نگه داشتن سگ در منزل، مشروط به شرایطی

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ امروزه از کوچه و خیابان و پارکها گرفته تا منازل شخصی، دختران و پسرانی را می بینیم که بدون هیچ واهمه و عذاب وجدانی، قلاده سگ به دست جولان می دهند و به این عمل خود نیز با دیده ی افتخار می نگرند.در ادامه خبرنگار هفته نامه افق کویر گفتگویی با تعدادی از شهروندان در خصوص “علاقه بعضی از جوانها به نگه داری سگ” انجام داد که از نظر شما خواهد گذشت:
خانم ۲۴ ساله ای که تمایل به معرفی خود نداشت در این باره گفت: در شهرستان ما تعدادی از جوانها برای خودنمایی کردن درصفحه اینستاگرام در حالتهای مختلف انواعی از عکس خود همراه با سگشان به نمایش می گذارند.
زهرا دهقان جوان ۲۰ ساله در این رابطه گفت: یکی از دوستانم ، به خاطر علاقه و سگ دوستی که داشت، حتی در مسافرت ها، سگ را با خودش می برد، تاکنون در مسافرت ها به خاطر حمل سگ چندین بار جریمه شده است.
نسرین قانعی در ادامه افزود: اکثراً پسر بچه ها به پرورش و نگه داری سگ علاقه دارند.
خانم ۲۵ ساله دیگری گفت: در منزلم سگ کوچکی به نام “برفی” دارم. وی ادامه داد: سگ موجودی است، که وقتی مدتی از آن نگه داری نمودی،علاقه زیادی به آن پیدا می کنی، حتی در منزلم مکانی برای نگه داری “برفی” آماده کردم و کارهای شستشو، شانه زدن موها و نظافت “برفی” را نیز خودم انجام می دهم
وی در پایان گفت: متأسفانه به دلایل مسائل شرعی آن، شوهرم مدام با نگه داری “برفی” در منزل مخالف است و مدام از من می خواهد که آن را بفروشم. نمی دانم چگونه با این مسئله کنار بیایم. چون به شدت دلبسته “برفی” شدم

حکم نگهداری سگ در منزل از منظر اسلام
در این زمینه گفتگویی با حجت الاسلام سید عباس حسینی باقرآبادی در خصوص” حکم نگهداری سگ در منزل از منظر اسلام” انجام شد که در ادامه می خوانید:
حسینی باقرآبادی گفت: اسلام، آخرین و محبوب ترین دین الهی و حضرت محمد (ص) آخرین و محبوب ترین پیامبر خدا و مسلمانان به دلیل پذیرفتن دین اسلام، محبوبترین بندگان اویند که از آنان انتظار می رود در راستای تقویت دین مبین اسلام و عملیاتی کردن آموزه های دین بکوشند و با آسیب شناسی دقیق، راه های نفوذ فیزیکی و متافیزیکی بیگانگان به دین، آیین و کاشانه خویش به مبارزه برخیزند.
مسلمان ماندن و مسلمان مردن مسأله ای است که خداوند نسبت به آن هشدار داده
وی افزود: شاید مسلمان شدن به ظاهر، آسان باشد و فردی با گفتن شهادتین در زمره مسلمین درآید. لکن مسلمان ماندن و مسلمان مردن مسأله ای است که خداوند متعال در قرآن کریم، نسبت به آن هشدار داده و می فرماید مواظب باشید. مسلمان از دنیا بروید.

سه ویژگی مهم هر مسلمان
حسینی باقرآبادی تصریح کرد: لازم است هر مسلمانی سه ویژگی مهم را در خود پرورش دهد که عبارتند از؛ دین دانی، دین داری و دین بانی
وی افزود: دین دانی با مطالعه و آموختن به دست می آید؛ اما آموختن و دانا شدن در یک زمینه کافی نیست و لازم است آموخته های خود را در رفتار و گفتار خویش به فعلیت برساند؛ تا دیندار شود؛ اما از این مهمتر نیز آسیب شناسی دین است که یک مسلمان مومن متعهد می کوشد هرآنچه را که موجب وهن دین و دیانت او می شود، از خود دور کرده و راه های خروج خود از زمره مسلمین را سد کند.
این روحانی در ادامه گفت: متاسفانه دشمنان دین و مسلمانان در صدد هستند با حیله های مختلف جلوی پیشبرد اهداف اسلام را بگیرند، در قرون مختلف و با ابزارهای متعدد، این هدف خود را دنبال کرده و افرادی نیز از روی جهل و ناآگاهی خویش، دنباله رو آن اهداف به صف شده اند و دشمن را در ضربه زدن به آیین مسلمانی و ایمان آنان یاری کرده اند.
حسینی باقرآبادی با بیان اینکه دشمن که می داند مستقیماً نمی تواند باورهای مسلمین را مورد هدف قرار دهد؛ گفت: دشمن در تلاش است زیرکانه و موذیانه، سبک زندگی مسلمین را به سمت و سوی زیست غربی سوق دهد و پندارهای غلط خود را با ظرافت تمام در جان مسلمانان و مخصوصا جوانان پاک و عزیز القاء کند.

یکی از ابزارهای امروز دشمن، مساله مطرح نمودن حقوق حیوانات است
وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای امروز دشمن، مساله مطرح نمودن حقوق حیوانات است ؛ افزود: مساله حقوق حیوانات فکر و ذهن ناآگاه جوان عزیز مسلمان را مجذوب به خود کرده و به این دلیل که حمایت از حیوانات، حق همه حیوانات است، او را به این سمت و سو برده است که به دنبال حمایت از سگ و خرید و فروش سگ باشد آن هم با قیمت هایی میلیونی و …

از نگاه اسلام، سگ نجس العین است
وی در ادامه گفت: غافل از اینکه اسلام عزیز نسبت به این مساله احکام خاصی دارد. لکن دشمن با علم به این احکام از جهل جوان مسلمان سوء استفاده کرده و او را به سمت همراه داشتن سگ سوق می دهد. در حالی که از نگاه اسلام، سگ نجس العین است و حتی اگر مویی از بدن او همراه بدن مسلمان باشد، نمی تواند با آن نماز بخواند و نمازش را باطل می کند.
سید عباس حسینی افزود: حتی اگر لباس مسلمان یا فرش خانه اش را با آب دهان خود نجس کند.شستن آن سخت و دشوار است.
وی ادامه داد: حتی اگر سگ از ظرفی آب و غذا خورد باید ابتدا آن را خاک مال نموده و هفت مرتبه آب کشید.
وی تصریح کرد؛ احترام به حیوان و حفظ حقوق حیوانات را اسلام نیز قایل است؛ اما این مساله منافاتی با نجس بودن این حیوان ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه نگه داشتن سگ در منزل، مشروط به شرایطی است؛

اافزود: اولاً باید محل نگهداری آن غیر از محل زندگی انسان باشد.
ثانیاً نگهداری آن یک فایده عقلایی داشته باشد؛ مانند نگهبانی از گله یا باغ و یا اینکه برای شکار باشد و ثالثاً نباید دست تر به او زد و به محض اینکه دست یا قسمتی از بدن که مرطوب است با این سگ برخورد نمود. لازم است، بلافاصله آن قسمت را آب کشیده و تطهیر کند.
وی در ادامه گفت: رسول خدا (ص) می فرماید: جبرئیل بر من وارد شد و در حین گفتگویی که بین من و ایشان رد و بدل شد گفت: ما فرشتگان الهی به خانه ای که در آن خانه، سگ نگهداری می شود، وارد نمی شویم.
وی تأکید کرد: این حدیث نشانه ای گویا برای دور نگه داشتن این حیوان از محل زندگی مسلمین است؛ حتی اگر برای منفعت عقلایی هم استفاده شود.
هر نوع شکار که از طرف سگ شکاری، حلال و پاک نبوده
حسینی باقر آبادی با بیان اینکه برخی این شبهه را مطرح کنند که اگر سگ نجس است پس چرا شکاری که با سگ شکار می شود برای مسلمین حلال و پاک است؛ افزود: لازم به ذکر است که هر نوع شکار که از طرف سگ شکار شده باشد حلال و پاک نبوده و دارای شرایطی است .
شرایط سگ شکاری
وی شرایط سگ شکاری را برشمرد و گفت: این شرایط عبارتند از اینکه:
۱٫سگ در اختیار یک مسلمان بوده و برای شکار، تعلیم دیده باشد ۲٫شخص مسلمان او را برای شکار بفرستد. ۳٫فرد مسلمان در زمان فرستادن سگ برای شکار، بسم الله بگوید. ۴٫اگر زمانی که فرد مسلمان به شکار می رسد هنوز زنده باشد به صورت ذبح شرعی و با ابزار شرعی ذبح شود ۵٫ شکار به دلیل زخمی که در اثر حمله سگ ایجاد شده بمیرد نه اینکه سگ، او را خفه کرده باشد و…
سید عباس حسینی تأکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که حیوان شکار شده یا حیوان ذبح شده؛ حتماً باید کاملا شسته شده و همین شستن حیوان، او را از نجاست پاک می کند؛ هرچند نجاستی از سگ بر بدن شکار باقی مانده باشد؛ ولی با شسته شدن از بین خواهد رفت.
حسینی باقرآبادی ادامه داد: نکته دیگر اینکه سگ هایی از نظر اسلام قابل خرید و فروش هستند که منافع عقلاییِ ذکر شده را داشته باشند، بدین سبب هر نوع سگ دیگری که فایده ای ندارد و صرفا جهت تفریح و سرگرمی و یا زیبایی خرید و فروش شود آن معامله باطل است و اکل مال به باطل محسوب شده و حرام خواهد بود.
وی در یک نتیجه گیری کلی خاطر نشان کرد: یک مسلمان که پایبند دین و دیانت خود باشد هرگز به خود اجازه نمی دهد با ورود یک سگ به حوزه زیستی خود، موجبات وهن دین و دینداری خود را فراهم کرده و یک حیوانی را که خداوند متعال نجس اعلام کرده است همراه خود یا در ماشین شخصی خود و در کنار خانواده خویش قرار دهد؛ چرا که نه تنها عبادات او را تحت الشعاع قرار داده که از نظر طبی نیز موجب نقل و انتقال بیماری های فراوانی به خود و خانواده خواهد شد.
آیا در شأن یک مسلمان که هیچ، در شأن یک انسان است که سگ را ندیم و همنشین خویش قرار دهد؟
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پای بند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل