برای آب بافق نسخه ای متفاوت باید پیچید

به گزارش هفته نامه افق کویر، جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق روز دوشنبه ۱۰/۴/۹۸ با حضور مدیران آب منطقه ای استان و شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد:
فرماندار ضمن خیر مقدم به حضارگفت: یکی از جلساتی که خیلی کم رنگ در شهرستان بافق برگزار می شد جلسات شورای حفاظت آب بود، باید به این موضوع توجه بیشتری شود و کمک کرد، چرا که عمر سفره ها محدود است وتجدید پذیر نیست، برخی از دشت های آزاد شهرستان ممنوع اعلام شد سپاسگزارم اگرچه برخی کارگاه های تولیدی با مشکل مواجه شده اند این عمل از اهمیت زیادی برخورداربود.
مقابله با نیزارهای رودخانه شور

وی در ادامه افزود: نیزارها در رودخانه شور بافق با تراکم بالا باسرعت رشد میکند، اگر سیلابی از طرف کرمان وارد شود، سیلاب به سمت مرکز تحقیقات شتر، آبزیان، شهر و میدان ورودی روانه خواهد شد، بنابراین خواستارم برای مقابله با نیزارها برنامه ای مطرح و عملی گردد.
با متجاوزان حریم رودخانه ها برخورد شود

زاده رحمانی گفت: در برخی از رودخانه های روستای ییلاقی بافق افرادی به مسیر رودخانه ها تجاوز کرده و فراتر نیز رفته اندو زمانی که سیل می آید طلبکارنیزهستند، دادستان نیز اعلام آمادگی برای پاکسازی این حریم ها کرده است با توجه به اینکه درمناطق “شادکام”و “قطرم” خیلی زود سیل جاری می‌شود برای جلوگیری از خطرات باید با افراد متجاوز برخورد شود.
برای آب بافق نسخه ای متفاوت باید پیچید

فرماندار بافق بیان کرد: نکته آخر بحث کنتورها است، اگر مدیریت به کشاورز سپرده شود کار بزرگی در این راستا صورت می گیرد، چرا که آب و خاک شهرستان بافق با بقیه متفاوت است ونمیتوان نسخه ای یکسان پیچید و طرح خاموشی کارساز نیست، کشاورزان برای رفع تشنگی آبیاری نمی کنند، بلکه برای اینکه شوری بالا نیاید آبیاری انجام می شود.
بافق و بحران آب

محمدی، نماینده کشاورزان در بافق بیان کرد: وظیفه است که برای حفظ منابع زیرزمینی نهایت تلاشمان را بکنیم ،شرایط فعلی بافق از لحاظ آب بحرانی است بایدمطالعه،کارشناسی و عمل شود وبه گونه ای مدیریت شود که هم حداقل آب مورد نیاز کشاورز تامین وهم از اسراف و استفاده بی رویه جلوگیری شود .
اگر جابه جایی آب چاه و قنات امکانپذیر شود بسیاری از مشکلات حل می گردد
وی در ادامه گفت: بعضی مزارع بیش از حد آب و بعضی حداقل آب را ندارد، باید تعادل ایجاد شود. اگر کشاورز با EC زیر ۱۰۰۰مزارع را آبیاری کند نیاز به آب شوری ندارد، درخواست داریم مطالعه وبررسی شود و حداقل آب مورد نیاز تامین گردد امکان جابجایی آب از منطقه ای به منطقه دیگر ایجاد شود اگر جابه جایی آب چاه و قنات امکانپذیر شود، بسیاری از مشکلات حل می گردد.

بافق را به عنوان محیط کشاورزی نمی شناسند
وی افزود: یکی از مشکلات در بافق این است که بافق را به عنوان محیط کشاورزی نمی شناسند در کنار معدن کشاورزی دیده نمی شود، به طوریکه طبق آمار سرانه متوسط کشاورزی بافق از سرانه متوسط کل کشور بالاتر است، نیروهای زیادی در این زمینه مشغول به کار هستند، اهمیت کشاورزی از معدن اگر بیشتر نباشد کمتر نیز نیست.امروزه کشاورزی در کشورما مظلومواقع شده است غذای سالم در کشور تولید نمی شود، به جای اینکه دربخش تولید هزینه شود در بخش درمان هزینه می گردد کشاورز حداقل ۱۲ساعت شبانه روز کارمیکند و همیشه بدهکار است.کشاورزر اساس استقلال کشور را در دست دارد.
“سید علی نوروز زاده”، شهردار بافق گفت: دو رودخانه قدیمی در بافق است، رودخانه “کرو” که در خیابان امام رضا(ع) و چهارده معصوم(ع) است و نهایتا در بخشهایی از مسیر ساخت و ساز انجام شده است و در سال جاری برنامه هایی نیز خواهیم داشت وآب به خارج شهر هدایت می شود ورودخانه دیگردر خیابان شهدا و شهید تفکری و باقر آباد است که که کار صورت خواهد گرفت و کل مسیر آزاد میشود فقط طرف میدان گردشگری مد نظر قرار گیرد تا سیلاب بتواند مسیرخود را پیدا کند.
محمدمهدي جواديان‌زاده، مدیرعامل آب منطقه ای یزد بیان کرد: تمام حریم هایی که تجاوز شده است با دادستان استان هماهنگ شد که اخطار اولیه داده شود و آزاد سازی به صورت سراسری انجام شود.در مورد کنتور هوشمند از سال ۹۵وماقبل به عهده کشاورز بوده و سال ۱۳۹۶ قرار بر این شد وزارت نیرو هزینه کنتور بپردازد ولی بودجه تعیین نشد و فقط برای کنتور هوشمند به عهده کشاورزشود که گران شده بود و کشاورز نیز نتوانست تهیه کند وبعدا تصمیم گرفته شده است که وام نیز دریافت کنند و حداقل کارمزد را داشته باشد.
رابطه بین کشاورز و جهاد کشاورزی به خوبی برقرار نیست
وی در ادامه گفت: کشاورزی برای ما اهمیت دارد رابطه بین کشاورز و جهاد کشاورزی به خوبی برقرار نشده وهمین باعث ایجاد مشکلات شده است، باید تعامل منطقی صورت گیردکه نه منابع آب از بین رود و نه کشاورز گرفتار شود.
وی در پایان گفت: برای صرفه جویی، اداره ها از آبیاری هوشمند برای فضای سبز خود استفاده کنند.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش