عزم تمای قوا برای اجرای فرامین رهبری

سال ۱۳۹۷ از سوی مقام معظم رهبری سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری گردید. خطاب ایشان« همه‌ی آحاد ملّت و از جمله مسئولین » است؛ از آنجایی که تعیین سیاست های نظام از سوی معظم له انجام می گیرد؛ در نتیجه کارگزاران نظام و دولت موظف هستند در راستای این منشور برنامه ریزی و نسبت به اجراء کردن آن سیاست ها با توجه به مصوبات قوه مقننه اقدام نمایند.

عمده ترین مسئله از دیدگاه کارشناسان اقتصادی در راستای حمایت از تولیدات داخلی جلوگیری از ورود قاچاق کالا است. مطابق با آمار رسمی ۱۳۹۵ ، سالانه بالغ بر۵/۱۵ میلیارد دلار جنس قاچاق از مرزهای ۲۵۰۰ کیلومتری جنوب کشور و خلاهای مرزی شامل مبادی ملوانی و مرزنشین ها، معابر کوله بری و مناطق آزاد وارد کشور شده است! آنها بیشترین سهم را در ورود کالای قاچاق از آن خود کرده اند. این کالاها عمدتا پوشاک، طلا، لوازم آرایشی و موبایل غیره می باشد. (۱) ازسوی دیگر تقویت تولیدات داخلی هم شرط است تا هموطنمان کمتر رغبت به خرید کالای خارجی به بهانه کیفیت بالای آن داشته باشند. اگر دولت و نهادهای نظارتی بتوانند جلوی کالای قاچاق را به هر طریق ممکن بگیرند؛ بطور حتم بسیاری از مشکلات اجتماعی؛ از جمله بیکاری یا کم بودن حقوق ودستمزدها در بین کارگران حل می شود؛ اکنون دولت وسایر قوا باید تلاش کنند تا این فرمان را جامه عمل بپوشانند.  گفته می شود « به ازای هر ۱۰ هزار دلار قاچاق کالا، یک فرصت شغلی از بین می رود و این در کشور ایران؛ یعنی از بین رفتن ۲ میلیون فرصت شغلی! در حالیکه ما تقریبا ۵/۲ میلیون نفر بیکار در کشور داریم، با خرید هر کالای قاچاق در واقع به بیکار شدن جوانان خودمان دامن می زنیم.

درست است که دولت و این همه دستگاه باید تلاش و بهره وری خودشان را بیشتر نمایند و جلوی قاچاق کالا را بگیرند؛ اما نباید سهم خودمان را در رویگردانی از کالاهای قاچاق و خرید و حمایت از کالاهای ایرانی را فراموش کنیم.»  (۲)

پی نوشت:

(۱) خبرگزاری تسنیم

(۲) http://birjand.irib.ir

 

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش