حراست ها چشمان مدیران ادارات

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در هشتم مرداد ماه، در تهران برگزار شد در خصوص ضعف در بخش‌های نظارتی گفت: «ما معتقد هستیم اگر بخش‌های نظارتی و حراست‌ها به وظایف خود به درستی عمل کنند نباید تخلفی رخ دهد و مردم مدعی باشند چرا قوه قضائیه به مفاسد رسیدگی نمی‌کند.» (۱)
این موضوع کمتر در رسانه ها به آن پرداخت شده است و بیشتر به وقوع حوادث اشاره می‌شود تا کنکاش در چند و چون ماجرا؛ این که چگونه بابک زنجانی از یک سرمایه گذار و فعال اقتصادی به مجرم تبدیل می شد و یا این که هادی رضوی داماد وزیر به عنوان یک مفسد اقتصادی حکم ۲۰ سال حبس برایش صادر می شود احتیاج به بررسی همه جانبه دارد. این موضوع سر درازی دارد و به امروز و دیروز ختم نمی شود و نمی توان هم مدعی شد که در کشور اینگونه متخلف وجود ندارد! اما قانون راهکار و ابزار گذاشته است. ابزار‌های قدرتمندی که از نزدیک ادارات و سازمان‌های تحت امر خود را بازدید و بازبینی می‌کنند تا مخالف اهداف انقلاب اسلامی پیش نروند.
نقش حراست در پیشگیری از وقوع تخلف‌ها
« سه نقش اساسی حراست به منظور پیشگیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد :
اول : نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده .
دوم : نقش اصلاح کننده یا درمان کننده .
سوم : نقش جداکننده از سیستم .
این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی و درمانی است؛ چنانچه این نهاد در آغاز سعی بر آن دارد که ابتدا از هرآلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و درنهایت اگر دو روش قبلی موثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم جدا کرده و دور بیاندازد. چنین نقشی را حراست در سازمان ایفاد می کند. حراست در هر سازمان با پیش بینی نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است در آن سازمان به وقوع بپیوندد سعی می کند به انحاءمختلف، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد. با این کارها ابتدا جلوی خسارت های احتمالی که مسلّماً هزینه های سنگینی برای سیستم در برخواهد داشت، گرفته می شود .دوم : به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفته می شود.» (۲)
آری! سخن از حراست ها و نقش آن در کنترل مسایل ادارات و شرکت ها است؛ دقیقا به نکته خوبی اشاره شد که اگر بخش های نظارتی و حراست ها کار خود را به شایستگی انجام بدهند نبایست شاهد تخلفی باشیم.
حراست ها به عنوان بازوان مقتدر نهادهای نظارتی محسوب می شوند که از حمایت و پشتگرمی خاصی برخوردار هستند؛ اما اینکه گاهی شنیده می شود فساد در شرکت های کوچک و بزرگ روی می دهد؛ یعنی حراست خبر ندارد و یا خبر دارد و خود را به بی خبری می زند!
در هفته های اخیر در بافق موضوعات مهمی روی داد؛ از جمله احضار و توضیح تنی چند از مدیران و کارشناسان شرکت سنگ آهن مرکزی به دستگاه قضایی و نیز موضوعی که در بانک ملت روی داد! قدر مسلم هر کدام از اینها به نوبه خود اخلالی در سیستم اقتصادی کشور به وجود آورده و مردم را بدبین کرده اند! اگر برخورد با این متخلفین به سرعت انجام گیرد هرگز سایر متخلفین اقدام به چنین اخلالی نخواهند کرد و برای سایرین درس عبرتی خواهد شد.
موضوع مهم تر این که هر دو این نهادها و ادارات و شرکت‌ها دارای سیستم عریض و طویل حراستی هستند؛ چرا تاکنون متوجه وقوع تخلف در اداره متبوع خود نبودند؟ آیا اگر خود آن اداره یا شرکت ورود پیدا می کرد به نفع آن مجموعه یا شرکت، حتی کارمند نبود؟
باری! به هر جهت اگر حراست ها به درستی به وظایف خود عمل کنند و در انعکاس مطالب و موضوعات اداره خود جدیت داشته باشند هرگز شاهد پیدایش چنین مسایلی نخواهیم بود! زیرا که حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان، شرکت و ادارات محسوب می گردد و با توجه به اشراف اطلاعاتی و حجم اگاهی که به مجموعه دارد، می تواندمشاور خوبی برای بخش مدیریت منظور گردد؛ البته پر واضح هست مسئولین حراست ، هنگامی می توانند در این باره موفق باشند که از علم، تخصص،درایت و روشن بینی بالایی برخوردار باشند. (۳)
منبع:
(۱) https://www.mojnews.com
(۲) http://adlpub.com
(۳) همان

 

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل