مصرف مکمل در باشگاه های بافق

مکمل چیست ؟

«مکمل »یا نیروزا به موادی گفته می‌شود که با هدف بهبود عملکرد یا جبران کمبود برخی از مواد غذایی توسط پزشک و یا متخصص ورزشی تجویز می‌شود.
برای تحقیق بیشتر درباره مصرف این مکمل ها به سراغ سه دکتر داروساز رفتیم که نظرات آنهارا میخوانیم.
به داروخانه« دکتر پیمایی» مراجعه کنیم تا درباره مکمل های ورزشی بیشتر بدانیم.
وی در پاسخ به اولین پرسش که آیا در داروخانه خود، فروش مکمل دارید گفت:« بله، مکمل های بدنسازی دارای برچسب های وزارت بهداشت است که به صورت وارداتی و تولید داخلی عرضه می شود.فقط چند شرکت خاص و معتبر مانند «دی دارو» و «مکمل ممتاز کیلاته» و … وجود دارد، ولی متاسفانه برند تقلبی در بازار زیاد است. برای اینکه مکمل ها زودتر جواب بدهد به آن، استروئید که نوعی هورمون مردانه است و مانند هورمون تستوسترون عمل می کند اضافه کنند و به جای استفاده از پروتئین حیوانی، تخم مرغ، شیر و … ، از یک نوع مواد بی کیفیت در حد حجم گرفتن بدن استفاده می گردد ، مواد و هورمون هایی به کار می برند که با کمترین هزینه، بیشترین سود را ببرند ، این گونه مکمل ها تقلبی و معتبر نیستند.»
وی درمورد فواید مکمل ها برای بدنسازی گفت:« ورزشکار در طول دوره ۱ تا ۳ ماهه مکمل رامصرف می کند و جواب می گیرد، ولی بعداز آن به مشکلات کبدی، جوش و از بین رفتن کلیه و نازایی دچار می شوند. مکمل های تقلبی هیچ فوایدی ندارند.
مکمل هایی برای کودکان وجود دارد که با برچسب وزارت بهداشت است و هیچ مشکلی برای کودکان ندارد.این مکمل ها به علت دارا بودن پروتئین شیر، پنیر، مواد مغذی و کلسیم و … بسیار مفید است.»
وی در پاسخ به پرسش این که آیا افراد خاصی از این مکمل ها استفاده می کنند، افزود:« میزان مصرف این مکمل ها در بافق به دلیل وجود باشگاهای بدنسازی نسبتا بالاست!
نوعی از مکمل ها برای کم خونی، ویتامین D3 و … وجود دارد که مضر نیستند.مکمل مناسب، لازم است؛ زیرا یک سری ویتامین ها هست که خود بدن آن را تولید می کند و یا آن را از مواد غذایی دریافت می کند، افرادی که رژیم غذایی خوبی ندارند باید ویتامین هارا از مکمل ها تامین کنند.یک سری مکمل ها را بدن تولید نمی کند و باید آن را از محیط دریافت کنند که در بازار وجود دارد.افرادی که دیابت دارند و مسن هستند مستعد استفاده از این مکمل ها هستند.»
وی ادامه داد:« داروخانه مکمل تقلبی ندارد. مکمل، اصالت آن مهم است، که یا تولید داخل است یا خارجی و دارای چندین مولفه می باشد؛ شرکت وارد کننده کی هست؟
که بر روی بسته تولیدی آن بارکد درج شده و از طریق آن، میتوانند بارکد را اسکن کنند تا اسم شرکت را پیدا نمایند و در اینترنت اسم شرکت را جست وجو کنند، عکس محصول در شرکت وجود دارد و می توانند محصول را باهم تطبیق دهند.اگربارکد زدند و چیزی یافت نشد مشخص است که تقلبی است. متاسفانه در بعضی از باشگاه ها یک سری مکمل هایی خرید و فروش می شود که اصالت آن مشخص نیست و هیچ نظارتی روی آن ها نیست.چندین مورد داشتیم که فرد به دلیل از دست دادن کلیه و اغمای کبد روانه بیمارستان شده است.
در مکمل های تقلبی استروئید و کورتون که به آن اضافه می کنند، فرد مصرف کننده اشتباهاً به جای اینکه فکر کند دارد عضله می آورد، پف می کند که تقلبی بودن محصول را می رساند.کورتون باعث پوکی استخوان، کم خونی، ضعیف شدن سیستم ایمنی و … ، برای فرزند دار شدن هم، بانوان قبل از بارداری کنترل می شود اکنون خوشبختانه وزارت بهداشت قبل از بارداری،بانوان را تحت نظر می گیرند.»
وی افزود:«مکمل های ورزشی طبیعتش این گونه است که بانوان چند ماه قبل از بارداری مکمل را قطع و سعی کنند بیشتر مکمل هایی که دکتر زنان تجویز می کنند ، مصرف کند، مصرف کنند. بعضی مکمل هایی وجود دارد که قبل از بارداری برای بهتر شدن باروری استفاده می کنند.»
وی در پاسخ به پرسش اینکه آیا باشگاه ها از شما مکمل می خرند و چقدر فروش دارد ، افزود:«اکثریت باشگاه داران خرید دارند.
شهرستان بافق نسبت به خیلی از شهرستان های دیگر، مصرف مکمل بالا است
شاید به خاطر این است که بافق یک شهر کوچک است و تناسب اندام و باشگاه در میان جوانان و نوجوان عرف شده است فروش مکمل بیشتر قبل از عید و زمان مسابقات بیشتر است.
و مصرف آن بستگی به فرد دارد که از نظر وزنی، عضله و … در چه وضعیتی است و بر اساس آن اقدام به خرید مکمل می کند.»
وی درمورد مصرف هورمون« اندریول تستوسین» در بانوان افزود:« این هورمون را اصلاً به بانوان پیشنهاد نمی کنم ، بانوان وقتی از این قرص های هورمونی استفاده کنند،تمام هورمون های زنانه اشان مختل می شود.
بانوان می توانند به جای مصرف هورمون مردانه از مکمل های پروتیئنی استفاده کنند و از« پودر های پروتئینی»،« کربوهیدرات» ودر کنار آن می توانند از «کراتین» استفاده کنند .

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل