شفافیت، حلقه مفقوده حل مشکلات اقتصادی و گرانی‌هاست

معاون دادستان کل:

شفافیت، حلقه مفقوده حل مشکلات اقتصادی و گرانی‌هاست

تهران- ایرنا- معاون قضایی دادستانی کل کشور در پیگیری حقوق عامه گفت: نبود شفافیت در زمینه ورود و توزیع کالاها، حلقه مفقوده‌ای است که در موضوع گرانی‌ها و قاچاق‌ها کاملاً ملموس است و مانع از توزیع سالم می شود. در حالی ‌که اگر مشخص باشد چه کسانی واردکننده هستند و چه وظیفه‌ای دارند، چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد.

محمدجواد حشمتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا اظهار داشت: اگر انحصار در مسائلی مانند عوامل واردکننده و توزیع‌کننده کالاها و اختصاص ارز از سوی مقامات شکسته شود و شفاف‌سازی و رقابت سالم ایجاد شود، شاهد چنین اتفاقاتی در زمینه گرانی ها نخواهیم بود.
وی افزود: شفافیت در واردات یعنی اینکه بدانیم چه کسانی در واردات گوشت یا نهاده‌های دامی یا دریافت ارز فعالیت دارند. اگر اینها شناسنامه‌دار شوند و عملکرد خود را شفاف ارائه کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و از طرف دیگر باید قانون شفاف‌سازی اطلاعات با دقت و به صورت کامل اجرا شود.
معاون دادستان کل کشور تأکید کرد: مصیبتی که امروز گریبان‌گیر کشور ماست، شفاف نبودن این مسائل است. زیرا برخی افراد با ارتباط و نفوذ دیرینه‌ای که دارند، ارز دریافت می‌کنند و به جای وارد کردن کالاهای مورد نیاز مردم و موضوعی که ارز به آن اختصاص داده شده، به وارد کردن وسایل غیرضروری می‌پردازند. البته خیلی از این افراد در مظان اتهام قرار گرفته و دادسراها به ویژه دادسرای تهران در این زمینه اقدامات قاطع و درخوری داشته‌ اند.

* قرار نیست همیشه و در همه‌جا دستگاه قضایی ورود کند
وی افزود: ورود دستگاه قضایی در همه موارد ضروری نیست. ورود قوه ‌قضاییه بر اساس تعاریف و ساختارهای قانونی مشخص شده است؛ بنابراین چاره اساسی، اجرای دقیق مقررات و قوانین صریح و لازم‌الاجرا توسط مقامات و سازمان‌های مسئول است.
حشمتی اضافه کرد: با وجود اینکه نظام و مسئولان ملاحظات بسیاری را در مورد تولیدکنندگان و بخش‌های خدمات‌رسانی مراعات می‌کنند تا مشکلات آنها حل و فصل شود، ولی عده‌ای از آنها انصاف را رعایت نمی‌کنند، در حالی‌ که آنها نیز وظیفه خدمات‌رسانی درست و منصفانه دارند.
وی افزود: برنامه دادستانی ‌کل و دادسراهای سراسر کشور برای مقابله با گران‌فروشی این است که طبق دستورالعمل ابلاغ شده، دادستان‌ها به عنوان محور و با همکاری صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در تنظیم بازار و جلوگیری از گرانفروشی، احتکار و قاچاق فعالانه برخورد کنند.
معاون دادستانی کل کشور اضافه کرد: این روند شروع شده و اقدامات انجام‌شده در تهران و بخش‌های مختلف در این زمینه مؤثر بوده، اما نکته مهم این است که اکنون در بازار اگر نابسامانی و کمبود قابل توجهی وجود دارد، به دلیل عدم توزیع درست و منصفانه‌ نیازمندی‌های مهم و عمده مردم است. یعنی مراقبت‌ها و نظارت‌های لازم بر عوامل واردکننده و توزیع‌کننده به اندازه کافی کارساز نیست و کالا به ‌درستی و به سهولت به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.
حشمتی افزود: ثبت نام اینترنتی اخیراً برای توزیع گوشت با حمایت دادستانی کل در تهران آغاز شده تا مردم با ارائه کد ملی بتوانند ثبت نام و سهمیه خود را دریافت کنند. بر اساس بعضی از گزارش‌ها استقبال خوبی از این کار صورت‌ گرفته که اگر ارتباط و هماهنگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با میادین و امکان توزیع به ‌صورت کامل برقرار شود، توزیع سالم و یکسان اجناس مورد نیاز مردم به نحو مناسب صورت خواهد گرفت و باعث قطع‌شدن دست واسطه‌ها و هزینه‌های اضافی خواهد شد.

* ورود دیرهنگام ستاد تنظیم بازار
وی افزود: تنظیم بازار وظیفه دولت است و طبق قانون موظفند رصد و مراقبت لازم معمول دارند و به موقع ورود، تهیه و توزیع را در بازار تنظیم کنند ولی ورود ستاد تنظیم بازار بسیار دیرهنگام بوده و زمینه سوءاستفاده‌ها را ایجاد می‌کند.
حشمتی گفت: عوامل تهیه و تنظیم بازار اختیارات قانونی دارند و در مسائلی مانند نهاده‌های دامی یا توزیع آن یا واردات نیاز به تنظیم داریم. عوامل واسطه و کسانی که مخل توزیع هستند، باید حذف شوند و واردات و صادرات نیازمند ساماندهی است تا رقابت و توزیع سالم انجام گیرد. وقتی ۸۰ درصد واردات نهاده‌های دامی را به یک نفر می‌دهند، توزیع درست، عادلانه و منصفانه از اختیار مسئولان خارج می‌شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش