موفقیت = (شکست+تلاش)

سارا شفیعی| به گزارش هفته نامه افق کویر، به مناسبت هفته کارآفرینی به همت اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی و همکاری روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران،همایش کسب و کارهای خرد و شبکه سازی، صبح روز یکشنبه ۳ آذرماه، با دعوت از “دکتر شکری زاده”عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، با حضور متقاضیان کسب و کار های خرد و کارجویان شهرستان در سالن همایش های شهرک آهنشهر بافق برگزار شدکه مشروح این سخنرانی به اطلاع شما خوانندگان گرامی می رسد:
در جاده زندگی تابلو زده اند که دور زدن ممنوع
حضرت امام جعفر صادق(ع) می فرمایند: هر که ۲ روزش یکنواخت باشد مغبون است و هر که فردایش بدتر از امروزش باشد فریب خورده است و هر که کاستیهای خود را جستجو نکند پیوسته در کاستی می ماند.
“سر ریچارد برانسون”: هر چه فعالانه تر و عملی تر کار کنید، موفقیت را بیشتر احساس خواهید کرد.
“سارا بلیکی”، میلیاردر زن آمریکایی: تعریف شکست برای من معادل تلاش نکردن است، نه به دست نیاوردن نتیجه
“ناپلئون”: آنقدر شکست خوردم تا راه شکست دادن را آموختم.
با خودت صادق باش و ببین برای آن چیزی که می خواهی چقدر زحمت کشیدی
قصه موفقیت این گونه است؛ چندین بار تلاش می کنی، شکست می خوری و باز تلاش می کنی تا موفق شوی. یک شبه هیچ کس موفق نمی شود.خیلی ها می گویند ما تلاش کردیم ولی موفق نشده ایم، اول با خودت صادق باش و برای آن چیزی که می خواهی ببین چقدر زحمت کشیدی.اینقدر به خود گوشزد زدیم که توهم زده شده ایم و ایراد می گیریم به چیزهای جزئی؛ مثلاً مملکت و استادم و …این گونه است،زمانی که ریز می شویم و صادق باشیم متوجه می شویم تلاشی که باید انجام می دادیم را نداده ایم.
“لیونل آندرس مسی”: ۱۷ سال و ۱۱۴ روز طول کشید تا موفق شدم
امام صادق(ع) می فرمایند:هر که ۲ روزش یکنواخت باشد مغبون است و هر که فردایش بدتر از امروزش باشد فریب خورده است و هر که کاستیهای خود را جستجو نکند پیوسته در کاستی می ماند.
اگر ۷ بار زمین بخوری ۸ بار بلند شو
یک ضرب المثل ژاپنی است: اگر ۷ بار زمین خوردی ۸ بار بلند شو. اگر شکست خوردی دوباره تلاش کن.
در هر جایگاه و پستی که هستی، تصمیماتی است که گرفته ای
اکنون شما اینجا نشسته اید نتیجه چیست؟ تصمیمات و انتخاب های خودتان هست که اینجا هستید اگر ناراضی هستید تصمیمات و انتخابات درستی نداشته اید.در هر جایگاه و پستی که هستید، تصمیماتی است که خودت گرفته ای!
مسئله موفقیت همین است؛ فقط پشتکار
شخصی از فرد موفق پرسید:چرا اینقدر موفق هستی؟
-گفت: تصمیمات درست گرفته ام!
-چگونه تصمیم درستی می گیری؟
-گفت: تجربه خوبی دارم!
-گفت: چگونه تجربه خوبی داری؟
-گفت: تصمیم گیری اشتباه!
کسی که عاشق هدفش باشد بهانه پیدا نمی کند راه آن را پیدا می کند
۹۸% آدم ها در زندگی خود بی هدف هستند و پیرو حزب باد هستند. تمام افراد موفق هدف داشته اند. “تئوری SMART ” یا معادل آن هدف گذاری می گوید: موفقیت ها را به عوامل درونی نسبت بدهند و شکست را به عوامل بیرونی، افراد موفق عوامل را درونی می کنند وقتی شکست می خورند از خود می پرسند چرا؟ علت را در درون خود پیدا می کنند و بهانه نمی آورند. اگر موفق شویم می گوید من بودم این کار را انجام دادم و … اگر شکست بخورد می گوید من شانس ندارم و پارتی بازی شده و … مثلاً دانشجویی که ۱۷ شده می گوید پاس شدم و اگر ۹ شود می گوید استاد من را انداخت؛ موفقیت را به خود ربط داده و وقتی که پاس نمی کند ربط می دهد به استاد، نمی گوید من نخواندم!
انتخاب، فرزند هدف است

هدف باید “”SMART باشد یعنی:هدف باید کاملاً مشخص و با جزئیات باشد.مثلاً فلان شرکت در کدام ناحیه، هدف باید قابل اندازه گیری باشد؛ یعنی بتوان موفقیت خود را با تعیین معیار مناسب، سنجید.ملموس باشد و کمی.مثلاً من میخواهم پولدار باشم.پولداری یعنی چه؟

هدف باید قابل دسترسی باشد! یعنی آرزوها باید تا حدی بالا باشد که بتوان به آن لامپ آویزان کرد و زیاد رویایی نباشد که در رسیدن به آن باز می مانی، هدف باید واقع بینانه و با توجه به شرایط و منابع در دسترس تعریف شده باشد.یعنی باید با خودت رو راست باشی و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسی و بعد وارد شغلی شوی.هدف باید زمان محور باشد؛ یعنی در یک بازه زمانی مشخص قرار داشته باشد.یعنی به خود زمان بدهی. مثلاً من می‌خواهم موفق شوم در ۵ سال آینده.وقتی که زمان بندی داشته باشی، استاندارد کار می‌کنی و اگر نداشته باشی فکر میکنید که داری خوب جلو می روی؛ اما نمی دانی که داری بد کار می کنی!
فهرست اهداف خود را مشخص کنید:اهداف دور( برنامه ۲ ساله تا ۴ ساله)، اهداف نزدیک(سالیانه، ماهیانه،هفتگی،روزانه)
اگر می خواهی متفاوت باشی و هدف هایی که دیگران به آن نرسیدند از خط ۱۱۱ پیاده شو
فیلم آلیس در سرزمین عجایب با آن خرگوش، وقتی که رسیدند سر دو راهی؛خرگوش گفت: کدام راه را برویم؟آلیس گفت:نمیدانم! خرگوش گفت: پس اگر نمی دانی چه فرقی می کند که از کدام طرف برویم!
کسی که هدف ندارد هر جا رفت، رفت؛ اما کسی که هدف دارد زمان خود را به کسی نمی دهد.”خط ۱۱۱″ یعنی هر روز سوار خط واحد شوی و از میدان A به میدان B بروی تا ۳۰ سال عمرت! چه عایدت می شود؟ خط ۱۱۱ یعنی دور تکرار، بیشتر ما در دور تکرار افتاده ایم و حواسمان نیست، به محیطمان عادت کرده ایم که هر روز تلاش می کنیم؛ ولی به هدفمان نمی رسیم، چون هیچ تلاشی نمی کنیم فقط در دور تکرار هستیم!
امام علی (ع) در این باره می فرمایند: کسی که تاریخ را به یاد نیاورد محکوم به تکرار است.
اگر می خواهی متفاوت باشی و به هدف هایی برسی که دیگران به آن نرسیدند از خط ۱۱۱ پایین بیا و ترمز دستی را بکش و با خودت رو راست باش.
قایقت را غرق نکن
قایق تا وقتی سوراخ نشود و آب درون آن نفوذ نکند غرق نمی شود.این سوراخ، افکار منفی هست وقتی افکار منفی رسوخ پیدا نکند به راهت ادامه می دهی.
اتفاق ۲ بار رخ می دهد :در ذهن، در دنیای بیرون
تا فکرتان را تغییر ندهید هیچ تغیری حاصل نمی شود.اگر بخواهی با همان دید روزت را شروع کنی چیزی عایدت نمی شود.
افکارت را تغییر بده و متفاوت شو
امام علی(ع) می فرمایند:
مواظب افکارت باش که گفتارت می شود
.مواظب گفتارت باش که رفتارت می شود
مواظب رفتارت باش که عادتت می شود
مواظب عادت باش که شخصیتت می شود
مواظب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود.
برای خود و آموزش خودتان وقت بگذارید
ذهن و روح نیاز به غذا دارد! خیلی از ما هزینه خورد و خوراک می کنیم و ماهیانه حدوداً ۵۰۰ تومان فست فود می خوریم؛ وقتی می گویند فلان کتاب را بخر، می گوید ۲۵ تومان پول کتاب بدهم که چه شود؟! به هیچ وجه حاضر نیستیم برای خود وقت بگذاریم.دائم می گویند من می دانم! تو اگر می دانستی چرا اینجا هستی؟
هر کار بزرگی که انجام می دهی روی سرنوشتت تاثیر دارد
یک کارآفرین موفق کسی است که بتواند خواسته های خود را پیدا کند.نیاز واحد است ولی خواسته ها متفاوت.”اثر مرکب” یعنی از روی تیپ، حتی جورابی که می پوشیم و … تا هر کار بزرگی که انجام می دهی روی سرنوشتت تاثیر دارد. یک جمله معروف است که می گوید: کسی که پشتکار دارد نیاز به شانس ندارد!
نگرش خیلی مهم است آن را تغییر دهیم.
“دور تسلسل یا سگ دو زدن” یعنی موشی که بر روی گردانه می چرخد، می ترسد بایستد چون می ترسد اگر بایستد دست و پایش بشکند. ما او را که میبینیم؛ می گوییم مگر مجبوری؟ ندو! آنقدر می دود تا سکته کند! و ما داریم روی گردانه می چرخیم! نگرش را درست کنید و در این سگ دو زدن گیر نکنید!
ارشمیدس گفت: به من امید بده تا با آن دنیا را عوض کنم.
ایمان و توکل و تقوا مهم است و نیروی خاصی به آدم می دهد.
“انیشتین” می گوید: احمقانه ترین کار این است که از همان کار قبلی انتظار نتایج جدید داریم. شما محصول دیروز و فردا محصول امروزتان، خودتان هستید.
عصر، عصر تخصص است چند رشته ای کار کن
تک بعدی بودن دیگر جواب نمی دهد، دیگر علوم شیمی ریاضی و علم محض جواب نمی دهد.بین رشته ای جواب می دهد.اکنون عصر تخصص است باید چند رشته ای کار کنید و سعی داشته باشید باهم کار نمایید.
“هیتلر” در این باره می گوید:اشک هایی که موقع شکست می ریزی عرق هایی است که باید موقع موفقیت می ریختی و نریختی، تو حق نداری برای کاری که زحمت نکشیدی گریه کنی و بگویی حق مرا خورده اند!
خرگوش و لاک پشت تصمیم می گیرند با هم مسابقه دهند. خرگوش گفت: من تند تر می دوم. ولی لاک پشت گفت: من! خلاصه تصمیم می گیرند با هم مسابقه دهند. در طی مسابقه خرگوش از لاک پشت جلو زد و گفت: چقدر دور است از من اگر من بخوابم حتی به من نمی رسد.
خرگوش خوابید و لاک پشت آهسته آهسته از او جلو زد. وقتی خرگوش بیدار شد، می بیند که باخته است و شروع به گریه می کند.
(درس اخلاقی:آرام و یکنواخت حرکت کردن عامل موفقیت است!”قانون پارکینسون” می گوید:یک کار آنقدر ادامه می یابد تا تمام زمانی که به آن اختصاص داده ایم را پر کند. )
خرگوش خیلی ناراحت بود و غرور افراطی باعث شد که ببازد.از خودش پرسید:چرا باختم؟ متوجه می شود غرور باعث باخت او شد.(عوامل را درونی کنید!)به لاک پشت می گوید: بیا مسابقه بدهیم، لاک پشت گفت: البته.این بار خرگوش نمی خوابد و تا خط پایانی می دود و برنده می شود.
(درس اخلاقی: سریع و محکم در برابر آرام و یکنواخت حرکت کردن برتری دارد. آهسته و آرام حرکت کردن خوب است ولی سریع بودن بهتر است.کارها را دقیقه آخر نینداز وقتی می توانی سریع انجام بدهی چرا تاخیر می اندازی؟)
لاک پشت که بازنده شد در این مسابقه با خود اندیشید و گفت: چگونه موفق شوم؟(از خود نمی پرسد چرا می گوید چگونه، چون می داند نمی تواند بدود!) تصمیم گرفت استراتژی طرح کند که چگونه در این مسابقه پیروز شوم؟ مسیر را تغییر داد(مسیر مسابقه آن طرف از رودخانه) و نزد خرگوش رفت و گفت: بیا مسابقه بدهیم و مسیرمسابقه را تغییر دهیم. خرگوش قبول کرد. خرگوش نمی خوابد و سریع به سمت رودخانه رفت، هدف آن طرف رودخانه بود.خرگوش آب را دید شروع به فکر کردن کرد. لاک پشت شنا کرد و برنده شد!(اگر براساس توان کار کنی مورد توجه قرار می گیری و رشد می کنی)
(درس اخلاقی: اول شایستگی هایت را بشناس و نقاط قوتت را بدان سپس وارد مسیری شو که با تو همخوانی دارد.اگر گوینده خوبی هستی از فرصت استفاده کنید تا مدیر شما را بشناسند، اگر تجزیه و تحلیل شما خوب است کار تحقیقی بکنید و به مافوق ارائه دهید).
ما در زندگی به دنبال نتیجه هستیم.
نتیجه =میزان دانایی*اقدام
پیشرفت= افزایش دانایی*اقدام
سرانجام خرگوش و لاک پشت با هم دوست شده بودند. خرگوش گفت: چطور است مسابقه آخر را انجام بدیم. لاک پشت گفت: خوب است اگر با همکاری هم باشد. مسابقه شروع شد!
خرگوش لاک پشت را حمل کرد تا رودخانه؛ در رودخانه برعکس شد و بعد از رود خانه باز برعکس شد و باهم پیروز شدند.
شبکه سازی قوی داشته باشید
به این می گویند کار تیمی.خیلی خوب است که به صورت فردی قوی و دارای شایستگی های خوب باشد اما اگر نتوانید بصورت تیمی کار کنید و باعث ارتقای شایستگی یکدیگر شوید همیشه عملکردتان زیر حد انتظار است چون در بعضی شرایط شما ضعیف و دیگران قوی هستند.درک کنیم هر کسی یک توانمندی دارد.
کارآفرینی این نیست که شخصی تنها یک کار را انجام دهد، حتما باید افراد شبکه ای شوند.هر چه ارتباط قویتر، راحت تر می توان موفق شد چون با آدم هایی که حسن دارند و نقطه قوت زیادی دارند آشنا می شوی!
نفس کار تیمی بر می گردد به رهبری در شرایط، یعنی اجازه دهیم فرد با شایستگی مرتبط، رهبری را برعهده گیرند. باید این اجازه را به افراد بدهیم که هر کس در علم خود؛ کاری انجام دهد این که بگوید فقط من، تبدیل به رهبر خودکامه می شود و شکست میخورد.
فرمول شکست=راضی نگه داشتن همه
درس اخلاقی بیشتر:هیچگاه مایوس نشوید،تلاش بیشتر توسط خرگوش(علت را فهمید)، تغییر استراتژی توسط لاک پشت(عوض کردن مسیر؛وقتی کاری را انجام میدهی و نتیجه همان است راهت را عوض کن؛ به تعداد انسان های روی زمین راه است برای رسیدن به خدا)، وقتی در زندگی با شکست رو برو می شوی بعضی مواقع نیاز است تلاش کنید یا استراتژی را تغییر دهید یا هر دوکار را انجام دهید!
اگر به جای این که با رقیب بجنگید با شرایط بجنگید عملکرتان بهتر می شود
۱۰ ویژگی کارآفرینان عبارت است از: نگرش مثبت، مسئولیت پزیری، تعهد، تجربه پذیر بودن(وقتی می گویی من می دانم مغز تو آن را رها می کند و دنبال آن نمی رود)، افزایش دانش.
شما رسالتی دارید به نام موفقیت و باید آن را گسترش دهی، با هر سختی که هست آن را طی کنی و به آن برسی
برای رسیدن به حال خوش باید آموزش، پرسش، انتخاب، رفتار و عملکرد و تنایج ارزشمند داشته باشی!
ذهن ما باغچه است
گل در آن باید کاشت
گر نکاری، گل من
علف هرز در آن می روید
زحمت کاشتن یک گل سرخ
کمتر از زحمت برداشتن هرزگی آن علف است!

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش