تشکل های کارگری رمز عبور از مشکلات اقتصادی کشور

مدیر کل تعاون، کار و اموراجتماعی یزد؛ اخیرا اعلام کرده که « تعداد ۲۷۷ تشکل کارگری و کارفرمایی داریم که ۶۳ تشکل کارفرمایی است و مابقی در حوزه کارگری فعال هستند.» وی به این موضوع نیز ورود پیدا کرده است که « افتخار ما داشتن جامعه کارگری است و معتقدیم تشکل های کارگری بیش از پیش باید تقویت شود» (۱)
مهمترین چالشی که قشر کارگر با آن سر وکار دارد و امروزه در حال تبدیل شدن به معضل هست عدم وجود تشکل های کارگری یا فعال نبودن آن هست؛ بدون شک در یک مجموعه کارگری، خواه ناخواه مسایلی پیش می آید که گاه به تنش تبدیل می شود و گاهی موضوع فراتر رفته به یک بحران تغییر می یابد. در این میان چه باید کرد؟ آیا می توان به صرف حل یک بحران از اصل، خواسته کارگران را خفه کرد و آنها را به پای میز محاکمه کشاند و احکام سنگین برای آنها صادر کرد؟ آیا نماینده دولت که خود پشتیبان کارگر باید باشد و بایست تلاش کند تا مسایل این بخش را حل نماید؛ به عنوان شاکی قضیه وارد این موضوع خواهد شد و جایگاه دستگاه قضایی در این میان کجا هست؟ اینها مسایلی است که احتیاج به تعمق بیشتر دارد و بطورحتم باید مورد توجه قانونگذار قرار گیرد؛ نباید صدای کارگری را به جرم حق خواهی در گلو خفه کرد و یا به خواسته او وقعی ننهاد!
جامعه ما در حال عبور از این مسایل است. مشکلات اقتصادی کشور و وضع تحریم های خارجی، داد و ستد ما را با دنیا دچار مشکل کرده است! اگر به ظرفیت خودمان برنگردیم و دائم نگاهمان به قدرت های خارجی باشد، هرگز پیشرفتی نخواهیم داشت. آنچه که موجب می شود از این مسایل و از این طوفانهای سهمگین بر حذر باشیم توجه به سیاست های کلان کشور و منویات مقام معظم رهبری است.
«چون تو را نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور» (۲)
بطور حتم تشکل های کارگری هم در این راستا باید حرکت کنند تا توان مقاومتی کشور را بالا ببرند و کارفرمایان نیز از اتاق های سرد و سنگین بتونی خود خارج شده و در میان قشر کارگر آمده و هم دوش با کارگران به فکر توسعه و برنامه ریزی برای آینده مجموعه خود باشند. فرار کارفرمایان از دست کارگران یک ظلمی است به مجموعه خود و در حد کلان به اقتصاد کشور؛ چرا که اگر کارفرمایی با نیروی انسانی خود به خوبی رفتار نکند و نتواند او را دلگرم به بار آورد، آینده این بنگاه اقتصادی دچار تلاطم خواهد شد؛ در نتیجه توجه به ظرفیت های داخلی می تواند برای تشکل های کارگری و کارفرمایی مهم قلمداد شده و راهی برای توسعه اقتصادی و عمران کشور باشد.
پی نوشت:
(۱) هفته نامه افق کویر، شماره ۹۱۳ مورخ ۱۰/۹/۱۳۹۸ ، صفحه ۸
(۲) حافظ شیرازی

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حسین تشکری بافقی
صاحب‌امتیاز و مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یرمسئول

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش