چرا امام زاده عبدا…(ع) زائر سرا ندارد

در شماره ۹۱۹ به تاریخ ۲۲ دیماه سالجاری، گفتگویی با رئیس هیئت امنای امامزاده عبدا… بافق انجام شد و رئیس هیئت امناء توپ کم کاری در این آستانه را به زمین گذشتگان و مسئولین قبل انداخت و گفت: « گذشتگان به فکر توسعه امامزاده عبدالله (ع) نبودند» حال بر آن شدیم تا درباره انتظارات مردم از هیئت امنای امام زاده به سراغ برخی از کسبه اطراف این آستانه مبارک رفته و پرس و جویی داشته باشیم:
به گزارش هفته نامه افق کویر، پیرامون انتظارات مردم از هیئت امنای امام زاده عبدا…(ع) خبرنگار هفته نامه، از برخی کسبه و مغازه داران اطراف امام زاده عبدا… (ع) گزارشی تهیه کرده است که در ادامه می خوانید:
امید وارم هرسال بهتر از سال قبل شود
«تفکری» مرد ۴۷ ساله که در حال چیدن لباس های مغازه اش بود گفت: نسبت به سال های گذشته بعضی از کمبود های امام زاده عبدا…(ع) برطرف شده است و امیدوارم هرسال بهتر از سال قبل شود.

چرا بافق زائرسرا ندارد
«حیدری» یکی دیگر از مغازه داران گفت: تا الان بعضی از کارها انجام شده است؛ ولی امام زاده عبدا…(ع) باید صحن بزرگ تری داشته باشد تا مراسم هایی که برگزار می شود گنجایش جمعیت بیشتری داشته باشد. وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است همانطور که شهادت ها مراسم دارند برای جشن و میلاد هم مراسم برگزارگردد تا افسرده نشویم. وی تصریح کرد: چرا بافق زائر سرا ندارد. حداقل زائر سرایی برای امام زاده عبدا…(ع) بنا کنند تا مسافرهایی که از شهر های دیگر برای زیارت می آیند، بتوانند اسکان شوند. وی در پایان گفت : مسافران در این رابطه سال می پرسند، که ما می گوییم نه! زائر سرا نداریم.
سو استفاده بعضی افراد از درآمد امام زاده عبدا…(ع)
«برزگری» مرد میان سالی که در حال تعمیر تلفن بود گفت: در حال حاضر کارهایی دارد انجام می شود. نسبت به سال گذشته چند درصدی بهتر شده است. ولی خواهش می کنم آن دسته از افرادی که قبلا از درامد امام زاده عبدا…(ع) برای منفعت خود استفاده می کردند، دیگر استفاده نکنند. به فرض مثال ۴۰ تا دیگ آش می پزند؛ ولی پول ۸۰ دیگ را دریافت می کنند. وی افزود: یکی دیگر مشکلات این است که سرویس های بهداشتی امام زاده عبدا…(ع)را باز سازی کنند، به خصوص شیشه های داخل سرویس بهداشتی خیلی کثیف است. وی تصریح کرد: از مسئولین امام زاده عبدا..(ع) خواهشمندم نگذارند بچه ها داخل صحن دوچرخه سواری کنند.
سه ماه بیکار شدم
«حیدری» مردی که سال ها در بازارچه امام زده عبدا..(ع) به کسب و کار پرداخته بود گفت : در این چند سال اندکی پیشرفت داشته؛ ولی یک مورد که مشکل داریم و خیلی جدی هست، که ای کاش به نظر مغازه داران احترام بگذارند. مثلاً وقتی درب مغازه ها را عوض می کنند، یا اسپیلت می گذارند، حداقل از مغازه دار ها مشورتی بگیرند؛ چون خیلی از مغازه داران درب مغازه شان پسندشان نیست،زیرا با مشکل مواجه می شوند، به فرض مثال درب یک مغازه شیشه ای نیست و وقتی درب مغازه بسته باشد خریدار نمی داند چه مغازه ای است و یکی دیگر این که درب مغازه اش شیشه است اجناس مغازه قابل مشاهده است و اگر مغازه بسته هم باشد به محض اینکه مغازه باز می شود مشتری می آید و جنس مورد نظر حود را خریدای می کند. وی افزود: مشکل دیگر این است که مغازه ها را در مزایده می گذارند، به شخصه، مغازه مرا در مزایده شرکت دادند و بعد اداره اوقاف به من گفت؛ که تعداد شرکت کنندگان بالاست، قیمت بالا پیشنهاد بده، منم به خاطر اینکه مغازه از دستم نرود قیمت ششصد تومان را به قیمت یک میلیون و پانصد پیشنهاد دادم؛ اما روزی که مزایده را باز کردند، نگاه کردم به غیر از خودم هیچ کس شرکت نکرده است و من فقط خودم شرکت کرده ام، خیلی ناراحت شدم، در این مورد چون به مدت ۳ ماه بیکار بودم و تمام اجناس مغازه ام در حال خراب شدن بود، بعد که گلایه مند شدم، گفتند از بالا دستور رسیده و این یک نوع درآمدزایی است و کاشکی برای این مشکل مغازه دار ها هیئت امنا دخالت پیدا می کرد. وی تصریح کرد: هرسال نزدیک های عید تمام موزائیک های دورتا دور امام زاده عبدا…(ع)را خراب می کردند و باز سازی می کردند؛ ولی امسال هیچ اقدامی نکردند!
مزایده برای ما مشکل ساز شده است
«ظهیری» که در حال فروختن ظروف چینی بود گفت: تا الان بد نبوده، ولی قول داده بودند درب مغازه ها را عوض کنند؛ مثلا بعضی از مغازه ها درب برقی دارند، بعضی مغازه ها ندارند؛ ولی هنوز اقدامی نکرده اند! وی افزود: مشکل اصلی اینکه اوقاف مغازه ها را وقتی در مزایده می گذارد، باید حتما مغازه ها را خالی کنیم و در مزایده شرکت کنیم. اگر برنده شدیم باز مغازه را با اجناس پر کنیم و این سه ماه بیکاری برای ما مغازه داران که سال ها مغازه داریم مشکل بزرگی است و یا اینکه هر مغازه دار یک بار که در مزایده شرکت کرد، دیگر نگویند شرکت کند، من به شخصه، راضی هستم کرایه مغازه را بیشتر کنند؛ ولی این مشکلات را بر سر ما نیاورند.
کم و کاستی زیاد است
«سید میزان عدل» یکی از مغازه دارا ن قدیمی بافق گفت:کم و کاستی زیادی هست؛ ولی تا حدودی خوب شده است، مثلا قبلا برای امام زاده وسایل می خریدند، باید برای گرفتن پول چندبار زنگ می زدیم؛ ولی چندسال اخیر خودشان دو روزه پول را پرداخت می کنند. وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که زائر سرا نداریم تا مردم اقامت کنند.
این هم پایان گزارش «چرا امام زاده عبدا…(ع) زائر سرا ندارد» بود که لازم است هیئت امنا و سایر مسئولین؛ از جمله اداره اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تعامل مسایل و مشکلات و یا دغدغه های این کسبه را حل کنند. نقاط قوت را بشناسند و تقویت نمایند و نقاط ضعف را تلاش کنند تا حل گردد.

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل