مامایی طاقت شکن؛ اما زندگی ساز

 امروز بيش از هر زماني جهان به «ماما » نياز دارد. وقتي صداي نوزاد در اتاق پرهياهوي زايمان مي پيچد، تمام هوش و حواس يك ماما به اين است كه سلامت كودك را حفظ كند. ماما؛ يعني همان كه در تمام لحظات درد و رنج همدم مادر است در لحظات درد آرامش مي دهد و در لحظات بي درد آموزش”ماما” ياد گرفته است كه به مادر بگويد؛ چطور راه برود؟ چطور نفس بكشد؟ چطور « تن آرامي » داشته باشد تا اين منحصر به فردترين تجربه را به تجربه اي شيرين تبديل كند .
به مناسبت روز جهانی ماما، گفتگویی با یکی از “مامای” شهرمان ترتیب داده ایم که شمارا به خواندن آن دعوت می نماییم :
افق کویر: درابتدا برای خوانندگان عزیز هفته نامه معرفی از خودتان داشته باشید؟
پریساحیدری هستم، متولد۱۳۷۲ که در سال ۱۳۹۰ در مقطع کارشناسی رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی پذیرفته شدم، پس از گذراندن دوره ۴ساله ی کارشناسی از مردادماه ۹۴ در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) شهرستان بافق مشغول به خدمت شدم و در سال ۹۶ در رشته کارشناسی ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته و اکنون در حال ارائه ی پایان نامه ام می باشم.
افق کویر: آیا مامایی شغل سختی است؟
به هرحال هررشته ای؛ به ویژه رشته های زیر شاخه علوم پزشکی سختی های مختص به خود را دارد که البته این رشته نیز مستثنی نمی باشد. تولد یک نوزاد با همه ی شیرینی و شادمانی که برای پدرو مادر و البته “ماما” به همراه دارد سرشار از استرس و نگرانی است “ماما” باید مادران را در شرایط بسیارسخت و خطرناکی همراهی نماید و نوزادی که هنوز تازه متولد شده بسیار آسیب پذیراست و هرگونه خطا یا سهل انگاری از جانب ماما و پزشک ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای خانواده داشته باشد.
افق کویر: با این همه سختی، انگیزه شما برای ادامه این کار چیست؟
مامایی شغلی است که در واقع با فرد بیمار سروکار نداریم، بلکه با یک انسان کاملا سالم که منتظر بهترین رخداد زندگی اش می باشد، مواجه می شویم، مادرشدن بهترین و زیباترین هدیه ای است که خداوند به زنان هدیه می کند؛ ما واقعا خرسندیم که در این لحظه ی حساس و زیبا در کنار مادران می باشیم.
افق کویر: مشکلات صنفی مامایی و پرستاری چیست؟
مهمترین مشکل “ماماها” این است که جذب نیروی مامایی چه استخدامی چه شرکتی بسیار محدود صورت می گیرد و اکثر “ماماها” بعد از گذراندن دوره ی ۲ و یا ۴ساله ی طرحشان؛ دقیقا زمانی که تجربه ی کافی برای کار کسب نمودند از طریق بیمارستان ها، جذب نشده و بیکار می شوند.
افق کویر: کمبودهایی که در این بخش برای شهروندان وجود دارد چه می باشد؟
در گذشته دکتر زنان وزایمان مقیم دربافق حضور نداشت و مراجعه کنندگان باید به یزد می رفتند! هم اینک با بازسازی و تجهیز “بخش زایمان” و با جضور پزشک و نیروهای باتجربه دیگر جای هیچگونه استرس و نگرانی وجود ندارد.
افق کویر: آیا حقیقت دارد در شهرستان بافق تعدادی “ماما” هستندکه بصورت پنهانی اقدام به سقط جنین می کنند؟
مامایی شغل شریفی است و من به شخصه بعید می دانم کسی که واقعا یک “ماما” باشد هرگزدست به چنین اقدامی بزند “ماماهای” شهر بافق بسیار پرتوان و باانگیزه هستند و من امیدوارم هرگز به این سمت و سو کشیده نشوند.
افق کویر: فکر کنید که به سال۱۳۹۰ بازگشتید و می توانید دوباره بین شغل مامایی و یک شغل دیگر انتخاب مجدد داشته باشید، آیا دوباره مامایی را انتخاب می کنید؟
بی شک بازهم مامایی را انتخاب می کنم و دلیل ادامه تحصیلم نیز علاقه به این رشته بوده است.
افق کویر: بهترین خاطره شما در این مدت چه بوده است؟
هر زایمان علاوه بر اینکه یک تجربه محسوب می شود، سرشار از خاطره است و من امیدوارم که هر زایمان یک خاطره دلنشین برای “ماما” شود.
افق کویر: اگر درخواستی از مسئولین و صحبتی با مردم دارید، بفرمایید:
درخواستم از مسئولین رفع مشکلاتی است که برای جذب نیرو وجود دارد و از مردم بخاطر رفتار خوبشان سپاسگزارم و امیدوارم مردم خوب بافق از خدمات ما و بیمارستان حضرت ولی عصر(عج)راضی باشند.

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش