رشد ۳۰درصدی آموزش صنایع دستی در بافق

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: آمار آموزش هنرمندان صنایع دستی در ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۳۰درصد رشد داشته است.

 

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، لیلی رنجبر رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: باتوجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی حصیر بافی، پته دوزی، مینای مس، سفال مس، سفالگری، گلیم بافی، تابلو فرش و سرمه دوزی بیش از ۳۱۵نفر در ۹ماهه  امسال آموزش دیده اند.

او با بیان اینکه این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۳۰درصد رشد داشته است افزود:پیش بینی می‌شود تا پایان سال با برگزاری یک دوره آموزشی دیگر در رشته‌های متعدد، این آمار به بیش از ۴۲۰نفر برسد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق با اشاره به اینکه بیش از یکهزار نفر در شهرستان مشغول کار با صنایع دستی هستند، تصریح کرد: فعالیت این تعداد در این زمینه بیشتر مبنای کمک در آمدی برای خانواده دارد و بیشتر این جامعه آماری را زنان در رشته حصیر بافی تشکیل می‌دهند.

رنجبر همچنین به تسهیلات در اختیار شاغلین صنایع دستی اشاره کرد و بیان داشت:باتوجه به وام‌های بنیاد برکت، برای بافق سهمیه ۱۰۰نفر اختصاص یافته تا به افراد مشغول به این حرفه یا در شرف ورود به این حرفه در روستا‌ها و شهر تعلق بگیرد.

او با اشاره به استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی، تصریح کرد:حدود ۱۵نفر برای گرفتن تسهیلات سرمایه در گردش به بانک معرفی شده اند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق به خدمات این نهاد برای هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: آموزش‌های متعدد، شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی، برپایی نمایشگاه، شرکت در کلاس‌های برند سازی و تجاری سازی از این برنامه‌ها است.

رنجبر با بیان اینکه حصیر بافی بافق در کشور حرفی برای گفتن دارد، اما جای کار بسیاری هم نیز دارد، افزود:در بین مدیران و معلمان تفاهم نامه‌ای امضا شده و آموزش صنایع دستی در برخی از مدارس صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: حصیر بافی بافق رونق چند هزار ساله دارد و در حال پیگیری هستیم تا باد بزن اسمی بافق نیز به ثبت ملی برسد.

رنجبر گفت: باتوجه به کار‌های صورت گرفته در زمینه حصیر بافی، هنرمندان درک کرده اند که حصیر بافی هنر است و نباید به چشم یک شغل خدماتی به آن نگاه کرد

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش