بارندگی ها در تقویت سفره های یزد تاثیری چندانی نداشته است

یزد- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: بارندگی های اخیر، سفره های زیرزمینی در دامنه کوه ها را تقویت کرده اما در سفره های اصلی دشت یزد، تاثیر چندانی نداشته است.

سید محمد طباطبایی روز چهارشنبه در حاشیه نشست حفاظت منابع آب در میبد با اشاره به بارندگی های اخیر در سطح استان افزود : بارندگی ها به طور نسبی خوب بوده و در بیشتر ایستگاه های اندازه گیری بارش ، میزان بارندگی امسال بیشتر از متوسط سالیانه نشان داده شده است.
وی ادامه داد : متاسفانه در منطقه شمال استان که شهرستان های اردکان ، عقدا و میبد را شامل می شود بارندگی ها نسبت به حتی متوسط سالیانه کاهش داشته است و این طور که به نظر می رسد در این مناطق مانند سال های گذشته خشکسالی ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به کم آبی سفره اصلی دشت یزد با وجود بارندگی های اخیر تصریح کرد : برای حفظ آب سفره های زیرمینی و پایداری و حفظ منابع آب برنامه های تعادل بخشی ، مدیریتی و سازگاری با کم آبی باید تداوم داشته باشد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد از جمله اقدامات برای حفظ منابع آب با همکاری ارگان ها و ادارات در سطح استان و شهرستان اجرای برنامه های احیا و تعادل بخشی منابع آب از طریق کنترل هوشمند ، تحویل حجم آب ، جلوگیری از اضافه برداشت چاه های مجاز ، جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز و.. با هدف حفظ منابع آب برشمرد.
این مسئول شایعه کاهش بارندگی به خاطر آلایندگی ایجاد شده توسط مراکز صنعتی را با توجه به بارندگی های اخیر تقریبا خنثی دانست و افزود : اگر شرایط بارندگی فراهم باشد و جبهه بارندگی پتانسیل کافی داشته باشد آلایندگی صنایع تاثیر چندانی در جلوگیری از بارش در شرایط مناسب ندارند کما اینکه اگر امسال در مناطق میبد و اردکان بارندگی نداشته ایم به خاطر نوع حرکت جبهه های بارندگی بوده که در ایجاد بارش در مناطق شمالی تاثیر چندانی نداشته است.
وی در نشست حفاظت منابع آب نیز بر وجود قانون های بالادستی درخصوص احیا و مرمت ، نگهداری و حفظ رودخانه های داخل شهر توسط شهرداری ها و رودخانه ها در روستاها توسط دهیاری ها و بخشداری ها که به عنوان وظیفه آنها تعیین شده است اشاره کرد و افزود: باید در شهر مکان هایی برای ریختن ضایعات و نخاله ها تعیین شود و با اطلاع رسانی مردم نخاله های ساختمانی و … را در آن مکان ها بریزند.
طباطبایی همچنین تهیه نقشه برای مشخص شدن مسیر و بستر رودخانه ها و اطلاع رسانی به مردم در این خصوص را ضروری دانست و اظهار داشت : هر گونه اقدامی در بستر رودخانه برای جلوگیری از دخل وتصرف باید با مجوز و استعلام از سازمان آب منطقه ای و وزارت نیرو باشد و همچنین باید کمک درساماندهی رودخانه ها مورد عنایت قرار گیرد.
فرماندار میبد نیز در این نشست گفت : شهرداری باید با برنامه ریزی در افق دراز مدت با همکاری آب منطقه ای و مسکن و شهرسازی با تعیین مسیرها به آزادسازی و احیای مسیر رودخانه ها بپردازد .
حسین فلاح در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده شهرداری در منطقه عشرت آباد و مناطقی دیگر افزود: می توان با تعیین ورودی و خروجی مسیر آب نقشه راهی را نیز برای مسئولان آینده شهر نیز تهیه کرد تا با توجه به آن مسیر رودخانه ها مورد آزادسازی ، مرمت و ساماندهی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ما مسئولین همه به عنوان متولی در آزادسازی رودخانه ها و مسائل مرتبط به آن مسئول هستیم تصریح کرد : باید با همکاری همه ارگان های مرتبط اقدامات در آزاد سازی و هدایت معابر رودخانه ها مورد عنایت و توجه قرارگیرد.
در این نشست به مطالعه ، تهیه نقشه و تصویب آن برای آزاد سازی مسیر رودخانه ها ، غیر قانونی اعلام کردن ساخت و سازها در مسیر رودخانه ها و تجاوز به حریم آنها ، اقدامات انجام شده در آزاد سازی مسیر رودخانه ها و… اشاره شد.
مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش