گذری بر گزیده های اشعار وحشی بافقی

دکتر حسین مسرّت| همواره به دلیل فراوانی اشعار سخنوران نام آشنای زبان پارسی که همگان دوستدار خوانش چکامه های آنان هستند ، به گزینش اهل ذوق و نظر ، گزیده های خواندنی از دیوان آن ها انجام شده و می شود که پیوسته خواندنی تر و ماندنی تر از اصل دیوان می شدند زیرا که سخته ترین و ناب ترین شعرها که در بردارندۀ شیرین ترین عبارت ها ، ترکیب ها و موضوع ها بود ، چشمگیر برگزیدگان می شد و از اینرو خوانندگان می توانستند در زمان اندکی با آثار و افکار و زیبایی های سخن پارسی هر سخنور دست یابند و چه بسا که اگر این گزیده ها فراهم نمی گشت ، اصل دیوان به کناری نهاده شده و از نظرها دور می شد و آن شاعر راهی به گسترۀ شکوهمند زبان و ادب پارسی نمی یافت؛ امّا به یاری این گزینه ها چه بسا که خوانندگان با شاهکارهایی از ادبیّات پارسی آشنا می شدند که پیش از آن برای شان ممکن نبود .
*****
تاکنون گزیده های فراوانی از اشعار سخنور نامی عصر صفوی، کمال الدّین وحشی بافقی انجام شده که چند تایی از آن بواسطۀ زحمتی که برای گردآوری و ساماندهی آن کشیده شده در خور توجّه است . گزیده های وحشی در دوگونۀ خطّی و چاپی فراروی دوستداران شعر و ادب پارسی است . امّا گزیده های خطّی به رغم فراوانی ، به دلیل دشواری دسترسی بدان کمتر در دست خوانندگان جای می گیرد . در لابه لای کتاب های خطّی کتابخانه های ایران و جهان ، نام صدها جنگ ، کشکول ، منتخب ، سفینه ، دفتر، تذکره و بیاض دیده می شود که در میان آنان نمونه های دلنوازی از اشعار این شاعر دلسوختۀ کویری دیده می شود که خوانندگان می توانند برای پی جویی نام و مکان دسترسی آن به کتاب « کتابشناسی وحشی بافقی» پژوهش نگارنده که در سلسله انتشارات همایش بزرگداشت وحشی بافقی چاپ شده، بنگرند .
امّا در بخش کتب چاپی ، تاکنون کتاب هایی چند گردآوری و سامان یافته است که نام تمامی آن ها در کتابشناسی وحشی بافقی آمده است . امّا در اینجا تنها به شناسایی گزیده های مهم و در خور توجّه پرداخته می شود .
۱) برگزیدۀ اشعار وحشی بافقی ، به کوشش : احمد رنجبر ، تهران : امیر کبیر، چاپ سوم، ۱۳۶۴، رقعی، ۴۳ ص .
کوشنده در این گزیده، شماری از مثنوی ها، ترکیب بندها، غزل ها و رباعی های وحشی بافقی را همراه با توضیح واژه ها و ترکیبات آورده است . این کتاب در سلسله « شاهکارهای ادبیات فارسی» (ش ۳۱) چاپ شده و دیباچه ای کوتاه دربارۀ زندگی وحشی بافقی دارد .
۲) آتش جانسوز ، فراهم کرده :حسین مسرّت ، یزد : طلوع فردا ، ۱۳۹۲ ، وزیری ، ۲۳۶ ص، مصور .
این گزیده در بردارندۀ دیباچه ای در زندگی و آثار وحشی بافقی، همراه با گزیده دیدگاه های کارشناسان و صاحب نظران ادب پارسی دربارۀ وحشی است . گردآورنده در این گزیده ۱۰۰ غزل ، ۲۸ رباعی ، ۱۳ مثنوی و تعدادی از قصیده ها ، قطعه ها ، ترکیب بندها و ترجیع بندهای وحشی را آورده است . این کتاب که با حمایت همایش بزرگداشت وحشی بافقی چاپ شده، همزمان با همایش در دسترس اهل ادب قرار گرفت . اشعار کتاب بر پایۀ دیوان کامل وحشی بافقی ، ویراستۀ دکتر حسین آذران (نخعی) فراهم گشته ، و با خطوط خوش و زیبای استاد محمود رهبران همراه شده است .
۳) برگزیدۀ اشعار وحشی بافقی، انتخاب و شرح : حسین مسرّت، تهران : قطره، ۱۳۷۸، وزیری، ۱۹۰ ص .
گردآورنده پس از دیباچه ای جامع در زندگی و اشعار وحشی بافقی، برگزیده ای از غزل ها، قطعه ها، ترکیب بندها و ترجیع بندها و رباعی های وحشی را همراه با شرح ابیات برای دانشجویان و علاقه مندان زبان و ادب فارسی آورده است . این گزیده ها زیر نظر دکتر حسن انوری در « مجموعۀ ادب فارسی» ( ش ۲۵) چاپ شده، امّا چند سالی است که ادامۀ آن متوقف شده است . این کتاب نیز بر پایۀ دیوان وحشی بافقی ، ویراستۀ دکتر حسین آذران فراهم گشته است .
۴) سیری در تاریخ زندگی و برگزیدۀ اشعار وحشی بافقی ، به کوشش : محمّد علی مجاهدی ( پروانه) ، قم : حضور، ۱۳۸۶، پالتویی، ۱۳۲ ص .
کوشنده پس از درج زندگی نامۀ کامل وحشی که تا ص ۵۲ ادامه دارد، برگزیده ای از اشعار گوناگون او را همراه با توضیح برخی واژه های دشوار آورده است . در دیباچۀ زندگی وحشی بافقی به گونه ای تحلیلی آمده است و در پایان کتاب نمایه ها دیده می شود که سودمند افتاده است .
۵) گزیدۀ اشعار وحشی بافقی، انتخاب : بابک نیک طلب، تهران : قدیانی، چاپ پنجم ، ۱۳۸۸، پالتویی، ۲۲۵ص .
گردآورنده پس از دیباچه ای در شرح احوال و آثار وحشی بافقی، گزیده ای از اشعار گوناگون وحشی ، شامل ۱۳۰ غزل، ۲۰ رباعی و چند قطعه و مثنوی همراه با تعدادی واژۀ دشوار متن آورده است .
۶) منتخب اشعار وحشی بافقی ، مرتبان : ظاهر احراری و مهین ممدوا، دوشنبۀ تاجیکستان : دانش، ۱۹۷۹ م ، جیبی ، ۲۰۲ ص.
برگزیده ای از زیباترین اشعار اجتماعی و ادبی وحشی بافقی به خط سیرلیک و به زبان فارسی برای خوانندگان و ادب دوستان در کشور تاجیکستان . کوشندگان در آغاز، مقدمه ای در شرح احوال وحشی بافقی نهاده و سپس به درج اشعار مبادرت کرده اند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش