عدم تمکین معادن از پرداخت عوارض (بخش اول)

به گزارش هفته نامه افق کویر سیدعلی نوروززاده شهرداربافق در روز چهارشنبه، ۲۴ بهمن ماه در نشستی که با خبرنگاران بمناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل شهرداری برگزار گردید اظهارداشت: یکی از دستاوردهای خوبی که در انقلاب اسلامی استان اتفاق افتاده این است که مسئولین باید در برابر عملکرد و خدمتی که به آنها واگذار شده پاسخگو باشند، وی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
افق کویر:با توجه به موقعیت بارش باران در بافق آیا وضعیت آبگرفتگی معابر سطح شهر بافق بعنوان یک معضل که در مواقعی که بارندگی ایجاد می شود قابل رفع می باشد یا خیر؟و روان آب های سطح شهر را چگونه مدیریت می کنید ؟
بخش عمده ای از مشکلات آبگرفتگی به ساختار شهر برمی گردد و شهر بافق یک پیشینه طولانی دارد و ساخت و سازها بر اساس شیب و توپوگرافی زمین انجام شده و کلا این جریان حائز اهمیت است که شیب طولی زمین بسیار، نسبت به خیلی از شهرها کمتر است و این شیب به سمت بلوارکشاورز، باقرآباد و حوالی پمپ بنزین لطفی می‌باشد این سه مسیر ی است که کل روان آب شهر را برای این که از سطح شهر دفع شود به طریق ثقلی هدایت می کند. برخی از معابرکه شکل گرفته است شیب معکوس دارند مثل خیابان شیخ محمدتقی بافقی و خیابان مسجدجامع(مخصوصا انتهای خیابان) به علت ساختار امام زاده عبدا…( ع) و ساختار خود زمین و ساخت و سازهایی که قبلا انجام شده است و اگر ما بخواهیم مسیر را به گونه ای طراحی کنیم که کل آب از طریق ثقلی دفع شودامکانش وجود ندارد. تا چند سال گذشته نقاط بحرانی خیلی زیادی وجود داشت که حتی بارندگی های زیر ۱۰ میلی متر هم با مشکل مواجه بودیم تمهیداتی دیده شدتا برخی از طریق چاه های جذبی و برخی بوسیله اصلاح شیب ها و باز طراحی معابر و بخشی هم مانند خیابان شیخ محمد تقی بافقی و انتهای خیابان مسجدجامع که ۲ نقطه کور بحساب می آمد از طریق ایستگاه پمپاژ، آب های روان پمپاژ و بصورت اتوماتیک از آن مناطق خارج و به سمت خیابان مهدیه و بلوارکشاورز آب دفع می شود. بارندگی حجم وسیع آب ۳۰ میلیمتری داشتیم که در عین حال کم سابقه بوده است و خوشبختانه خسارت خاصی در برنداشت، جزء خیس خوردن خانه های خشت و گلی و فروریزی سقف ساختمان های فرسوده ای که سعی شد مشکلات آنها رفع شودو همکاران در تلاشند که ساکنین در این اماکن وضعیت مناسبی داشته باشند و هرچه می گذرد وضعیت این مسیرهایی که دفع آب را انجام می دهد بهتر شود و در مسیرهای جدیدی که ساخت صورت گرفته است مشکل آب گرفتگی نمی باشد .
افق کویر: آیا این امکان وجود دارد که در نقاط کور (خیابان شیخ محمد تقی بافقی _ خیابان مسجدجامع) با احداث جوی آب به سبک قدیم آب روان ها هدایت شود؟
سالیان گذشته در سطح شهر قنات های متعددی داشتیم به این علت که شهر بافق شهری بوده است که باغ شهر و جوی آبی که به مزارع ختم می شده تعدادش بسیار زیاد بوده است و خیلی از شیب معابر به سمت قنات ها و جوی ها هدایت می گردیده و روان آب ها به آن سمت می رفته است و ساختار خانه ها و منازل ابنیه که اتفاق افتاده بر اساس همین موضوع قرار داشته است. به هرحال برای ۲ نقطه کور شهر سبک جوی طراحی شد و با توجه به شیب و توپوگرافی زمین، باید از میدان امامزاده عبدا… (ع) عبور می کرد و در این میدان شبکه تاسیسات متعددی در مسیر آن قرار دارد و ساخت جوی امکان پذیر نبودو شرایط خاصی وجود دارد که آنها را بررسی خواهیم نمود.
افق کویر:در خصوص وضعیت مالی شهرداری توضیحاتی بفرماییددر چه مرتبه ای است؟ آیا پیگیری ها با معادن صورت گرفته و کدام معادن واریز و کدام یک باقی مانده است؟میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران و… چه میزان است؟
درآمد شهرداری برپایه یکسری عوارض محلی و منطقه ای عمدتا استوار است و سه تعداد از درآمدهای عمده به غیر از عوارض محلی که پرداخت می شد یکی سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده است و الان هم بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده این سهم می باشد براساس قانونی که در برنامه ششم مصوب شد و تجمیع استانی عوارض اتفاق افتاد سهم شهرداری بافق از این درآمد به نحو بسیار چشمگیری کاهش پیدا کرد زیرا این عوارض در صندوق تجمیع استان جمع می شود و به نسبت ۷۰-۳۰ بین روستاییان و شهرنشینان به قدر و سهم مساوی پرداخت می شود و این باعث شده برخی از شهرها درآمدشان از این محل ۳ الی ۴ برابر شود و شهری مثل بافق نصف و حتی یک سوم مقداری شود که قبلا بوده است. مورد دیگر با توجه به نظر حضرت امام خمینی (ره) بحث ۴% بود که پس از مصوب هیئت دولت در استان ۲% از فروش کلیه معادن اعم از دولتی و خصوصی به شهرداری اختصاص یافت و این موضوع را شهرداری مستقیم دریافت نمی کند و ساز و کار مالی خاص خودش را دارد بسیاری از معادنی که داخل شهر بافق هستند عملا به این قانون تمکین نکردند و برخی از معادن پرداخت های خوبی داشتند ولی قدر السهمی که پرداخت شده است خصوصا در سال های اخیر کمتر از مقدار قانونی بوده که دیوان محاسبات هم بر این موضوع صحه گذاشته و کلیه معادن را به پرداخت این عوارض الزام کرده است. در خصوص درآمد، شهرداری با یکسری کسری بودجه مواجه است و توقع مجموعه شهرداری به شورای اسلامی شهر و چون بخشی از این درآمدها از محل ۲درصد بانظر فرمانداری محترم برای مسائل مختلف از جمله آموزش و بهداشت کل شهر هزینه می شود قاعدتا معادن باید براساس شهر و قانون به این موضوع تمکین کنند و کامل وجامع پرداخت صورت بگیرد. حق، حقوقی است که متعلق به شهر می باشد و اگر پرداخت نشود مسلما در روند توسعه و پیشرفت شهر می تواند مشکل ایجاد کند و قرار است مبلغ بدهی، با انتخاب حسابرس مشخص شود و شهرداری اقدام به عقد قرارداد با حسابرس نموده و امیدواریم با همکاری معادن حسابرس مبالغ قانونی را استخراج کند و گزارش آن را ارائه نماید. میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران و …رقم متغییری بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان می باشد.
افق کویر: از زمان تصدی شما چه میزان درآمد شهرداری را جذب نمودید و آیا عدالت جهت تقسیم در تمامی قسمت ها از جمله تفریحی ، فضای سبز و… برقرار است؟
سال گذشته جمع درآمد ۳۲ الی ۳۳ میلیارد، و سال گذشته آن ۳۶ میلیارد بوده است و امسال علی رغم شدید قیمت ها درآمد شهرداری کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. شهرداری نهادی می باشدکه کاملا شفاف عمل می کند و شاید تنها نهادی باشد که هر ۶ ماه یکبار همه هزینه ها و عملکرد ها را به اطلاع مردم می رساند و ماهانه در اختیار نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر قرار می دهد و نسخه ای از آن به وزارت کشور ارسال می شود و نهادهای نظارتی کاملا بر رفتار مالی شهرداری نظارت دارند و شهرداری ها مکلف هستند حداقل ۴۰ درصد درآمد هایشان را در بحث عمرانی هزینه کنند که شهرداری بافق در این چند سال معمولا بالای ۸۰ درصد از درآمدش را صرف هزینه عمرانی شهر نموده است.
افق کویر: در خصوص آسیب هایی که از بارندگی به منازل برخی شهروندان وارد شده است آیا بودجه ای با سرانه جهت کمک و همکاری از جانب شهرداری به آنها داده می شود تا خانه ها بازسازی شود و مبحث بیمه منازل شهروندان که قرار بود صورت بگیرد به کجا رسیده است؟
بارندگی های اخیر سقف سه خانه را بر اثر نفوذ آب به علت عدم عایق و سقف خانه های فرسوده خشت و گلی ریزش نموده است. شهرداری در مقابل این حوادث هیچ تعهدی ندارد چون قانون هم از رفتارمالک این خسارت را می بیند و در زمینه آتش سوزی، شهرداری کل املاک مسکونی شهر رابیمه نموده و سقف بیمه محدود می باشد و به شهروندان اطلاع می دهیم که سقف بیمه را متناسب با میزان ارزش ملک و ارزش اساسی آن افزایش دهند تا زمان مواجه با حوادث زندگی آنها دچار بحران نشود.
افق کویر:جایگاه ” سی ان جی ” بافق به دلایل مختلف تعطیل می شود و شهروندان نیاز به این جایگاه دارندآیا تدابیری اندیشیده اید تا در ایام عید مسافران و شهروندان با مشکل مواجه نشوند؟
این جایگاه به عهده شرکت فراورده های نفتی می باشد و جزء وظایف ذاتی شهرداری نیست زمانی که بخش خصوصی جهت احداث جایگاه اقدام نکرد ، شهرداری جهت رفاه حال شهروندان و مسافرین به این قضیه ورود پیدا کرد و این جایگاه را احداث نمود. جایگاه ” سی ان جی ” به علت مشکلات مختلف از جمله عدم استقبال و البته عدم افزایش قیمت گاز و افزایش شدید هزینه های نگهداری جایگاه، باعث شد پیمانکارانی که جهت عقد قرارداد اقدام می کنند دچار مشکل شوند و پیمانکاری که در حال کار است عمدتا به علت تعمیر تعطیلاتی دارد و چون جایگاه دیگری در شهر نیست نمود بیشتری دارد و ما تا به الان سعی کردیم حمایتهایی که لازم است از پیمانکار انجام شود تا شهروندان آسیبی نبیند.
افق کویر: در خصوص خدمات به شهرک ها توضیحاتی بفرمایید به گفته ساکنین، آنها از خدمات شهری محروم هستند در این باره توضیح دهید؟
اصالتا تمام امور مربوط به آماده سازی شهرک ها به عمده “راه و شهرسازی” است کما اینکه شهرکی که در حاشیه بلوار شهید بهشتی در حال واگذاری به خانواده های نیازمند از طرف بهزیستی و بخشی از آن به ایثارگران است و مسئولان راه و شهرسازی براین موضوع متفق القول و نظر هستند که هزینه های آماده سازی این شهرک ها یا باید پرداخت شود یا خودشان عملیات زیربنایی و روبنایی آن را انجام و تحویل شهرداری بدهند و باید خودشان که شهرک را واگذار کردند هزینه های زیرساخت آن را فراهم کنند و به روز شهرک را بسازند و تحویل شهرداری دهند و این موضوع هیچ ارتباطی به صدور پروانه ساختمانی که از طرف شهرداری انجام می شود ندارد و علت این است که هزینه هایی که شهرداری بابت ساخت یک ملک در شهرک ها می گیرد رقم آن کمتر از یک میلیون تومان است و بایستی تا سالهای سال به این شهرک ها خدمات دهد و هزینه اولیه برای شهرک ها چندین برابر این رقم می باشد .شهروندان هم دوست ندارند از پول و ثروتشان برداشته شود و در زمینه ای هزینه شود که متولی آن شخص دیگری می باشد. فاز ۲ و۱ شهرک مناجات را ” راه و شهرسازی ” عهده دار است و در شهرک های اختصاصی مثل شهرک امام حسین (ع)، امام علی (ع)، فرهنگیان، مسکن مهر و…. هزینه های واگذاری در تعهد هیئت مدیره شرکت تعاونی ها قرار گرفته و کتبا و رسما پذیرفته اند.
افق کویر:آیا جهت عریض شدن و ساماندهی آسفالت جاده باقرآباد اقداماتی صورت گرفته است ؟
از میدان بهارستان تا میدان گردشگری حدود سه کیلومتر می باشد. قریب به ۴۰۰ متر از ابتدای مسیر در محدوده شهری است مزارع و روستاهایی که نزدیک این بلوار در انتهای مسیر بودند از طرف شهرداری طراحی شد و مصوبه آن اخذ شده و ما شروع به خرید املاک واقع در مسیر نمودیم بیش از ۱۰هزار متر مربع از املاک خریداری شده و انحرافات و ایراداتی که در قوس مسیر بوده با اجرای طرح گرفته می شود و امیدواریم بخشی را که در اختیار راهداری و خارج از محدوده شهری است را زودتر به اطلاع مسیر بپردازند و ان شاا… بتوانیم در سال ۹۸ فاز اول را با همکاری مالکین انجام دهیم و بحث مالی و کسری بودجه شهرداری باعث شده خرید املاک با مشکل بیشتری مواجه شود.
افق کویر:آیا نظارتی به روی پیمانکاران سطح شهروجود دارد که چگونه آسفالت کوچه ها و بلوک گذاری ها را انجام می دهند؟
بلوار شهید بهشتی، خیابان ورزشگاه تختی، وحشی بافقی، خیابان شیخ محمد تقی بافقی، کوچه مسجد حجت، سنگ جدول ها، پارک ها و.. مواردی است که به خوبی صورت گرفته و هیچ مشکلی ندارد ما تیم های نظارتی متعددی داریم تمام عملیات آسفالتی که انجام می شود روزانه نمونه برادری و توسط آزمایشگاه های ذیصلاح مورد تایید یا رد قرار می گیرد و شاید در فرایندهای تهیه قیر، پخت آسفالت و پخش و… مشکل داشته باشد و شهرداری طبق قوانین و مقررات و سیستم نظارتی که دارد نظارتش را اعمال می کند.
افق کویر: در گذشته اعلام کردید از ماه فروردین ۹۷، ماهیانه یک پروژه افتتاح و به بهره برداری می رسد الان ۱۰ ماه می گذرد آیا این تعدا به بهره برداری رسیده است؟
علی رغم مشکلات مالی متعددی که داشتیم امسال بیش از ۱۰ پروژه افتتاح شده است از جمله میدان شیخ محمد تقی، بلوار حضرت ولیعصر(عج) فاز اول و دوم پارک کوثر، پارک شاهد، پیست دوچرخه سواری کوهستان، جداسازی آب شرب از آب خام و مکانیزاسیون این مسیر و توسعه این شبکه، که بخش عمده فضای سبز را شامل می شود و همچنین جایگاه استقبال، روکش آسفالت معابر و… جزء موارد می باشد که تا پایان سال جمعا ۱۴ پروژه انجام خواهد شد.
افق کویر: مشکل اساسی که شهرداری با آن مواجه است و مشکلاتی که در حوزه های مختلف وجود دارد را اعلام بفرمایید؟
بحث های مالی یک بحث بسیار مهم در هر حوزه ای می باشد شهرداری درآمد و هزینه کردش بر عهده خودش است و حتی حقوق بنده و تمام پرسنل در اثر عملکرد و درآمد شهرداری می باشد و هزینه های آن مستقیما به درآمدهای خود شهرداری برمی گردد و مشکل مالی و درآمدی شهرداری یکی از موضوعاتی است که با توجه به افزایش قیمت ها درحوزه های کاری شهرداری حائز توجه می باشد و بایستی همه افرادی که بدهی به شهرداری دارند احساس تکلیف کنند و پرداخت هایشان را نسبت به مردم انجام دهند و شهرداری یک نهادی است که متعلق به تک تک مردم است و حق حقوق مردم امری است که ان شاا… این پرداخت ها صورت بگیرد و مشکلات شهرداری در حوزه های مختلف، مسائلی است که بایستی یک به یک حل شود در بحث ساخت و سازها یک موضوع مهم و جدی وجود دار که نیاز به همکاری دستگاههای مختلف است و در این حوزه بحث نظام مهندسی، مردم، مجریان، پیمانکاران و اینکه ساخت و سازهای شهر بر اساس استانداردها انجام شود و خیال مردم از ساخت و سازی که انجام می دهند راحت شود و شهری محکم وپایدار و زیبا داشته باشیم. موضوع دیگر بافت تاریخی است که باید خیلی به آن توجه شود و در بارندگی ها آسیب پذیرترین بافت ها هستند و نگهداری مستمر از آنها اگر انجام نشود باعث اتفاقات جبران ناپذیری می شود و در محدوده های هدف که محدوده های فراتر از بافت تاریخی هستند عمدتا ساختمان های فرسوده در محدوده های هدف ستاد بازآفرینی بیشتر است این موضوعی است که شهرداری بافق بطور جدپیگیرمی باشد و از جمله شهرداری های پیشه در استان است. بافت هایی که در این محدوده قرار دارند و در بارندگی آسیب می بینند می توانند از تسهیلات خوبی که راه و شهرسازی در قالب ستاد بازآفرینی پرداخت می کند استفاده نمایند و داخل یک ملک می تواند ۳ واحد ۴۰ میلیون تومانی پرداخت کند که جمعا ۱۲۰ میلیون تومان برای بازسازی بنا می توانند دریافت نمایند. در حوزه فضای سبز یک موضوع جدی و بسیار مهمی داریم و بحث آب یک موضوعی فراتر از شهر بافق است و بافق هم باید به طور جد این موضوع را برای آینده شهر خود دنبال کند و شهرداری بافق هزینه کرد در این موضوع را سرمایه گذاری مهم می داند و ما با جداسازی آب شرب از آب فضای سبز، یک بخش کار را انجام داده ایم و بخش دوم کار مکانیزاسیون و استفاده بهینه از همین منابع آب با کیفیت پایین است که آنها هم حداقلی مصرف شوندسرانه فضای سبز شهر در سال های اخیر رشد بسیار خوبی و قابل ملاحظه ای داشته و در حوزه شهری فقط بحث نگهداری و توسعه فضای سبز ۵/۴ الی ۵ میلیارد تومان در یک بخش است ولی دربحث آب امسال ۵/۱ میلیارد تومان بوده است که اگر با مسائل مثل حق نظاره،برق و….. حساب نماییم مبلغی حدود ۷ میلیارد تومان به صورت حداقلی در بخش فضای سبز شهری هزینه می شود و بخش پارک آبشار و پارک های حاشیه ای شهر هزینه های خاص خودش را دارد.
افق کویر: روشنایی بلوار پارک کوهستان چه زمانی به اتمام می رسد؟
روشنایی معابر کلا بر عهده اداره برق است شهرداری ها از جمله شهرداری بافق برای اینکه بهینه سازی شود آن لوازم وتجهیزاتی که بابت روشنایی استفاده می شود را جهت وضعیت بهتر بلوارها ،میادین و معابرها را با یک تفاهم و تعامل، تیر و فوندانسیون شبکه روشنایی معابر را هزینه و تامین می کند و در بلوار آیت ا… میر غنی زاده و ولیعصر(عج) کامل صورت گرفته و اداره برق مکلف است در هزینه تامین چراغ، اجرا، تهیه کابل و تجهیزات اقدام نماید. مسیرپارک آبشار تا مبارکه بخش عمده آن خارج از محدوده شهری است و خارج از وظایف شهرداری در بحث تهیه پایه و فوندانسیون می باشد

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش