آیا جنگل های دست کاشت منابع طبیعی، برای جانمایی قبر وحشی بافقی تخریب می شود؟

راضیه برزگری| به گزارش هفته نامه افق کویر، کمال کریمی، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان بافق در گفتگویی ویژه با خبرنگار این نشریه به پرسشهای مطرح شده، پاسخ داد.

افق کویر: آیا اداره منابع طبیعی بافق در توسعه و عمران” بوستان وحشی بافقی “نقش دارد یا ادامه کار به شرکت سنگ آهن واگذار شده است؟
پیرامون بوستان وحشی بافقی (بیشه در)، پارک وحشی بافقی از محل مسئولیت محل اجتماعی سنگ آهن و جبران پوششی که سنگ آهن باید در اختیار منابع طبیعی قرار می داد که درسال ۱۳۸۸ تصمیم بر این شد پارک ساخته شود، از آن محل اعتبار با توجه به نگاهی که مسئولین سنگ آهن داشتند، نسبت به ایجاد فضای سبز هزینه بیشتر آن چیزی بود که پیش بینی شده بود، ولی من با توجه به اینکه با شرکت سنگ آهن هماهنگ هستم، در چهارسال گذشته کارهای زیادی در این خصوص مرحله اول اجراء شده است و مرحله دوم امسال اجراء می شود و چون پارک، یک پارک جنگلی است باید مرحله به مرحله جلو برویم و برای هر مرحله هزینه پرداخت کنیم.
افق کویر: در خبرها آماده است که جانمایی اولیه پارک وحشی بافقی جهت دفن این شاعر بزرگ؛ در حوالی دانشگاه پیام نور و جنگل های دست کاشت در نظر گرفته شده است؟با توجه به این که جنگل نقش بزرگی در جلوگیری از طوفان های شن دارد و باعنایت به این مسئله که برای کاشت این جنگل سرمایه های عظیمی از سوی دولت هزینه شده است، آیا صحیح است که به این جنگل آسیب برسد؟
خیر، به جنگل های دست کاشت هیچ آسیبی نمی رسد و در نشستی که با حضور فرماندار و مدیر کل منابع طبیعی برگزار شد قرار بر این شد، که شهرداری طرحی را آماده کند که مساحت آن بیشتر از ۵ هزار متر نباشد و طرح را به گونه ای طراحی کنند که هیچ کدام از درختان قطع نشود و جنگل ها تحت محافظت کامل باشند .
افق کویر: باتوجه به بارندگی سال پیش و بارندگی که امسال در پیش رو داریم و آیا قرق مراتع برداشته می شود؟
بارندگی سال پیش مدت آن کم بود؛ ولی نسبت به سال‌های قبل بهتر شد؛ با توجه به بندخاکی که در منطقه داشتیم ذخیره آب خیلی عالی بود و امسال هم آمادگی کامل را برای بارندگی داریم که آخرین اقدام هم بند خاکی است که جاده قطرم-شادکام آب بردگی داشت و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و سیصد میلیون تومان تا ده روز دیگر به اتمام می رسد و برای بارندگی امسال آماده بهره برداری و آب گیری است.
درباره قرق مراتع اطراف، به یک سال بارندگی قرارنیست که مرتع بازگشت داشته باشد، با توجه به خشک سالی که در پیش داشتیم گرایش منفی بود، یعنی وقتی مرتع بوته های خود را از دست می دهد و شکل مرتع خراب می شود، آن مرتع سال ها طول می کشد تا خودش را بازیابی کند؛ به شرط اینکه که بارندگی و شرایط جوی خوبی داشته باشد و در بحث قرق، جاهای مجاز تابلو نصب کردیم و به دامدار اعلام شده است و امسال سومین نقطه که صحبت های لازم انجام شده است که به زودی نصب تابلو انجام می شود.
وی در ادامه از مردم فهیم شهرستان بافق به علت اینکه از منابع طبیعی محافظت می کنند تقدیر و تشکر فراوان کرد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی