کتاب هست دعا کنید کتابخوان پیدا شود

سید مصطفی فخری بافقی با اعلام برپایی سومین نمایشگاه بزرگ کتاب از سوی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، اشاعه فرهنگ کتابخوانی را مهمترین هدف برپایی نمایشگاه کتاب بیان کرد و گفت: هدف ما از برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب در بافق این است که فرهنگ کتاب‌خوانی در بین اقشار مختلف جامعه ترویج و اشاعه یابد. به گزارش هفته نامه افق کویر بر آن شدیم درباره کیفیت و میزان رضایت مندی مردم از این نمایشگاه گزارش مردمی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
ابراهیمی که در حال نگاه کردن به کتاب های نمایشگاه بود گفت: دوستانم گفته اند که نمایشگاه پر باری بوده است و من هم تازه آمدم؛ از کتاب ها راضی هستم و این چنین نمایشگاهی در سطح یزد وجود نداشته است با این حجم کتاب و تخفیف؛ واقعا جای تحسین دارد!
وی ادامه داد: این گونه که مشخص است برای همه اقشار و رده سنی کتاب است. امیدوارم مردم با کتاب خوانی بیشتر آشنا شوند و هر چه بیشتر کتاب مطالعه کنند در رفتار اجتماعی و اقتصادی کمک می کند.
اکبر علی زاده؛ بازنشسته سنگ آهن که در حال خرید کتاب بود گفت: نمایشگاه خیلی خوب است؛ هر جا نمایشگاه باشد و اطلاع رسانی شود درباره کتاب خوب است. متأسفانه فرهنگ کتاب خوانی کم است. کتاب خوانی را باید از کودکی، کودک را تشویق کنند که به سمت مطالعه کتاب بروند که برای آینده مفید است. نمایشگاهی که زده اند نسبتاً خوب است و تخفیف هایی دارد، نرخ ها بالاست؛ باتوجه به نرخی که روی کتاب ها است جای دیگر بخواهی بخری سخت است.
وی در ادامه افزود: من هر کجا که می روم سوغات کتاب می خرم برای فامیلم. هر چه بخواهیم از کتاب است در هر زمینه ای!
دبیر مدرسه انقلاب که در حال نگاه کردن کتاب ها بود گفت: کتاب ها خوب است؛ اگر سعی شود بیشتر کتاب ها از نویسندگان فارسی باشد در سن بچه ها بهتر بود؛ چون ما بچه های ابتدایی را می آوریم؛ بچه ها دنبال کتاب هایی می گردند که با فرهنگ خودشان همخوانی داشته باشد.
برای بزرگسالان خوب است، بیشتر اگر بخواهیم فرهنگ کتاب خوانی را در بافق رواج دهیم اولین کار این است که بچه ها را از فضای مجازی دور کنیم، یکی از کارهایی که می توانیم انجام دهیم به شخصه که خودم فرهنگی هستم؛ من معلم، بچه ها را آموزش دهم با کتاب خواندن و همچنین فضای کتاب خانه را بیشتر به بچه ها نشان بدهم. از طرف مدرسه بچه ها را به کتاب خانه ببریم و اولیا و بزرگان شهر کسانی که شهر را اداره می کنند سعی کنند که این نمایشگاه کتاب در طول سال بیشتر برگزار شود و تخفیف هایی که می دهند برای بچه ها بیشتر باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر سنگ آهن تخفیف بگذارند برای بچه های مدرسه، یعنی بچه ها اینقدر تخفیف دارند در خرید کتاب این خودش بیشتر بچه ها را تشویق می کند برای خرید کتاب تا اینکه در گیر فضای مجازی باشند.
مهدی کارگران که بر روی صندلی نشسته بود و فقط افراد را نگاه می کرد در این باره گفت: والا من هنوز ندیدم، نشستم که بچه هایم بیرون نروند؛ نمایشگاه خوبی است ولی کتاب هایشان پراکندگی دارد؛ یعنی مدلی که چیده اند کودک، نوجوان و جوان را جدا نکرده اند. ولی خوب است راضی ام؛ نسبت به دوره ای که در آهنشهر بود، تخفیفاتی گذاشتند و راضی ام.
وی ادامه داد:همه مدل کتابی وجود دارد و من نزدیک دو میلیون و چهارصد تومان کتاب برای کتابخانه مدرسه خریدم. فرهنگ کتاب خوانی باید توسعه یابد و هنوز فرهنگ مطالعه کم است و اگر رواج پیدا کند سطح فکری و مطالعه و حتی سواد جامعه بالا می‌رود.
کتاب هست دعا کنید کتابخوان پیدا شود
ابراهیمی مدیر مسئول مؤسسه مهر ورزان در این باره گفت: فرهنگ و ملاک توسعه هر کشوری میزان مطالعه ای است که هر فرد در کشور دارد. اگر بخواهیم ببینیم شهر ما چقدر پیشرفت کرده است باید ببینیم چقدر نمایشگاه فروش داشته است و چقدر مردم کتاب می خوانند و استفاده می برند!
ضرب المثل روسی می گوید” هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد”. حداقل ۱ بار بخوانیم. من عاشق کتاب هستم. هر شهری نیاز به نمایشگاه کتاب دارد. از کسانی که این نمایشگاه را برگزار کردند تشکر می کنم همچنین از افق کویر. در کل هر نوع کتابی که بیاورند یا نه مهم نیست، مهم این است که اکنون ۱ یا ۲ تا کتاب پیدا می شود که نیاز این هفته مرا برآورده کند.کتاب هست دعا کنید کتاب خوان پیدا شود.
وی درآخر افزود:
من یار مهربانم دانا و خوش بیانم
گویم سخن فراوان با آن که بی زبانم!
علی رنجبر که در حال گذر بود گفت: خرید کتاب باعث ترویج کتاب خوانی می شود و کار خوبی است و آن هم با تخفیف ۶۰ درصد. کتاب خواندن را باید از کوچکی شروع کنند و از برگزارکنندگان نمایشگاه تشکر داریم. تقریباً همه مدل کتابی بوده است، تاریخی، روانشناسی، شعر و … .
وی تصریح کرد:۶۰ درصد یا ۴۰ درصد تخفیف خوب است، امیدوارم که پدر و مادرها بچه هایشان را تشویق کنند و بتوانیم مطالعه در این شهرستان بیشتر شود و باعث توسعه و پیشرفت شهر ما شود.
کتاب فروشی که حاضر نشد خود را معرفی کند گفت: برای خرید کتاب مردم بد عادت می شوند ؛ مگر کتاب چقدر سود دارد که من با تخفیف ۶۰ درصد بفروشم؟!
یک نمونه نمایشگاه داریم که به آن نمایشگاه ۵۰ درصدی می گویند که فقط کتاب های کپی را عرضه می کنند آن هم بدون مجوز!
این نمایشگاهی که زده ایم خوب است ولی بحث من بحث تخفیف است، تخفیفی که زده می شود توقع بی جا ایجاد می کند که من مخاطب که می خواهم کتاب بخرم و کتاب خوان هستم انتظار تخفیف داشته باشم. وقتی شما میوه فروشی می روید و میوه ای که کیلویی ۳۰ هزار تومان است را به فروشنده بگویی برای من ۲۰ هزار تومان حساب کن!
ما فقط سرکارهای فرهنگی، فقط کتاب چانه می زنیم. اگر می خواهند تخفیف دهند فقط ۲۰ یا ۳۰ درصد تخفیف، نه ۴۰ یا ۵۰ درصد تخفیف. اگر قرار این است که فقط کتاب بگیرند و بگذارند در خانه مگر ما بیکاریم کتاب بیاوریم؟ کتاب کپی می آوریم و سود خود را می بریم. تبعیض قائل نمی شوم و بحث من کلی است بحث من کتاب است و بحث شخص، شرکت و اداره خاصی نیست. این کار باعث می شود کتاب فروشی ها صدمه ببینند. کتاب خوب بیاورند و کتاب های با قیمت بالا را تخفیف دهند. از شما می خواهم درخواست کنید که نمایشگاه تخفیف دار برگزار نشود چون به ضرر کتاب فروشی ها هست و به مرور زمان تعطیل می شود. انتشار قطره یک جمله دارد که می گوید” نمایشگاه کتاب محل فروش کتاب نیست به نمایش گذاشتن کتاب است”
وی درمورد فروش کتاب ها تصریح کرد: یک سری افراد کتاب هایی را انتخاب می کنند که فقط می خواهند داشته باشند و بعضی افراد هم کتاب را می شناسند و کتاب خوبی را می برند ولی اکثریت بدون آگاهی کتاب می خرند و فقط چیزی را که شنیده اند که مثلاً این کتاب خوب است و دوستانم خوششان آمده می برند، یا به اسم کتاب نگاه می کنند هر کدام که اسم قشنگی دارد می برند؛ به زودی زده می شوند از کتاب خوانی. مردم کتاب های مختلف را می خرند و ۸۰ درصد مردم که خریدند بدون آگاهی کتاب خریدند. انتخاب مردم متنوع بوده همان طوری که کتاب های ما متنوع است. به طبع تنوع انتخاب هم بالا می رود. مسئله تخفیف باعث توقع می شود از جانب مشتری و می گوید وقتی قرار است نمایشگاه بزنند با ۶۰ درصد تخفیف از کتاب فروشی محله چیزی نمی خرم، به زودی کتاب فروشی محله شما تعطیل می شود. اکنون اگر مغازه آقای توکلی تعطیل شود خیلی بد می شود برای شهر تاریخی بافق.
نگذارید کتاب فروشی ها تعطیل شود
چرا آقای توکلی کتاب هایش را آورده؟ برای این که از رقابت دور نماند هر چند با تعداد کارهای محدود؛ ولی خواست شرکت کند. این نمایشگاه به ضرر شهرتان است. این تخفیف بالا در بلند مدت مشکل ایجاد می کند برای کتاب فروشی ها. اکنون بافق شهری که از نظر اقتصادی خوب است و وضعشان عالی است چرا حمایت نمی کنند؟ یک فضای خیلی خوب و بزرگ برای بحث فرهنگی در نظر بگیرند وقتی سنگ آهن و ارشاد کمک می کند چرا همچنین اتفاقی برای آقای توکلی در بافق بیفتد.
استقبال مردم هم مسلماً خوب است وقتی شما می خواهید جنسی را بخرید با کیفیت و قیمت خیلی پایین قطعاً استقبال می کنید و تازه چند تا می خری. تخفیف بالا سم است برای کتاب فروش ها. از یک کتاب با ترجمه های زیادی در نمایشگاه وجود دارد و ترجمه ها مختلف کسانی که کتاب را شناختند ترجمه های خوب را بردند. با توجه به این تخفیف ۶۰ درصدی که می گذارند؛ اول برای خودم ناراحت می شوم و دوم برای شهر شما که آقای توکلی تنها کتاب فروشی شهرتان است و این تخفیف های بلند مدت باعث می شود هم شهری شما ضرر کند من اینجا پولم را می گیرم و کتاب به فروش می‌رسد و سود خودم را می برم ولی همشهری شماست که ضرر می کند و به نفع من غیر بومی است و به ضرر همشهری شماست. نگذارید کتاب فروشی ها تعطیل شود بگذارید کتاب فروشی باشد.
یکی دیگر از مسئول فروشان گفت: استقبال مردم خوب بوده است فکر می کردم استقبال نمی کنند ولی مردم این شهر سنگ تمام گذاشتند!
وی درباره تخفیف ۶۰ درصد افزود: بله هیچ جایی از ایران به این قیمت عرضه نمی شود و واقعاً استقبال مردم خوب بوده
ما در همه زمینه ها کتاب آوردیم روانشناسی، خود آگاهی، تاریخی، رمان، فلسفه و …نمایشنامه ها را کم استقبال کردند ولی تاریخ و رمان کودک و نوجوان استقبال خوبی شده است.
وی در پایان گفت: نمی دانستم اینجا کتاب اینقدر جایگاه دارد یعنی فکرش را نمی کردم از ظواهر و باطن می توان گفت مردم بافق مردمی فرهنگی هستند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل