نتایج پژوهش، اجرایی و عملیاتی باشد نه چاپ و بایگانی

 اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است. تأکید بر پژوهش و تشویق پژوهش گران و دانشمندان به فعالیت های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهم ترین راه های رسیدن به خودکفایی است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ۲۵ ‬ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد . وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ ‬ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفتة پژوهش نام‌گذاری کرد و از سال ۱۳۸۴‬ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت. به همین منظور خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ یکی از جوانان پژوهشگر شهرستان بافق رفته و گفتگویی با وی انجام داده است.
افق کویر:لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
واحد حکمت، ۳۶ ساله ، متأهل و دارای یک فرزند می باشم.
افق کویر:تحصیلات شما چه میزان می باشد؟
دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک و دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک تبدیل انرژی
افق کویر: در چه زمینه ای تخصص دارید؟
تخصص اصلی بنده طبق سوابق کاری در زمینه ریلی، تعمیرات لکوموتیو و بصورت ویژه مباحث بیرینگ و یاتاقان ها می باشد؛ همچنین در زمینه انرژی های نو و انرژی های تجدید پذیر (انرژی خورشیدی) نیز فعال هستم.
افق کویر:در مورد سوابق کاری خود توضیحات کاملی بدهید؟
شاغل در راه آهن جمهوری اسلامی ، کارخانجات تعمیرات لکوموتیو بافق (آذر ۱۳۹۵-آبان۱۳۸۴ )
به صورت تمام وقت: شاغل در شرکت توسعه و عمران معدنچیان چغارت بافق ازدی ماه ۱۳۹۵تاکنون با عنوان شغلی: مشاورفنی و سرپرست پروژه مشاوره لکوموتیو در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق و همچنین مشاور مدیرعامل شرکت معدنچیان در حوزه تخصصی ریلی و بصورت نیمه وقت: مشاور فنی در شرکت فنی مهندسی آریزان گستر ایرانیان، مشاور فنی نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاوات شهرستان بافق، مدرس گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فنی وحرفه ای یزد، مدرس انجمن مهندسان مکانیک یزد، عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان، مدرس گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد بافق.
افق کویر:به نظر شما می توان به در آمدزایی در حوزه پژوهش دست یافت؟
بایستی موضوع پژوهش با توجه به ظرفیت و پتانسیل هر مجموعه یا منطقه انتخاب شود و تلاش و تولید محتوا به نحوی انجام بگیرد که پژوهش شامل خروجی و نتایج ملموس عملیاتی باشد؛ به طور مثال اگر در بافق پژوهشی مد نظر داریم اولویت اول شرایط بومی، منطقه ای و اقلیمی هست؛ همچنین وجود صنایع معدنی و ریلی، شناخت چالش ها و کمبودهای اساسی در اقلیم کویر و همچنین موضوعات کاری معادن می تواند موضوعات مناسبی برای پژوهش باشد؛ البته جزئیات طرح و اهم محورهای تحقیق بایستی توسط صاحبان فن و اهل نظر؛ البته مسئولین در همان بخش ها تبیین و ارائه طریق گردد. درنهایت کوشش شود نتایج تحقیق به صورت عملیاتی به مرحله اجرا نزدیک شود نه صرفاً چاپ گزارش و در نهایت بایگانی گردد.
افق کویر:برای تشویق دانشجویان به تدوین مقالات علمی چه پیشنهادی دارید؟
اتفاقاً در این مورد هنگام تدریس به دانشجویان در دانشگاه سعی می کنم به طور ویژه تأکید کنم تا به سمت موضوعات عملیاتی گام بردارند و در کنار تحصیل به دنبال کسب مهارت باشند؛ چرا که صرفاً داشتن مدرک دانشگاهی برای بازار کار امروز شرط لازم هست، ولی کافی نیست به همین جهت پیشنهاد می کنم علاقمندان به تحقیق و پژوهش با شناسایی حلقه مفقوده در ارتباط با بازار کار و دانشگاه سعی کنند این چرخه را تکمیل کرده یا حداقل در جهت تکمیل آن سهم کوچکی داشته باشند و شرط خیلی مهم آن کسب مهارت و تجربه در کنار فراگیری علم و دانش هست. به نظر بنده مهارت و دانش از اصلی ترین عوامل در جهت تسریع پیشرفت و موفقیت می باشد و می توان در کنار آن از نتایج این پیشرفت ها مقالات و محتوای متنوعی تولید نمود که در اینجا به طور مثال به نمونه ای از مقالات خودم می توانم اشاره کنم که نتیجه خروجی داشته و حاصل کسب تجربه و اقدام عملیاتی در موضوعات مختلفی بوده است که چندین نمونه از این مقالات به عنوان مقالات برگزیده در همایش های مختلف بوده است.
افق کویر:آیا تا به حال کتاب یا محتوای علمی تألیف کرده اید؟
بله، کتاب اول با عنوان مبانی یاتاقان ها و روانکارها و کتاب دوم با عنوان مباحث تخصصی در دیزل لکوموتیوهای روسی (با حمایت مالی شرکت معدنچیان بافق)؛ هر دو کتاب مذکور بر اساس آخرین سرفصل دانشگاهی رشته مهندسی مکانیک تألیف گردیده و درحال حاضر در دانشگاه های استان یزد تدریس می شود؛ البته کتاب سوم نیز با عنوان مفاهیم اساسی در سوخت و احتراق در پایان مراحل داوری و اخذ شابک می باشد و بزودی به چاپ خواهد رسید.
در مورد تولید محتوای علمی نیز دارای ۲۷ مقاله علمی پژوهشی و ۵ مقاله در بخش بین الملل و ارائه شده در دانشگاههای خارج از کشور از جمله ( دانشگاه دولتی روستاولی باتومی گرجستان، دانشگاه ملی مسکو روسیه ، دانشگاه سوربن پاریس فرانسه ، دانشگاه دولتی باکو آذربایجان و دانشگاه دولتی کوالالامپور مالزی ) می باشم.
افق کویر: در پایان اگر صحبت خاصی هست بفرمایید؟
موارد مهم را خدمتتان عرض کردم؛ ضمن تشکر از مدیر مسئول و خبرنگاران هفته نامه افق کویر. در اینجا لازم می دانم از خانواده ام که در همه امور همواره یاور و کمک کارم بودند تشکر کنم.

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش