از ساختن جامعه سالم بهداشتی غافل نشویم!

برای ایجاد یک جامعه سالم بهداشتی موضوعات را باید به کف اجتماع و محلات برد.
این شعار وزارت بهداشت و درمان کشور است که اکنون به این نتیجه رسیده برای این که مشکلات و مسایل بهداشتی جامعه سالم بماند احتیاج به ایجاد یک زنجیره قوی از عوامل انسانی است که رابط بین مجموعه بهداشتی کشور و مردم باشند. به عبارتی دیگر تحقق سلامتی؛ بدون مشارکت جمعی آحاد اجتماع، امری ناممکن است. در اساسنامه تشکیل شورای پیام گزاران سلامت آمده است:
• ایجاد حساسیت در سازمان ها نسبت به حفظ سلامت کارکنان خود، سلامت محیط زیست پیرامون سلامت مصرف کنندگان خدمات و محصولاتشان
• افزایش پاسخگویی اجتماعی آنها
• بررسی پیش نویس مصوبات لازم برای طرح در کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان
تشکیل این شورا در بافق، در میان انبوه خبرها، پیرامون مسایل شرکت سنگ آهن مرکزی گم شد و کمتر مورد توجه قرار گرفت. شکی نیست برای ایجاد یک جامعه ایی سالم باید از مردم شروع کرد؛ همین مردمی که در همه جا هستند! برخی مسایل بهداشتی هست که از دید مسئولین غافل مانده است؛ چراکه مسئولین بهداشتی نیز مانند هر مسئولی دیگر ممکن است دچار روزمره گی اداری شده باشند؛ در نتیجه شناسایی و انعکاس آن به وزارت بهداشت و درمان گامی موثر در ایجاد یک جامعه سالم است.
موضوع مربوط به آسیبهای اجتماعی دیر زمانی است که در جامعه بشری مورد توجه صاحب نظران بوده است. این مسایل هر چند که تکرار شده اند و همواره تاریخ بشری در خود این مسایل را نهادینه کرده است ؛ ولی در مراحلی از زمان شدت و ضعف دشته است. این شدت ها موجب ابتلاء جامعه به بیماری می شده است که باعث از بین رفتن مدنیت و شهرنشینی می گردیده است. چه بسیار شهرها و آبادیها که بر اثر یک بیماری فراگیر از بین رفته و یا پا را فراتر بگذاریم، تمدن هایی که به دنبال یک آسیب اجتماعی از میان رفته است. در قرآن به سرگذشت این اقوام اشاره های بی شماری رفته است؛ از جمله قوم عاد، ثمود و لوط؛ در عرصه کنونی و همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و افزایش محدوده نیازمندیها، مشکلاتی ناشی از عدم امکان برآورده شدن تمایلات و نیازهای زندگی زیاد شده است و مسایلی مانند فساد، عصیان، تبهکاری، سرگردانی، دزدی و انحراف جنسی و دیگر آسیبها هم بیشتر شده! اینها همانست که ممکن است حیات یک جامعه را در خطر بیندازد؛ از جمله؛ وابسنگی دارویی یا اعتیاد، انحراف جنسی، سرقت و دزدی، خودکشی، مهاجرت، بی خانمانی، فقر، بیکاری و غیره
هم اینک آسیب های اجتماعی در جامعه در حال رواج بیشتری است. مشکلات اقتصادی دولت و موضوع تحریم های ظالمانه و نیز ضعف مدیریتی مهم ترین علل شیوع این آسیب های اجتماعی است. کار پیام گزاران بهداشتی آن است که این مسایل را در کف جامعه حس کرده و یه مسئولین انتقال دهند تا مسئولین پشت درهای بسته تصمیم گیری نکنند. متاسفانه مهم ترین آفتی که هم اینک دچار جامعه بهداشتی کشور شده است. حال، دولت اراده کرده است تا مسایلی که دوسال پیش با عنوان موضوع توانمندسازی کارکنان دولت در هیئت دولت مطرح شده بود را به جریان بیندازد و آن را که با نام ‌نظام نامه جامع سلامت تدوین شده است به مرحله اجراء درآورد؛ بدین معنا که کارکنان و خانواده‌های آنان و در نهایت مراجعان ادارات و کارخانه ها همه در ساخت یک جامعه سالم بهداشتی نقش خواهند داشت.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل