مسئولین باید برای سال های آینده تدبیری بیندیشند

خبرنگاران هفته نامه افق کویر روز دوشنبه مورخ ۲۶ فروردین ماه، یک روز پس از بارش باران بهاری به دل تفتیده کویر بافق، سراغ برخی شهروندان بافقی رفته تا جویای نظر و پیشنهادهای آنان درباره مدیریت بحران و وضعیت خیابان های شهر شویم:
“رضا فخارزاده” یکی از فروشندگان خیابان چهارده معصوم(ع) گفت: با توجه به این که منزل ما در خیابان شیخ محمد تقی بافقی(ره) هست، شهرداری و ستاد بحران از شب قبل به صورت آماده باش بودند و هنگامی که باران شروع به باریدن کرد با استفاده از تانکرها، آب سطح شهر را جمع آوری می کردند، اگر آب ها جمع آوری نمی شد، احتمال آب گرفتگی زیر زمین ها و کوچه‌های پایین تر از سطح خیابان وجود داشت!
فخارزاده ادامه داد: مسئولین باید برای سال های آینده تدبیری بیندیشند و از آبگرفتگی معابر و خیابان ها جلوگیری نمایند.
“حاج حسن حیدری”، مغازه دار خیابان چهارده معصوم گفت: باران روز گذشته خوب بود و واقعاً جای شکرگزاری آن باقی است که چندین سال باران نمی بارید و الحمدا… خداوند درب رحمت را بر روی بندگان باز نمود. ستاد بحران نیز تا جایی که می توانستند از ورود آب به خانه ها و مغازه های جلوگیری نمودند.
وی ادامه داد: آب گرفتگی در میدان چهارده معصوم و سه راه تعاون بسیار زیاد بود.
“خلیلی” جوان ۳۵ ساله دیگری گفت: اگر باران ادامه پیدا می کرد و یا شدت داشت احتمال سیل وجود داشت.
خبرنگاران به سراغ دو پیرمرد رهگذر رفتند، آنها نیز با خنده از جواب دادن طفره رفتند و در جواب گفتند: از جوانها بپرسید.
در ادامه خبرنگاران به بلوار کشاورز واقع در کمربندی بافق رفته جویای احوال اهالی این بخش در دو روز بارانی شدند:
مادری ۳۵ ساله در ابتدای بلوار کشاورز گفت: با توجه به اینکه فرزندم در مدرسه خادمیان درس می خواند، تمام اطراف مدرسه را گل ولای برداشته بود و بچه ها به سختی وارد مدرسه می شدند و گلایه ای که از فاضلاب شهری دارم این است که چه مدت دیگر این طرح باید طول بکشد، طرح فاضلاب شهری نیز بر گل و لای اطراف مدرسه افزوده بود و حتی راهی که بچه ها بتوانند وارد مدرسه شوند، نیز خیلی کم عرض است.
زن ۶۵ ساله دیگری که تمایل نداشت نامش آورده شود گفت: به خاطر اینکه خانه ام گود بود و ترس از باران و سیل تمام فرش هایم را جمع کرده بودم ،اما خوشبختانه با کیسه های شن از ورودی خانه محافظت شد و آب در منزل جاری نگردید.
مرد ۴۵ ساله دیگری نیز افزود: همین که مردم ترس از سیل و آب گرفتگی منازل داشتند بیشتر به فکر خانه هایشان بودند و مواظب بودند، آب باران خرابی به بار نیاورد، اما باران رحمت بود و برای کشاورزی خیلی مفید، که جای شکر دارد.
آن سوی کمربندی “علی حاج عبدالهی” به همراه دوستش “محسن خالقی” درباره بارش باران گفتند: باران بهاری احتمال سیل زدگی وجود نداشت، مسئولین باید خیابان ها را استاندارد نمایند، شیب بندی خیابان ها مشکل دارد، درتمام میدان ها آب جمع شده بود. آب گرفتگی میدان فاطمیه(س) را با پمپ های آب تخلیه می کردند. فاضلاب شهری بلوار کشاورز را به خاطر وجود باران با عجله و بدون برنامه با خاک پر نمودند که خارج شدن این خاک ها نیز هزینه مالی و زمانی دارد.
خبرنگاران به مرکز شهر و اطراف امامزاده نیز مراجعه نموده و نظرات شهروندان را جویا شدند:
“ترابی” صاحب موکت فروشی در اطراف امامزاده عبدا…(ع) گفت: واقعا جا دارد از ستاد بحران که برای شهروندان زحمت فراوان متحمل شدند و همچنین از شهردار نیز تقدیر و تشکر کرد، اگر در خیابان ایستگاه و مسجد جامع تانکرها را نگذاشته بودند به خانه ها و مغازه های مردم خسارات زیادی وارد می شد و خرابی به بار می آورد. از مسئولین خواهشمندیم برای سالهای بعد نیز به فکر رفع مشکلات احتمالی باشند.
یکی از مشتری ها گفت: محدوده خیابان ایستگاه مغازه های زیرزمینی فراوان است، اگر باران با شدت بیشتر یا غافلگیرانه باشد، دیگر تانکر جوابگو نخواهد بود باید مشکلات را ریشه ای حل کرد.
“رضا کریم زاده” که به شغل سلمانی در ابتدای خیابان مسجد جامع مشغول است، گفت: آب گرفتگی اول خیابان وجود نداشت، از مسئولین خواهشمندیم در خیابان چاه برای آب روان حفر نمایند و آب را به جای امن، هدایت کنند. این باران جای نگرانی نداشت، باران بهاری بود.
“شفیع زاده” یکی دیگر از مغازه داران گفت: احتمال سیل زدگی در شهرستان وجود نداشت، اما گرفتگی برخی کوچه ها مشکل ساز بود و ستاد بحران جوابگو بود.
در ادامه یکی از شهروندان گفت: به علت سیل در شهرهای دیگر همه از خواب غفلت بیدار شده و آماده باش بودند و مسئولین باید برای هر مشکلی و بحرانی همیشه آماده باشند، آیا تمام پلها استاندارد هستند؟ اگر باران با شدت فراوان ببارد باز می توان با پمپ شهر را از آب نجات داد!؟ با کیسه های شن چطور؟ این سوالاتی است که باید به آن اندیشیده شود!
معلمی که تمایل نداشت نامش فاش شود، در این زمینه گفت: خیابان های اصلی شهر در گذشته دارای جدول عبور آب بوده، اما نمی دانم چرا شهرداری، اقدام به خراب کردن این جویها و تعریض خیابان ها بدینوسیله نمود. واقعاً تعجب می کنم چرا اصول شهرسازی توسط شهرداری رعایت نمی شود؟!
مصطفی بهزادفر عضو هیأت علمی دانشگاه علم وصنعت ایران در گفتگویی با ایسنا به راهکارهای حل آب گرفتگی معابر شهر اشاره داشته است، وی راه کارهای ساماندهی آب های سطحی را چنین دانسته است: مشکل اصلی ما اجرای درست جزییات در طراحی جوی، جدول، کف سازی خیابان و معابر، شیب بندی و اجرای درست آنها است. در حقیقت ما با عدم اجرای درست جزییات طرح‌ها در بسیاری از مواقع مواجهیم، که بایستی در درجه اول به این موضوع توجه شود. همچنین بهره‌گیری از سیستم‌های ساماندهی آب‌های سطحی به صورت پیوسته و هماهنگ به نحوی که همه آبهای سطحی با شیب بندی درست به سمت کم شیب ترین قسمت شهر هدایت شوند؛ پس از آن، تعبیه حوضچه ها میانی یا مخازن در شهرهای بزرگ و تعبیه حوضچه‌های متمرکز از اقداماتی است که می‌توان برای بهبود وضعیت انجام داد. از طرف دیگر ایجاد شبکه یکپارچه فاضلاب شهری نیز می تواند تا حدودی جریان آب‌های سطحی را در خود جای دهد، البته شبکه فاضلاب نیز ظرفیتی دارد و این موضوع همیشگی نیست.

معصومه غلامرضاپور- حدیث عباسی

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

آوای خوش عشق

ای رویش بینایی ای سرو خوش آزاد ای