تضمین نشاط خانواده، در گرو شادابی مرد

 به گزارش هفته نامه افق کویر،به مناسبت هفته سلامت ۲۲مهرماه سال جاری اولین همایش ازسلسله مباحث تحکیم خانواده در سالن همایشهای آهنشهر با سخنران دکتر “طاهره حصیب ” برگزارشد.
طاهره حصیب مشاور خانواده و روانشناس در اولین همایش از سلسله مباحث تحکیم خانواده با بیان اینکه نشاط بدست آوردنی نیست بلکه در ذات انسان است،گفت: مبنای زندگی از کلام حضرت علی(ع) گرفته شده که می فرماید: “در گذشته زندگی نکنید که افسرده می شوی،در آینده زندگی نکنید که مضطرب می شوید،در زمان حال اما شاد زندگی کنید”
تضمین نشاط خانواده در گرو شادابی مرد
وی افزود: شادی یک هیجان مثبت است،انسان مجموعه ای از هیجان ها است که در طول روز با وقوع اتفاقات یا حالت های خوب و بد آن روبه رو می شود. وقتی مرد در زندگی شاداب، باشد ، نشاط خانواده تضمین شده است و بر اساس مطالعات انسان ها ۴۰۰ هیجان دارند. یکی از آیتم هایی که کمک به شادی می کند ،انسان‌هایی است که اهل بازی هستند.
وی با اشاره به موضوع خانواده و اثر سیستمی آن بیان کرد: سیستم یعنی زنجیره،یعنی حلقه های گره خورده ای که دست به دست یکدیگر می دهند تا یک مجموعه کامل شود .خانواده حلقه های زنجیر شده به یکدیگر هستند. که به عنوان یک سیستم، موجب انتقال شادی هر کدام از اعضا به یکدیگر و ایجاد آرامش و نشاط در آن می شود.
وی با بیان اینکه سیستم شغلی یک سیستم اثر بخش است،اظهار کرد: معتقدیم اگر مرد در محیط کار خود نارضایتی داشته باشد بدون شک آن نارضایتی وارد محیط خانواده شده و بالعکس آن نیز هست وی با توجه ارتباط با همسر و فرزندان و تزریق نوع هیجان به آنان تاکید کرد: ۴ دقیقه اول رمز ارتباط است و بعد از آن حتی ۴۰ دقیقه نیز جبران نخواهد کرد.
جوانان برای کسب شادی به مصرف مواد مخدر روی می آورند
وی مغز انسان را در حوزه شادی بی سواد دانست و بیان کرد: انسان باید برای شاد بودن و لبخند زدن در شرایط و حالات بد خود تمرین و تلاش کند و حتی انسان توانایی دارد در بدترین شکل عصبانیت ، لبخند بزند وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه بسیاری از مردم بخصوص جوانان برای کسب شادی به مصرف مواد مخدر روی می آورند. باید مغز را حتی در زمانی که حال درونی ما خوب نیست به شاد بودن عادت داد و خود را وادار به شادی آفرینی کنیم!.
دکتر حصیب بر استفاده از ظرفیت ها برای شاد بودن تاکید نمود و گفت: باید از خود پرسید چه میزان از زندگی را صرف با نشاط بودن کرده اید؟ آیا همانگونه که زمان برای تربیت فرزندان،تحصیل،کار،آموزش و… صرف کرده اید برای با نشاط بودن نیز زمانی قرار داده اید؟ چقدر خوشحالی را تشویق کرده اید؟
بانشاط بودن نیازمند برنامه است
دکتر حصیب با نشاط بودن را نیازمند برنامه،وقت و انرژی دانست و افزود: شادی را باید خلق کرد. براساس مطالعات ، ذهن دارای برنامه است و مغزهایی که با برنامه و هدفمند کار می کنند کمتر دچار آلزایمر می شوند، نداشتن نظم ذهنی سبب این بیماری و تشدید آن می شود.
وی با بیان اینکه تا زمانی که تنها درگیر بدست آوردن ها باشیم ،چیزی برای خود نخواهیم داشت،اظهار کرد: داشته های امروز ما چون کار مناسب،خانه،ماشین و فرزندان خوب همه خواسته های سالهای گذشته است، اما اکنون که بدست آورده ایم چه میزان از داشتن آنان احساس شادی و نشاط می کنیم ؟ متاسفانه این به دارایی های روانی ما اضافه کرد و در واقع خود را بازی داده ایم و بی سرمایه کرده ایم وشادی ما بند پول نیست . انسان هایی که شادی برایشان ارزش ندارد فایده هم ندارد و اگر برای شاد بودن فکر عمیق نداشته باشیم هرچیزی دستاوردی باشد از دست رفتنی نیز هست.و تا قتی ما بند به دست آورده ها هسیم درون خودمون ذخیره در مورد نشاط نداریم و این بدترین نوع بازی در خود است و حتی انسان قدرت این را دارد که در ناراحتی لبخند بزند و” هرگز در گذشته زندگی نکنید که انسان را افسرده و هرگزدرآینده زندگی نکنید که به انسان استرس و ارد می کند ، فقط در حال زندگی کند ولی شاد زندگی کنید” و انسان باید خود را از هر گونه نفرین و کینه دور کند وهمه را ببخشد حتی اگر فردی سیلی به گوش سمت چپ شما زد، از سمت گوش راست شما، معذرت خواهی کرد اورا ببخشید و هرچه با نشاط باشید خلق منفی ندارید
برای بدخلق بودن نیاز به یاد گیری نداریم
مشاوره خانواده با تاکید بر اینکه برای شادی،خندیدن،بازی کردن وقت بگذارید،اظهار کرد: گاه رابطه ی بین اعمال با نتیجه ضد یکدیگر است و نباید خیلی بر روی نتیجه سرمایه گذاری کرد، گاه اعمال برای ایجاد فضای خوب در زندگی است اما نتیجه ممکن است دعوا و جر و بحث باشد،اگر بخواهیم روی نتیجه سرمایه گذاری کنیم نمی توانیم دیگر هیچ قدمی برداریم،سرمایه گذاری در مقصد مانع از شادی ما می شود: برای شاد بودن باید کلیپ های شاد نگاه کنیم و درمکان های شاد شرکت کنیم وهم چنین یاد بگیریم از ظرفیت های شادی استفاده کنیم.ما برای بد خلق بودن نیاز به یاد گیری نداریم بلکه برای شاد بودن نیاز به یادگیری داریم و با نشاط بودن انرژی می خواهد همانطور که هرچیز دیگری وقت می خواهد مثل پولدار شدن که باید برای آن ریسک کرد و اگر فکر می کنید یکی در خانه را می زند و جعبه ای از نشاط و شادی به ما می دهد این غیر ممکن است باید برای هر چیزی تلاش کرده و انرژی صرف آن کار کنیم
وی با بیان اینکه هر چه نشاط کمتر باشد میزان عصبانیت،کینه ورزی و خلق و خوی خوب در ما بیشتر است،گفت: ما بیشتر از آنکه وقت خود را صرف خوب کردن حال خود و ایجاد شادی کرده باشیم، برای خوشحال نبودن خود و دیگران هزینه کرده ایم
حصیب ادامه داد: هر چقدر در زندگی زنجیره وجود ” اگر ” و ” پس ” باشد در ارتباط با فرزند، همسر و خانواده از شادی دور خواهیم بود و غم و اندوه جایگزین آن خواهد شد.
وی صحبت از امید را سبب ایجاد شادی دانست و تاکید کرد: باید خود دائم خواهنده را از بین برد و این سبب از بین رفتن تکبر و کینه می شود تا خدا در دل جای گیرد و امید و شادی در وجود و زندگی انسان جاری شود
قهرطولانی باعث پیری زود رس است
وی کیفیت روابط را مهمتر از کمیت آن دانست و گفت : روابط تخریب شده یعنی قهر طولانی با دوست یا یکی از نزدیکترین افراد زندگیمان که پیری زودرس می آورد
حصیب در پایان سخنان خود با بیان اینکه روابط خوب از مغز ما محافظت می کند،تصریح کرد: افرادی که روابط خوب داشتند حافظه دراز مدت و قویتری دارند.

راضیه برزگری- سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

آوای خوش عشق

ای رویش بینایی ای سرو خوش آزاد ای