خمیازه باربری های بافق

در جهان امروز، بخش حمل و نقل؛ از جمله بخش‏هاي زيربنايي اقتصاد هر جامعه است كه علاوه بر تحت تأثير قراردادن فرايند توسعه اقتصادي، خود نيز در جريان توسعه دچار تغيير و تحول مي‏شود. خبرنگار هفته نامه افق کویر به مناسبت این روز،گفتگویی ویژه با رییس انجمن باربری ها در شهرستان بافق انجام داد که در ادامه می خوانید:
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟
منصور شریعتی، از سال ۹۳ به عنوان رییس انجمن حمل و نقل کالای بافق انتخاب شدم. این انجمن در اواخر سال ۹۰ با ۱۱ عضو تأسیس شده است که در حال حاضر با ۳۸ عضو دارای فعالیت می باشد.
افق کویر: سابقه کار خودتان را به طور کامل بفرمایید.
قبلاً در کار پیمان کاری و تاسیس حمل و نقل بودم، در حال حاضر رییس انجمن باربری و رییس شرکت تعاونی زیر مجموعه انجمن ها و عضو کمیته ماده ۱۲ تخلفات سازمان حمل و نقل راهداری می باشم.
افق کویر: چه کارها و خدماتی در باربری انجام می شود؟
وظیفه باربری در بافق حمل مواد معدنی است، با توجه به این که در بافق کارخانه ای وجود ندارد و تنها کارخانه کاشی و سرامیک زمرد بافق؛ روزانه ۵ الی ۶ کامیون بار بیشتر ندارد، کار باربری ها در شهرستان حمل مواد معدنی از معدن سنگ آهن مرکزی، فسفات آسفوردی و سنگ آهن چاه گز است.
افق کویر:علت این که باربری بافق رتبه پنجم استان یزد را دریافت نموده است؛ چیست؟
تا سال ۹۵ آمار و ارقام بار بافق خوب بوده است؛ اما امسال ۱۰ درصد نسبت به کل استان یزد با کاهش بار روبرو شدیم، باربری بافق از رتبه سوم به رتبه پنجم رسیده است.
در سال ۸۸ سنگ آهن مرکزی درخواست هایی به یزد ارسال می کند که روزانه ۱۰۰۰ دستگاه بار نیاز دارم و باربری های بافق توان حمل بار را ندارند. شرکت سنگ آهن مرکزی هم درخواست های متعدی به یزد ارسال کرد و مرکز استان هم، باربری اضافه نمود و در حال حاضر ۳۸ باربری فعال در شهرستان بافق موجود هست؛ اما ناگهان شرکت سنگ آهن مرکزی بار سهمیه کامیون ها را کم کرد و آن سهمیه را به قطار داد و قطار رقیب باربری ها شد. در حال حاضر کل بار سنگ آهن ۷۰ درصد آن به بخش ریلی داده می شود و ۳۰ درصد به جاده؛ یعنی کامیون ها اختصاص دارد. این را هم بگویم که روزانه ۷۰۰ دستگاه بار سنگ آهن از معدن چغارت داشتیم که به روزی ۷۰ دستگاه کاهش یافته است. این امر باعث شده که در حال حاضر وضعیت اقتصادی باربری ها؛ اصلاً خوب نباشد.
افق کویر: توجیه یا دلیل شرکت سنگ آهن مرکزی در این باره چیست؟
توجیه شرکت سنگ آهن این است که شرکت فولاد ابویی وقتی ساخته می شود؛ پاسخگوی حمل کامیون ها خواهد بود؛ اما شرکت فولاد ابویی پس از بهره برداری برای خود باربری اختصاصی تاسیس کرد و دیگر نیازی به باربری های ما ندارد.
افق کویر: چه مزیتی باربری برای شهرستان بافق دارد؟
می دانیم اگر شهری ماشین باری داشته باشد سریع تر کار حمل بار انجام می شود. در کنار باربری۱۱ شغل دیگر ایجاد می شود و عوارض آن نیز برای شهر می باشد؛ در حالیکه قطار باری نه در بافق دفتر دارد و نه ارزش افزوده در بافق پرداخت می کند و منفعتی برای شهرستان ندارد.
افق کویر: در حال حاضر ۷۰۰ دستگاه کامیون در کجا مشغول به کار هستند؟
کامیون داران غیر بومی از بافق رفتند. شهرستان بافق ۳۰۰ کامیون بیشتر ندارد! راننده این کامیون ها مشغول بار در خود معادن هستند و بین معادن کار می کنند.
افق کویر: چرا با این که فعالیت شما کم شده است؛ افرادی هستند که هنوز به دنبال کد باری می باشند؟
در حال حاضر ۳۸ باربری در شهرستان فعال هستند و سه نفر دیگر نیز دنبال کد باربری می باشند، این افراد به امید این که فولاد ابویی که راه اندازی شد، کارشان بهتر می شود به همین دلیل دنبال مجوز باربری رفتند و کار باربری خود را دنبال کردند؛ در حال حاضر نه می توانند مجوز بفروشند و نه می توانند میان راه، کار خود را رها کنند و باید کار اخذ مجوز خود را ادامه بدهند.
افق کویر: چه توقعی از مسئولین دارید؟
فرماندار بافق با ما همراهی کرده و از لحاظ قانونی سفارش های لازم را انجام داده است ؛ فقط از شرکت سنگ آهن مرکزی درخواست داریم با توجه این که باربری ها در حال ورشکستگی می باشند، مساعدتی انجام دهند، در حال حاضر ۱۰۰ نیرو داریم. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجبوریم این نیروها را تعدیل نموده و بیشتر از ۳۵ نفر نیرو نمی توانیم، داشته باشیم.
پیرامون این موضوع که چرا بار شرکت های مستقر در بافق به باربری ها اختصاص نمی یابد تا از این رهگذار رونقی برای شهر ایجاد شود حسن محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر بافق در میان گذاشتیم که وی گفت: تقاضای من این است که مدیران شرکت ها به این مسئله توجه کنند؛ چرا که این موضوع موجب توسعه بخش های خصوصی خواهد شد؛ زیر موجب ایجاد شغل های مرتبط با این بخش نظیر رستوران یا کافه، تعویض روغن، آپاراتی و … خواهد شد.
به نظر می رسد مدیران شرکت های معدنی بافق و کارخانه فولاد منطقه در این موضوع تجدید نظر کنند؛ چرا که بر روی هم رفته حمل بار با کامیون فواید آن بیش از حمل از طریق راه آهن می باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل