سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است

به گزارش هفته نامه افق کویر ، تندرستی تاجی است بر سر انسان های سالم که فقط افراد بیمار می توانند آن را مشاهده کنند، عارفه طالعی فارغ التحصیل کارشناسایی مامایی می باشد. وی در سال ۱۳۹۳ از دانشگاه آزاد میبد فارغ التحصیل شد و بلافاصله جذب بیمارستان ولیعصر (عج) بافق گردید. هم اکنون او به عنوان کارشناسی مامایی در مرکز درمانی شماره ۳ انجام وظیفه می کند.
با توجه به طرح در غربال گری سرطان پستان در سطح استان یزد و نیز شهرستان بافق بر آن شدیم تا با وی گفتگویی داشته باشیم.
افق کویر:ضمن خیر مقدم به شما جهت حضور در دفتر هفته نامه افق کویر، به عنوان اولین پرسش در خصوص این طرح توضیحاتی را برای خوانندگان هفته نامه بیان کنید؟
این طرح از تاریخ ۱۵ آذر لغایت ۳۰ دیماه سال جاری با هدف شناسایی و ثبت بیماران مشکوک به مبتلا به سرطان برای زنان ۳۰ الی ۷۰ سال در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان انجام می شود که در حال حاضر از ادارات و مدارس آغاز شده است .
افق کویر: در صورت امکان درباره این بیماری (سرطان پستان )توضیح دهید؟
در بیشتر کشور های دنیا، سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است. از سوی دیگر این بیماری در سرتا سر جهان، در حال افزایش است. در کشور ما نیز در رأس سرطان های زنان قرار دارد و روز به روز در حال افزایش است .
افق کویر: چه عواملی باعث ایجاد این سرطان می گردد؟
عوامل خطرساز سرطان پستان به دو دسته تقسیم می شود، از جمله عوامل قابل اصلاح و غیر قابل اصلاح
عوامل خطر قابل اصلاح: مصرف الکل، سن بالای مادر در زمان اولین زایمان، مصرف قرص های ضد بارداری، مواجه با اشعه ، مصرف بالای چربی اشباع شده (روغن های جامد و روغن های حیوانی در این خصوص لازم به ذکر است که از روغن های مایع (زیتون،کنجد و آفتاب گردان …)شاخص توده بدنی بالای سن، هورمون درمانی جایگزین پس از سن یائسگی.
عوامل خطر غیر قابل اصلاح: افزایش سن، جنس، سابقه خانوادگی، جهش های ژنی، سن قاعدگی کمتر از ۱۱ سال زمینه نژادی و قومی، سن یائسگی بالای ۵۴ سال، وضیعت اجتماعی و اقتصادی بالا و سابقه برخی بیماریهای خوش خیم پستان.
افق کویر: علایم سرطان پستان چیست؟
-۱ توده در پستان یا زیر بغل -۲ تغییر شکل (عدم قرینگی) یا قوام( سفتی)پستان -۳ تغییرات پوستی پستان شامل هریک از موارد زیر: الف) پوست پرتقالی ب)قرمزی پوست ج)زخم پوست د)پوسته پوسته شدن پوست (اگزما ) ه)تغیرات نوک پستان (فرورفتگی یا خراشیدگی)
-۴ ترشح نوک پستان که داری هر یک از ویژگی های زیر باشد:
الف ) ازیک پستان باشد (و نه هر دو پستان)
ب) از یک مجرا باشد (نه از چند مجرا)
ج)ترشح خود به خودی و ادامه دار باشد
ه) سرفه چرکی یا خونی باشد.
افق کویر:شیوه های تشخیص سرطان پستان را در صورت امکان نام ببرید؟
۱-معاینه بالینی توسط ماما یا پزشک ۲- روش های تصویر برداری (ماموگرافی و در صورت لزوم سونگرافی وmri (ام آرآی)

افق کویر: روش های درمان چیست؟
-۱ عمل جراحی -۲ رادیوتراپی -۳ شیمی درمانی-۴ هورمون درمانی
افق کویر: وضیعت این سرطان در استان چگونه است؟
با توجه به این که استان یزد، درسال ۱۳۹۸، رتبه اول در سرطان پستان را به خود اختصاص داد به همین منظور غربال گری سرطان پستان و ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف بهداشتی و درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت بیماران آغاز شده است.
افق کویر: اصول خود مراقبتی در سرطان پستان چیست؟
-۱ انجام فعالیت بدنی و ورزش مستمر
-۲ ثابت نگهداشتن وزن طبیعی
-۳ شیردهی
-۴ عدم مصرف هورمون پس از یائسگی احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد

-۵ خود داری از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کرده، نمک زده و حاوی مواد نگهدارنده و کنسروها
-۶ افزایش مصرف میوه، سبزی، غلات و گوشت ماهی می‌تواند با افزایش آنتی اکسیدان سبب کاهش بروز سرطان پستان شود.
افق کویر:حرفا پایانی ؟
مهمترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم انجام مراقبت های معمول نظیر معاینات دوره ای و ماموگرافی به صورت دقیق تر و با فواصل زمانی مناسب در افراد پر خطر است. در اینجا فرصت را غنیمت می شمارم از تمام زنان ۳۰ الی ۷۰ سال که دارای پرونده الکترونیکی می باشند به مراکز درمانی مربوطه مراجعه و در این طرح غربال گری از سلامتی خود مراقبت کنند.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش