فرش مدرسه عامل افزایش شپش در مدارس

به گزارش هفته نامه افق کویر، هفته سلامت امسال از اول تا هفتم اردیبهشت ۹۸ با شعار «مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» برگزار شد، پوشش همگانی بهداشت هدف نخست سازمان جهانی بهداشت است.کلید دستیابی به این هدف حصول اطمینان از این امراست که هرکسی بتواند به مراقبتهای مورد نیاز خود در هر زمان که به آن نیاز دارد، دسترسی داشته باشد. پیرامون این موضوع با جواد فتاحی رئیس مرکز بهداشت بافق گفتگویی صورت دادیم:
هفته سلامت از اول تا هفتم اردیبهشت تعین شده است، در سطح جهان ۷ آوریل روز سلامت بهداشت است، هر ساله سازمان جهانی بهداشت در این روز شعاری را مطرح می کند که در حول آن محور برنامه ها را سوق می دهند و کار می کنند، شعار امسال، چهل سال قبل نیز مطرح شده بود”مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت” که در همه ی دانشگاه های علوم پزشکی برنامه هایی برای برجسته کردن این عنوان برگزار شده است. در شورای سلامت پیشنهادهایی ارائه شده است که هر کدام از ادارات در این زمینه همکاری خواهند کرد. و برنامه های هفته سلامت به شرح زیر است:
-۱ به مناسبت هفته سلامت در مدارس زنگ سلامت نواخته شد.
-۲ در آموزشگاه ها و مدارس کارشناسان فعالیت آموزشی را برای آگاهی مردم آغازکردند.
-۳ شعارهای سلامتی و بهداشت از سوی مرکز بهداشت به ادارات فرستاده شد که ادارات در دید عموم قرار دهند.
-۴ مقالاتی را در راستای سلامتی در نشریات و پایگاه های خبری کار شود.
-۵ جلسه ای نیز با مسئولین HSE بهداشت و سلامت معادن برگزار شد و هم موضوعات اولیه و هم حرفه ای صحبت شد.
-۶ در این هفته مسابقاتی( فوتبال و فوتسال) نیز برگزار خواهد شد.
-۷ مانور درباره آتش سوزی و زلزله برگزار می کردند.
-۸ قرار دادن مطالب بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و بهداشت خانواده در گروه ها و شبکه ها برای استفاده عموم.
-۹ پیشنهادی صورت گرفت که ۶غرفه سلامت : بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، بهداشت خانواده، بهداشت تغذیه و دندانپزشکی و … برای خدمات رسانی به مردم در بوستان آهنشهر ایجاد گردد.
-۱۰ در مبارکه همه پاتوق داران جمع شده و درباره مسائل دخانیات و قلیان آگاهی یافته و یک مسابقه ورزشی نیز تدارک دیده شد.
-۱۱ گروهی از پزشکان را به روستاها فرستاده تا به مردم خدمات بهداشتی را ارائه نمایند.
سال گذشته واحد بهداشت محیط از اماکن تهیه و توزیع بازدید داشته است و با کسانی که بهداشت را رعایت نکرده اند برخورد شده است و عده ای مواد غذایی تاریخ گذشته به فروش می رساندند، ۳ تن مواد غذایی تاریخ گذشته در سطح شهر جمع آوری گردید.
۶۰۰ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در سطح شهر است که ماموران بهداشت محیط ۳۰۰۰ بازدید انجام داده اند و ۲ مورد تعطیلی داشته و ۱۲مورد در رابطه با مواد غذایی و دخانیات به دادگاه معرفی شده اند و ۵۰۰۰ مورد کلرسنجی صورت گرفت ، ۴۰۰ فقره نمونه گیری میکروبی داشته که ۹۵ درصد سالم بوده اند و ۴۵۰ فقره مواد غذایی مشکوک مشاهده شد که ۳۰ درصد آن فاسد بود.
با ایجاد خانه مشارکت و کانون سلامت محلات سعی بر آن شده است که بین مردم انگیزه ایجاد نماییم که خدمات را دریافت نمایند و برای سلامت مردم ۳۰ درصد می توانیم موثر باشیم و ۷۰ درصد آن به مشارکت مردم بستگی دارد.
افق کویر: برای ازبین بردن شپش بین دانش آموزان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
این بیماری متاسفانه در چند سال اخیر گرفتاری های زیادی ایجاد کرده است و از مدیران خواسته شده است- که اگر مورد مشکوک دیده شد به مراکز بهداشت به صورت محرمانه معرفی شوند و مورد درمان قرار گیرند. در سالهای اخیر این بیماری بیشتر افزایش یافته و یکی از دلایل آن وجود افراد غیر بومی است و همچنین مدارس فرش شده است و انتقال بیماری سریع تر صورت می گیرد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش