود چهار تا پنج میلیون است. مثلاً اگر نماینده ای چهار دفتر را در شهرستان های مختلف داشته باشد، چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان، ماهیانه دریافت می کند.
این منبع می گوید: در مجلس دهم برخی نمایندگان پیشنهاد داده اند که حق اداره دفتر تا ۲۵۰ درصد افزایش یابد.
نظام پرداخت حقوق ها در فصل دهم قانون خدمات مدیریت کشوری و از ماده ۶۴ به شر ح داده شده است. در این فصل از قانون خدمات مدیریت کشوری گفته سده است که افراد در پست ها و سمت های مختلف بر اساس امتیازاتی که می گیرند حقوق هایشان تعیین می شد.
در مقطعی به پیشنهاد وزیر اقتصاد در شورای حقوق و دستمزد قرار شد حداکثر حقوق مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره بانک ها و شرکت های دولتی ۱۰ میلیون تومان باشد که این تخلف بود. بماند که انتشار فیش های حقوقی مدیران عامل برخی بانک ها نشان داد به ۱۰ برابر ابن رقم هم قانع نیستند. مثلاً به گفته ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور(در سال ۹۵ )میانگین حقوق ماهیانه مدیر یکی از بانک ها، ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و ۳۵۰ میلیون تومان نیز باقی مانده وامش با سود یک درصد است. همچنین میانگین باقی مانده مدیر دیگر از بانک ها، ۳۴ میلیون تومان و باقی مانده وامش نزدیک ۲۵۰ میلیون تومان با سود یک درصد است.
جابجایی نجومی ها با نجومی ها
در هر هال، فیاض شجاهی، دادستان دیوان محاسبات از تشکیل ۱۲۳ پرونده ، شامل پرداخت پرسنلی، پرداخت به مدیران و پرداخت بدون مبنای قانونی به ارزش ۵۹ هزار میلیارد ریال خبر داده است. اما در مجموع ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی ( در سال ۹۵ ) گفته: برخی از افراد منصوب شده به جای مدیران عاملان نجومی قبلی، خودشان حقوق های ۴۰ و ۳۰ میلیونی دریافت می کنند و از وام های ۳۹۰ میلیونی و همچنین ۲۹۷ میلیونی استفاده می کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش