خطاب به نماینده مجلس شورای اسلامی: ما گُل نمی خواهیم، حقمان را می خواهیم

چندین سال است بهانه مقدس شهادت معلمی بزرگ و فرزانه، استاد شهید مطهری رحمه ا… دست مایه قدردانی و تجلیل از معلم شده است؛ معلمی که انسان ساز و فرداپرداز است و تکریم و تعظیم او، تکریم و تعظیم علم است. معلم، معمار قلب هاست و بذر نور در دل ها می افشاند. قدردانی و تجلیل از معلم، قدردانی از باغبانی است که هر صبح، سبدی از صمیمیت با خود به کلاس می برد و با انگشتان مهربان خویش، بر شاخه قلب ها فردا را پیوند می زند. معلم را توقع نام و نان نیست. این گمنام، هر روز از تنور داغ جانش، هزاران نان بر سفره گرسنه دل ها می بخشد و از علقمه قلبش، هزاران مشک به خیمه های عطش می رساند. تجلیل معلم، سپاس از انسانی است که هدف و غایت آفرینش را تأمین، و سلامت امانت هایی را که به دستش سپرده اند، تضمین می کند.خبرنگاران هفته نامه افق کویر به مناسبت همین روز گزارشی از تعدادی از معلم ها گرفته اند که در ادامه می خوانید:
محمد پورسلطانی، مدیر آموزشگاه شیخ محمد تقی با ۲۷ سال سابقه کار گفت. ۱۰ سال است که مدیر آموزشگاه می باشم.

فضای مجازی در انضباط دانش آموزان خیلی تاثیر بدی گذاشته است

حضرت علی(ع) فرمودند: هر کس یک کلمه به من بیاموزد، مرا بنده خود ساخته است. از همین جا می توان به مقام معلمی پی برد.متأسفانه در حال حاضر مقام و شأن معلم کمرنگ شده و از بین رفته است، مخصوصاً در شهرستان بافق و آن به خاطر وجود شرکت سنگ آهن است،خیلی از خانواده ها پیگیر وضعیت درس فرزندانشان نیستند، دانش آموز داریم که در طول سال والدین یک بار هم به مدرسه مراجعه نکردند و دنبال کار روزمره خود هستند. از نظر انضباطی نیز دانش آموزان بدتر شده اند که فضای مجازی در این رابطه خیلی نقش داشته است.

بهترین کادو و هدیه برای معلم درس خواندن می باشد

در حال حاضر که روز معلم می باشد، یک دانش آموز به طور لفظی همً روز معلم را به ما تبریک نگفت. معلمان برایشان کادو مهم نیست، بهترین کادو و هدیه برای معلم درس خواندن می باشد. شاید در مدارس دخترانه ارزش بیشتری برای معلم قائل می شوند اما در مدارس پسرانه معلم هیچ ارزش و جایگاهی ندارد.
از اینکه معلم شده ام راضی نیستم
در ادامه “حاجی آخوندی” معاون مدرسه شیخ محمد تقی گفت: مهرماه سال ۱۳۹۸ بازنشست خواهم شد، از اینکه معلم شده ام راضی نیستم و ای کاش از روز اول نیز معلم نشده بودم.

مشکلات معلمین در درجه اول حقوق و مزایای آنها می باشد

مشکلات معلمین در درجه اول حقوق و مزایای آنها می باشد ما خود را با کارمندان شرکت سنگ آهن مقایسه نمی کنیم، اما اگر بخواهیم با کارمند شهرداری، مرکز بهداشت، آب و فاضلاب و… مقایسه کنیم، مزایایی که به آن ها می دهند باید به معلمان نیز بدهند.معلم ها مزایا، اضافه کار ، بن و… ندارند.

مدام می گویند حقوق معلمان خوب می شود

در ابتدا نیز که بیمه تکمیلی برایمان قرار دادند خوب بود، اما امروزه نسبت به حق بیمه تکمیلی می پردازیم خدمات آن ضعیف می باشد. وقتی برای فرزندم عکس رادیولوژی فک گرفتم، گفتند مربوط به دندان است، بیمه تکمیلی تعلق نمی گیرد. روز معلم نیز هیچ مزایایی برای معلمان در نظر نمی گیرند در حالی که برای روز کارگر مزایا و پاداش در نظر می گیرند. وضعیت حقوق معلمین نیز خوب نیست، مدام می گویند حقوق معلمان خوب می شود، در حالی که روز به روز بدتر نیز شده است. بارها از رادیو و اخبار شنیده شده است که مطالبات معلمین پرداخت شده یا می شود، این مطالبات چی هست که ما نمی دانیم و اگر هم مطالباتی است چرا بارها در رسانه ها اعلام می شود؟!

انگیزه درس خواندن در شهرستان بافق نسبت به شهرهای دیگر پایین تر بوده است

از نظر تحصیلی نیز وضعیت درسی بدتر شده است، قدیم دانش آموزان از لحاظ درسی و انضباطی خیلی بهتر بودند و این موضوع منحصر به بافق نیست. اما در بازدیدی که مدیران مدارس از شهرستان های اطراف استان یزد داشته است، انگیزه درس خواندن در شهرستان بافق نسبت به شهرهای دیگر پایین تر بوده است.
وقتی پدر دانش آموزی که کارگر ساده معدن می باشد ماهیانه ۱۰ میلیون حقوق دریافت می کند، به من مدیر می گوید شما که مدیری مگر چقدر حقوق دریافت می کنی؟! ارزش علم برای دانش آموزان از بین رفته است.
حداقل کاری که والدین می توانند انجام دهند این است که هر مطلبی را در حضور فرزندانشان نگویند تا ارزش معلم را پایین نیاورند وبه صورت صوری و ظاهری شأن و شخصیت معلم را نگه دارند.
در ادامه “محمد پور سلطانی” گفت: اگر کارشناسان معادن در مدارس حضور پیدا کند و معایب و مزایای کار در معدن را به دانش آموزان می گفتند، دانش آموزان فقط حقوق و مزایا را نمی دیدند و درس خواندن برایشان انگیزه می شد.

مسئولین به قشر تحصیل کرده بها دهند

همچنین مسئولین باید به قشر تحصیل کرده بها بدهند تا الگوسازی برای دانش آموزان باشد، اکثر تحصیل کرده های ما بیکار و افراد با کمترین تحصیل در بهترین مکان ها مشغول به کار هستند.
حق اضافه کاری ما را در این تورم ، سال بعد پرداخت می کنند
در ادامه یکی دیگر از معلمان که تمایل نداشت نامش فاش شود گفت: فقط در روز معلم به یاد می آورند که معلم هم هست، اضافه کاری سال ۹۷ ما را اردیبهشت ماه ۹۸ پرداخت نموده اند. اضافه کاری هم که پرداخت نمودند به خاطر کمبود معلم است ، معلمی که ۳۰ سال کار کرده، چگونه می تواند اضافه کاری نماید.معیشت معلمین را بهبود بخشند، ما نیازی به گرامی داشت روز معلم نداریم، در این تورم اضافه کاری ما را سال بعد پرداخت می کنند، که این چه دردی از ما دوا می کند؟
بعضی از والدین نیز برای اینکه فرزندانشان جایزه از معدن بگیرد، انتظار نمره بیشتر برای فرزندشان دارند تا معدلشان بالا رود و دیگر به فکر درس فرزندشان نمی باشند.
وعده های نماینده مجلس شورای اسلامی کجا رفت؟
نماینده مجلس شورای اسلامی که می گفت: ما گُل نمی خواهیم، حق مان را می خواهیم الان کجا است؟ وعده هایی که به ما دادند چه شد؟
مدارس به مکانی برای نگهداری دانش آموزان تبدیل شده است
یکی دیگر از معلمان ادامه داد: اگر تاریخ را بنگرید، خواهید دید که ارزش و منزلت معلمان چه بوده است و در حال حاضر چه وضعیتی قرار گرفته است. در حال حاضر مدارس مکانی برای نگهداری دانش آموزان شده است و دانش آموزان هیچ کدام درسی نمی خوانند. و اگر بخواهند کشوری را نابود کنند از آموزش آن شروع می کنند.

فرزندم حاضر است پرستار شود اما معلم نه

یکی دیگر از معلمان با سابقه ادامه داد: فرزندم دانش آموز نمونه است .با توجه به اینکه شغل مرا دیده است، به من گفته من هیچ گاه نمی خواهم معلم شوم.حاضر است پرستاری باآن شرایط سخت را قبول شود اما معلم نشود .
ما گل نمی خواهیم حقمان را می خواهیم
یکی دیگر از معلمان تأکید کرد: به نماینده مجلس شورای اسلامی بگویید: ما گل نمی خواهیم، حقمان را می خواهیم؟ حق ما کو؟
مدیر یکی از مدارس دخترانه گفت: ۲۴ سال است که معلم هستم و چهار سال به عنوان مدیر مدرسه انتخاب شدم.

معلمی سراسر استرس است

وی ادامه داد: هر شغلی سختی کار خودش را دارد ، معلمی سراسر استرس است، جمعیت کلاس ها زیاد و دانش آموزان متفاوت و توقعات دانش آموزان زیادشده است، معلم ۲۴ ساعت در هفته وقت می گذارد و در ساعاتی که در منزل سپری می کند باید برای درس دادن فردا و امتحان دانش آموزان وقت بگذارد.

کلاس های ضمن خدمت اینترنتی شده و موثر نیست

وی در رابطه با آموزش معلمان گفت: در گذشته کلاس های ضمن خدمت که حضوری بود موثرتر بود اما الان که به صورت اینترنتی شده است موثر نیست.
معلم مقصر نیست که می گویند معلم ها درست آموزش نمی دهند.
وی ادامه داد: بعضی از دانش آموزان موقع آموزش حواسشان نیست ودرس را یاد نمی گیرند، هنگامی به کلاس خصوصی می روند به خاطر اینکه هزینه پرداخت می کنند توجه شان به درس می شود و معلم مقصر نیست که می گویند معلم ها درست آموزش نمی دهند.
وی ادامه داد: بعضی از خانواده ها فرزندانشان را به مدارس غیر انتفاعی می فرستند تا از نظر علمی پربارتر شوند در حالی که دانش آموزی اگر بخواهد درس بخواند در مدارس عادی نیز درس می خواند.

دعوت به کار شدن برای معلمان در شرف بازنشستگی اصلاً فایده ندارد.

یکی دیگر از معلمان مدارس ابتدایی دخترانه گفت: چند روز دیگر تا پایان بازنشستگی ام باقی مانده است، به من گفتند: دوباره دعوت به کار را قبول کن، این کار را انجام ندادم، چرا که وقتی دوباره دعوت به کار می شوی فقط هزینه سختی کار به حقوقت اضافه ات می شود که آن هم آنقدر ناچیز است که ترجیح می دهی بازنشستگی را قبول می کنی. دعوت به کار شدن برای معلمان در شرف بازنشستگی اصلاً فایده ندارد.

دانش آموزی که بر اثر فوت مادرش تمام حروف کلاس را از یاد برد

وی ادامه داد: بچه ها دوره و زمانه الان پرتوقع شدند وبه معلمان احترامی نمی گذارند. به جز این مشکل، هر ساله در کلاس درسم یک دانش آموز مشکل دار داشته ام که باید چندین برابر دانش آموزان دیگر برایش وقت صرف می کردم . نمونه اش دانش آموزی بود که پدر و مادرش از هم جدا شده بودند، پدر خانواده دوباره داماد شده بود و نامادری فرزند را تحویل نگرفته بود. این دانش آموز هر بار که به مدرسه می آمد شروع به داد و بیداد می کرد. یا دانش آموز دیگری که بر اثر فوت مادرش تمام حروف کلاس اول را از یاد برده بود، جداگانه باید برایش وقت می گذاشتم تا همراه دانش آموزان شود.

این ها نمونه ای از مشکلات معلمان بود که خوانید…

 

حدیث عباسی- معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش