فضای سبز را خانه خود بدانیم!

به گزارش هفته نامه افق کویر، وجود فضاي سبز و درختان در گوشه و كنار معابر به ويژه در شهرهاي امروزي به عنوان جلوه اي از طراوت و شادابي، همواره توانسته بخش مهمي از ناهنجاري هاي زيست محيطي و آلودگي ها را به جلوه اي زيبا و مفرح تبديل كند.
توسعه درختكاري ها و فضاي سبز علاوه بر اينكه در زيباسازي ظاهري شهر تأثيرگذار است امروزه با توجه به رشد بي رويه ساخت و ساز در شهرها به امري اجتناب ناپذير تبديل شده است؛ متأسفانه در شهرستان بافق علاوه بر شرایط آب و هوایی گرم و خشک، بی توجهی برخی از شهروندان نیز تلاش شبانه روزی شهرداری و کارگران فضای سبز را تحت الشعاع قرار داده است. خبرنگار هفته نامه افق کویر در این باره به سراغ تعدای از کارگران فضای سبز شهرستان بافق رفته و گفتگویی با آنها انجام داده است.
مجید دهقانزاده، ۳۲ ساله، مدت ۸ سال است که به عنوان کارگر فضای سبز در شهرداری بافق مشغول به کار است گفت: وقتی شهروندان فضای سبز را برای تفریح خود انتخاب می کنند به گونه ای با فضای سبز برخورد می کنند که دیگر طراوت گذشته را ندارد.
وی افزود: برخی چمن ها را از ریشه بیرون می آورند و یا اینکه وقتی قلیان می کشند آب قلیان را روی چمن ها ریخته و باعث تخریب چمن ها می گردند. “میدان معلم” بهترین چمن را داشت؛ اما به دلیل ریختن آب قلیان چمن ها را از بین برده و دیگر هم نمی توان آن را به حالت قبل برگرداند .
وی تصریح کرد: با همه این مشکلات افرادی هم هستند که به فضای سبز اهمیت می دهند. بارها با خانواده هایی مواجه شدم که به محض اینکه فرزندشان آشغالی بر روی زمین انداخته؛ بلافاصله آن را جمع آوری کردند.
وی ادامه داد: گاهی اوقات در حال کاشت درخت و گل هستیم که برخی از افراد همان گلی را که کاشته ایم را له می کنند؛ زمانی که به آنها هشدار می دهیم، می گویند: “مگر مال پدرت هست”. با این حال آن ها را راهنمایی می کنیم که اگر گل و گیاه می خواهند به شهرداری مراجعه نمایند نه اینکه گل ها را له کنند یا از ریشه بیرون بیاورند، از شهروندان درخواست دارم به جای اذیت و آزار،کمک دست کارگر باشند.
وی اظهار داشت: از زمانیکه شهرداری با نصب بنر در سطح شهر مردم را تشویق به نگهداری از فضای سبز و نظافت خیابانها نموده شهروندان بیشتر به این امر توجه می نمایند.
مرد ۴۲ ساله ای که در حال آبیاری به گل ها بود گفت: بعضی از افراد وقتی برای تفریح به فضای سبز می آیند هنگام بازگشت به خانه آشغال های خود را جمع آوری نمی کنند؛ آیا این اقدام آنها درست هست؟! در منزل خود هم همینگونه عمل می کنند؟
وی افزود: ما کارگران برای زیبایی شهر زحمت بسیار می کشیم. تمام مردم به چشم ما عزیز و خوب هستند.
جوان ۲۸ ساله دیگری که از فرط خستگی در حال خوردن چایی بود گفت: ما اگر گل و گیاهی می کاریم برای زیبایی شهر است تا اگر توریست و یا گردشگری به شهر آمد نگویند این چه شهری است که دارند؟ همانگونه که ما در سرما و گرما زحمت می کشیم شما هم رعایت کنید تا فضای سبز زیبایی داشته باشیم.
محمد، جوان ۳۶ ساله ای که علاقه ی زیادی به شغلش دارد گفت: مدت ۹ سال است که در مجموعه شهرداری خدمت می کنم بارها با افرادی مواجه شدم که به فضای سبز احترام نمی گذارند، فرزندان آنها فلکه آب را باز کرده اند و آب را هدر می دهندیا فضای سبز را با سرویس بهداشتی اشتباه می گیرند که این اقدام آنها واقعاً تأسف بار است.

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی