استاد حوزه بافق : پیشرفت آدمی بواسطه عقل و اخلاق است

استاد حوزه:

پیشرفت آدمی بواسطه عقل و اخلاق است

حجت الاسلام والمسلمین کارگران، استاد حوزه در باب تبیین اخلاق و عقل در باب تزکیه نفس گفت: پیشرفت آدمی بواسطه عقل و اخلاق است.

به گزارش خبرگزاری کوثر از یزد، نشست اخلاق با محوریت تزکیه نفس از باب اخلاق و عقل با حضور حجت الاسلام والمسلمین کارگران در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه الزهرا( سلام الله علیها) بافق، برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین کارگران گفت: پیشرفت آدمی بواسطه عقل و اخلاق است و این زمانی میسر است که انسان جهات اربعه خود را بشناسد و آن موقع است که تازه متوجه می شود انسان محدود به جماد نیست و از آنجایی که حدود اربعه انسان جماد نیست پس انسان قابلیت دارد که اخلاق داشته باشد و چون جسم انسان محمل روح است باعث می شود انسان، انسان شود.

وی در خصوص معاد جسمانی و معاد روحانی افزود: وقتی روح به جسم عارض شد این دو معاد را دارد و نمی توان گفت که انسان با مرگ دیگر هیچ اثری ندارد بنابراین مرگ برای انسانی که حدود اربعه دارد مرگ حقیقی نیست، زیرا حدود اربعه باعث می شود انسان همیشگی باشد و در روز قیامت انسان همه حدود اربعه(قلب، جسم، روح، عقل) را دارد وگرنه قابلیت درک پاداش و جزا را نداشت.

این استاد اخلاق در مصداق مثال گفت: انسان وقتی وضو می گیرد نوعی معاد است که باید جسم را طهارت کند، وضو گرفتن معاد جسمانی است و نمازی که بایستی پرواز کند وقتی پرواز کرد، انسان را پرواز می دهد، خود نماز بالقوه است وقتی به قعلیت رسید می شود معاد روحانی.  نماز برای پرواز انسان است وجهات اربعه این خاصیت را ایجاد می کند که انسان آسمانی باشد و ذات انسان این است که رشد کند و با نماز به پرواز در آید! و چه خوب است انسان یک عمر قدر جهات اربعه خود را بداند!

حجت الاسلام والمسلمین کارگران اظهار کرد: اگر انسان بخواهد جسمش معاد روحانی داشته باشد باید با اخلاق باشد و به گفته پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) عملی که در آن اخلاق نیست نور ندارد.

وی ادامه داد:  انسان وقتی عملی انجام می دهد برای نورش است تا برای معاد جسمانی و روحانی استفاده کند، به دنبال نور است تا ظلمت قیامت را روشن کند و این نور چیزی نیست جز اخلاق که خود اعمال انسان را رشد می دهد مثلاً اگر خدمت به والدین از باب اخلاق نباشد نور ندارد، انسان اگر نخواهد با اخلاق زندگی کند در معاد جسمانی و روحانی می ماند و اگر از هر کدام باز ماند دیگری بی اثر خواهد ماند اگر توجه به معاد جسمانی نباشد دنبال خوردن است و اگر اخلاق نداشته باشد فقط برای رسیدن به جسمش تلاش می کند.

وی با بیان روایتی از امیرالمومنین حضرت علی(علیه السلام) گفت: بی نیازترین انسان ها در خانه قناعت ساکن هستند،  انسان وقتی تزکیه شد دنبال قناعت می رود حال این قناعت می تواند در هر زمینه ای از جمله خنده، گریه، رفتار و غیره باشد، در این رابطه اگر برای خدا کار کنیم خداوند معاد جسمانی و روحانی را در همین دنیا به انسان عنایت می کند و این در تاریخ انبیا از جمله حضرت نوح(علیه السلام) دیده شده که وقتی به خدا گفت که فرزندم؟! خدا فرمود که« لیس من أهلک» کسی که در رفتار و اخلاق و  غیره معاد جسمانی و روحانی را حاکم بداند از این اهل است و مورد نظر خداوند است.

 

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش