موردی از بیماری کرونا تاکنون در یزد مشاهده نشد

یزد – ایرنا – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تاکنون موردی از شیوع ویروس بیماری کرونا در استان مشاهده نشده است، تمام مراکز بهداشتی و درمانی ۱۰۰ درصد در آمادگی هستند و خیال مردم هم از این بابت کاملا راحت باشد .

دکتر محمود نوری شادکام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه افزود: همکاران بهداشتی و درمانی استان در ۱۰ شهرستان آمادگی کافی دارند و در صورت مشاهده مورد به سرعت پیگیری و اطلاع رسانی می شود.

ویروس جدید کرونا که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد در زیرگونه Sarbecovirus است که در حال حاضر این ویروس به اختصار ۲۰۱۹-nCoV نامگذاری موقت شد تا اطلاعات بیشتری در خصوص آن به دست آید.

۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس در چین گزارش شد و گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی شرایط را پیچیده‌تر کرده است.

اکنون با گسترش این ویروس به ۲۶ کشور دیگر ، سازمان بهداشت جهانی، وضعیت فوق العاده در ارتباط با ویروس کرونا اعلام کرد و این به معنای خطرناک بودن شیوع این بیماری است.

بنا بر اعلام  مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در  کشور مشاهده نشد و تشخیص قطعی بیماری با انجام آزمایش‌های تخصصی ممکن است و  درحال حاضر تمام مرزهای کشور تحت کنترل قرار دارد و تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی در آمادگی کامل بسر می‌برند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه گفت و گو با گزارشگر ایرنا در ابرکوه با اشاره به سفر اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قول هایی که در مورد تامین امکانات این شهرستان داده شد، اظهارکرد: تا حد زیادی نیازهای بیمارستان ابرکوه تامین شده است .

وی ادامه داد: دستگاه سی. تی. اسکن تامین و اتاق نصب آن در حال آماده سازی است و اواخر فروردین یا اردیبهشت سال ۹۹ دستگاه یادشده راه اندازی می شود .

نوری شادکام اضافه کرد: طی چند روز گذشته دستگاهی که تمام حوزه تصویربرداری بیمارستان را دیجیتالی می کند، راه اندازی شد و دستگاه سونوگرافی بسیار پیشرفته مورد بهره برداری قرار گرفت و پزشک مربوطه هم تأمین شد .

وی بیان کرد:  تخصص های لازم شامل متخصص داخلی (سه نفر)، جراحی ، گوش ، حلق و بینی ، اطفال و بیهوشی هم تأمین شد و متخصص عفونی و بقیه تخصص ها به صورت پاره وقت در بیمارستان ابرکوه فعالیت دارند.

نوری شادکام یادآورشد : تقریبا تمام تجهیزات مورد نیاز بیمارستان تأمین شد و مختصر کمبود ی در مورد تجهیزات آی. سی . یو  وجود دارد که آن هم تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه با حضور برخی همکاران برخی مشکلات این شهرستان پیگیری شد، خاطرنشان کرد: تأمین پرستار برای آی. سی. یو و اورژانس  در حال پیگیری است و مرحله دوم طرح توسعه شامل بخش زنان و اتاق های ال. دی. آر نیز پیگیری  و بخش دیالیز بیمارستان ابرکوه فضای مناسبی ندارد که این موضوع هم در حال پیگیری است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: کارهای مربوط به راه اندازی بخش یُد درمانی که منطقه جنوب شرق کشور را پوشش می دهد نیز در یزد در حال انجام است.

نوری شادکام در ادامه از راه اندازی ۶ تخت دیالیز در زارچ ، بهره برداری بخش خون و آنکولوژی بیمارستان میبد و چند بخش ماموگرافی در استان به مناسبت دهه فجر خبر داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد:  یزد با سه هزار و ۳۰۰ تخت از لحاظ خدمات درمانی یکی از استان های مورد وثوق شهروندان منطقه جنوب شرق کشور است .

وی اضافه کرد:  ۶۰ درصد بخش بستری بیمارستان های خصوصی استان و ۳۵ درصد تخت بیمارستان های دولتی  در اختیار شهروندان سایر استان های کشور  از قرار دارد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ابرکوه با اشاره به ۲ مورد پیوند کبد از یزد به لحاظ شاخص پیوند یکی از استان های پیشتاز کشور یاد کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵ نفر از دیالیز نجات یافتند.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های عمل پیوند قلب در یزد آماده است که تاکنون کسی گیرنده عمل پیوند قلب نبود و عمل پیوند مغز استخوان هم تا اوایل سال آینده راه اندازی می شود.

نوری شادکام در ادامه از توجه بیشتر مسوولان دانشگاه نسبت به رفع مشکلات بهداشتی و  درمانی مناطق کمتر برخوردار استان از جمله خاتم، بافق، بهاباد و ابرکوه خبر داد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل