مدیر بودن در تمام شاخه ها به خاطر منافع شخصی است

به گزارش هفته نامه افق کویر، شطرنج یکی از کهن‌ترین بازی‌هایی‌است که امروزه نیز در میان مردم جهان رواج دارد؛ به‌طوری‌که قدمت این بازی را بیش از ۱۵۰۰ سال رقم زده‌اند.در کتاب تاریخ مکتب شطرنج هند، پایه گذار اصلی است اما تاریخ ایران شطرنج را از دوره قبل از ساسانیان دانسته. هند و ایران شروع کننده تاریخ شطرنج در دنیا است.و قطعی نیست کدام درست است.
“حامد پورامینی” مربی شطرنج در گفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر به پرسشهای مطرح شده پاسخ داد.
وی در پاسخ به اولین پرسش که چه مدت زمان می برد تا افراد شطرنج را به صورت حرفه‌ای بیاموزند؟ گفت: بستگی دارد که معنی حرفه ای را چگونه برداشت کنید هر مرحله شطرنج یک حرفه و تجربه جدید است.
وی افزود: هیئت بافق یک سال قبل از فدراسیون شطرنج تشکیل شد و سابقه زیادی در سطح شهرستان دارد اما نتوانسته بین خانواده ها رسوخ پیدا کند.
وی درباره کلاس های آموزشی شطرنج تصریح کرد:دوره های آموزشی به خاطر افتتاحیه سالن مدتی تأخیر داشت، ولی از هفته آینده شروع می شود. سالنی که در اختیار ما گذاشته شده بود نیاز به مرمت و بازسازی داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که استقبال مردم از این رشته چگونه است؟ گفت: حدود۵۰ نفر در تمام رده های سنی ثبت نام کردند، ولی انتظارم خیلی بیشتر از این بود؛ شاید یکی از دلایل آن عدم فعالیت این رشته بوده بالطبع؛ اگر مسابقات برگزار شود افراد بیشتری جذب این رشته شوند.
شطرنج شکل ساده ای دارد، ولی تکراری نیست
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شطرنج نیازمند هوش بالا است؟ گفت: شطرنج مانند زبان خارجی فرار است و نیاز به تمرین،تکرار و آموزش دارد و با گذراندن مراحل به جایی نمی رسند.در هر زمینه و در هر شاخه ای هوش بالا تأثیر مثبت دارد،عوامل مانند هوش بالا، تمرین، علاقه، استراحت، تغذیه ، تکرار و …در آموزش و یادگیری تأثیر دارد.
وی درباره فواید شطرنج افزود: شطرنج باعث افزایش هوش و حافظه، تمرکز، خلاقیت، حفظیات و تصور گرایی، جلوگیری از آلزایمر، افزایش خلاقیت، و … می گردد.
وی در پاسخ به این پرسش که چه مدت زمان نیاز است تایک شطرنج باز مربی شود؟تصریح کرد: برای مربیگری درجه سه؛ اگر فرد حرکت مهره هارا بداند می تواند در دوره مربیگری شرکت کند. گرفتن مدرک مربیگری درجه سه مشکل نیست، ولی برای گرفتن مدرک درجه ۲ و یک سختگیری بیشتر است. شطرنج شکل ساده ای دارد، ولی شاخه های زیادی دارد و تکرار در کارنیست.
متاسفانه مدیر بودن در تمام شاخه ها نه تنها در ورزش بلکه در کل سیستم اداری به خاطر منافع شخصی است و علاقه ای در آن نیست
وی افزود: اداره تربیت بدنی به خاطر محدودیت هایی که دارد و به خاطر بودجه کم نمی تواند هیئت هارا حمایت کند. هیچ حمایتی از ورزش شطرنج نمی کند. هر چه فدراسیون شطرنج کمک کند و یا هیئت استان یزد بتواند وسیله تهیه کند. در حال حاضر با کمبود ساعت و شطرنج مواجه هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ازسوی ارگان خاصی حمایت می شوید؟ گفت: مسئولین حوزه ورزش برای حمایت ورزش محدودیت دارند به خاطر همین هیئتهای ورزشی به صورت شخصی و انفرادی اداره می شوند. این محدوده های ورزشی باعث شده افرادی که هیچ ارتباط و تخصصی به رشته ورزش ندارند به سوی هیئت های ورزشی کشیده شوند که هم معایب و مزایایی دارد؛ کلاً مدیر بودن در تمام شاخه ها، ۹۰ درصد به بالا به خاطر منافع شخصی است و علاقه ای در آن نیست.
وی درباره مشکلات رشته ورزشی شطرنج گفت: به علت محدودیت و نداشتن شرایط و امکانات برای اعزام تیم اصلاً نمی توان روی اداره ورزش حساب باز کرد. هزینه های هیئت های ورزشی روی دوش باشگاه سنگ آهن است که در برخی موارد هیئتها را حمایت می کند و برخی اوقات هم نه! اگر اسپانسر مالی و یا حمایت سنگ آهن از رشته ورزشی نباشد آن رشته از هزینه های جاری خود به سختی بر می آید.
خانواده ها فرزندانشان را از کودکی با شطرنج آشنا کنند
وی در پاسخ به این پرسش که از والدین چه توقعی دارید افزود:رشته شطرنج هزینه ای ندارد و برای حافظه و ادامه تحصیل مفید است. خانواده ها فرزندانشان را از کودکی با این رشته آشنا کنند، چون در سن کودکی خروجی بیشتری دارد؛ اگر سن بالا برود یادگیری کاهش می یابد.ورزش بیشتر نمایشی شده و افراد به دنبال مقام و شهرت هستند.
وی در پاسخ به این پرسش که از مسئولین چه توقعی دارید؟ تصریح کرد:مسئولین اگر کاری بخواهند حمایتی انجام بدهند خودشان مشکلات را می دانند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل