سوسک های آلمانی ، حشره ای چندش آور

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ نزدیک به سه سال است که سوسک های ریز و کوچکی معروف به سوسری آلمانی مهمان ناخوانده برخی از شهروندان بافقی شده است. به طوری که در برخی منازل باعث به وجود آمدن معضلاتی گردیده است. خبرنگار هفته نامه افق کویر از تعدادی از شهروندان گزارشی تهیه نمود که در ادامه می خوانید
رنجبر شهروند بافقی در این باره گفت: سوسک های بسیار ریز معروف به “سوسک آلمانی” وجود دارند و در جاهایی زندگی و رشد و نمو پیدا می کنند که به ذهن انسان خطور هم نمی کند. از جمله وسایل برقی مانند چرخ گوشت، بین نوار درب یخچال، داخل فریز برق و… در تحقیقاتی که انجام دادم متوجه شدم این سوسک ها از طریق لوله مشترک فاضلاب خانه مستأجر به خانه ما هجوم آوردند. هنگامی که پرس و جو کردم . فهمیدم که تخم این حشره در درون وسایل خانه شان قرار داشته است که با توجه به رشد و تکثیری این موجودات دارند به سرعت در خانه ما تکثیر و زیاد شدند.
با جستجو در اینترنت و وارد کردن مشخصات این سوسک ها، خمیر ریشه کَن کردن سوسک ها را خریداری نموده ودر جاهای تاریک مانند درون کابینت ها، زیر سینک ظرف شویی ، پشت سطل زباله.و… قرار دارم. چون سوسک ها علاقه زیادی به این خمیر دارند، بلافاصله بعد از خوردن خمیر به درون چاه رفته و نابود می شدند، الان مدتی است که این سوسک ها را در خانه نداریم..
“فاطمه کارگران” در این باره افزود:حدود ۶ ماهی است که این سوسک ها در خانه ما زندگی می کردند، آسایش و آرامش نداشتیم. هنگامی که لامپ روشن می کردیم، سوسک ها پنهان می شدند. حتی جرات اینکه پسماند غذا را روی سینک ظرف شویی بگذاریم، نداشتم، چون به سرعت سوسک ها بیرون آمده و در پی یافتن غذا بودند . این سوسک ها در درون یخچالم نیز وجود داشتند و با هیچ سمی از بین نمی رفتند. مجبور شدم برای دفع سوسک به مرکز بهداشت مراجعه کنم، الان مدتی که این سوسک ها در منزلم وجود ندارد
فردی که تمایل نداشت خود را معرفی کند گفت: هر کاری انجام دادم تا از شر سوسک ها نجات پیدا کنم، امکانش وجود نداشت. مجبور شدم منزلم را بفروشم
زن ۳۰ ساله دیگری افزود: از روزی که این سوسک ها را در منزلم مشاهده کردم، از ترس به خانه مادرم رفتم، ای کاش راهی برای نجات از شر این سوسک ها پیدا می شد…
“دهقانزاده” جوان ۳۵ ساله بافقی افزود: از انواع سموم را برای دفع این سوسک ها استفاده کردم ولی هنوز هم از شر سوسک ها در امان نیستم.این سوسک ها بلای جان شهروندان بافقی شده است.تفکری زن ۵۰ ساله بافقی گفت: مدتی بود تعداد کمی سوسک داخل خانه ام می دیدم، اوایل به آن ها بی توجه بودم ؛ اما اکنون بعد از گذشت چند ماه خانه ام پر از سوسک شده است! حتی اگر بخواهم برنج بپزم داخل قابلمه برنج و داخل یخچال نیز هستند، چندین مرتبه اقدام سمپاشی کردم،مدتی از تعداد آنها کم می شود، ولی دوباره زیاد می شوند. متأسفانه ساعت ۳ یا ۴ بامداد که وارد آشپزخانه می شوی اطراف سینک ظرف شویی تجمع زیاد سوسک ها را می بینی،به خاطر این سوسک ها ناراحتی اعصاب گرفته ام. نمی دانم چگونه می توان از شر آنها خلاص شد
در ادامه پیرامون موضوع “آشنایی با سوسک ریز آلمانی و روش دفع آن از نظریات کارشناس بهداشت محیط “حامد فتاحی بافقی” استفاده کردیم که در ذیل می خوانید:

آشنایی با سوسک ریز آلمانی (سوسک کابینتی یا سوسک ریز اشپزخانه)
سوسک آلمانی یا سوسک آشپزخانه یا سوسری آلمانی با انتشار جهانی از شایع ترین سوسری های داخل اماکن بخصوص در مجتمع های ساختمانی می باشد. سوسک آلمانی بیشتر در محل های تهیه غذا، غذاخوری ها و حمام ها که درجه حرارت مناسب (۳۵ تا ۳۹ درجه)، رطوبت کافی و قابلیت دسترسی به آب و غذا به آسانی وجود دارد، پیدا می شوند و در آلودگی های شدید به قسمت های دیگر ساختمان انتشار می یابند.
سوسک آلمانی دارای قدرت تکثیر زیاد می باشد. سوسری بالغ به رنگ قهوه ای – زرد بوده و دو نوار سیاه روی پیش سینه حشره وجود دارد. طول بدن این گونه ۱۵-۱۰ میلی متر است. یک سوسری ماده بیش از ۳۰۰۰ نسل در سال دارد. اما تعداد زیادی از آن ها در اثر عوامل مختلف از بین می روند.
کپسول تخم (ااتکا) ۹-۷ میلی متر طول دارد و به رنگ قهوه ای روشن و بطور متوسط دارای ۴۰ تخم است. طول دوره جنینی در شرایط معمولی حدود ۲۰-۳۰ روز بوده و بسته به درجه حرارت و رطوبت محیط تغییر می کند. نمف ها به رنگ قهوه ای تیره و دارای یک نوار قهوه ای روشن می باشند که تا پشت آن ها کشیده شده است.
طول دوره نمفی در شرایط معمولی حدود ۱۲۰-۴۰ روز است که در این دوره ۷ بار پوست اندازی انجام می شود. طول عمر حشره بالغ ممکن است از ۴ تا ۱۲ ماه طول بکشد. سوسک آلمانی محل های گرم و تاریک و فضاهای باریکی را که دو طرف بدنشان با سطوح آن ها در تماس باشند، به عنوان مخفی گاه خود انتخاب می کند. سوسری بالغ می توانند در شکاف هایی با پهنای ۸/ تا ۱/۶ میلی متر یافت می شوند. نمف ها حتی در شکاف های باریکتر هم پیدا می شوند. آن ها بعد از تاریکی هوا بخصوص قبل از سپیده صبح بیشترین فعالیت را دارند. روزها در درز و شکاف دیوارها، چهارچوب های درها و پنجره ها، مبلمان ها، تلویزیون، رادیو و دیگر وسایل الکتریکی، پنهان می شوند

برای برطرف کردن مشکل آفات‌ کارهای زیر انجام دهید:

۱. آشپزخانه و حمام‌تان را تمیز و خشک نگه دارید.
از آن‌جایی که سوسک‌های آلمانی عاشق پرسه زدن در آشپزخانه‌ها و حمام‌ها هستند، شما می‌توانید با از میان برداشتن هر دلیلی برای زندگی‌شان در آنجا آن‌ها را دفع کنید. این یعنی لازم است رطوبت و خرده غذاها را پاک کنید و صابون‌تان را دور از دسترس آن‌ها نگه دارید.

۲. هرچه ظرف غذای حیوان خانگی دارید خالی کنید.
چون سوسک‌ها شب‌ها فعال هستند، به احتمال فراوان از غذای حیوان خانگی‌تان تغذیه خواهند کرد، مگر آن که آن را بردارید. برای جلوگیری از این اتفاق، شب‌ها قبل از خواب مطمئن شوید ظرف‌های غذای حیوان خانگی‌تان خالی و تمیز باشند.
۳. از یک دستگاه رطوبت گیر در منزل‌تان استفاده کنید.
سوسک‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین استفاده از یک دستگاه رطوبت‌گیر روش خوبی است برای اینکه آن‌ها را به دنبال یافتن جای مرطوب‌تری برای زندگی بفرستیم. اگر از دستگاه رطوبت‌گیر در مکان بزرگی مثل زیرزمین استفاده می‌کنید، مطمئن شوید دستگاهی را انتخاب کرده‌ باشید که مشخصا برای پوشش متراژ مربع آن مکان ساخته شده است.

۴. کابینت‌های آشپزخانه‌تان را تمیز کنید.
یادتان باشد- آنچه برای شما زباله است،ضیافت سوسک‌های آلمانی است! حتی کوچک‌ترین خرده‌های غذا می‌تواند یک سوسک کثیف را به آشپزخانه‌تان بکشاند. بنابراین، مطمئن شویدکابینت‌های‌تان را کاملا تمیز کرده‌اید تا منبع غذایی این آفت‌ها را از بین برده باشید.

۵. پسماندهایتان را در فضای باز نگذارید
سوسک‌ها عاشق این هستند که وارد آشغال‌ها بشوند، بنابراین سعی کنید از گذاشتن آشغال در فضای باز اجتناب کنید تا آن‌ها نتوانند از آن تغذیه کنند! همچنین شما باید مطمئن شوید درب تمام سطل‌های آشغال‌تان محکم بسته شده باشد تا سوسک‌ها نتوانند دزدکی وارد آن‌ها بشوند.

۶. درب ظرف‌های غذا را محکم ببندید.
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در یک بسته چیپس را باز می‌کنید و آن را داخل کابینت می‌گذارید، بهتر است این عادت‌تان را تغییر دهید. چرا؟ چون انجام این کار دسترسی سوسک‌ها را به غذای شما راحت می‌کند!
به جای آن، بسته‌های باز شده‌ی خوراکی‌ها را در ظرف‌های پلاستیکی محکم بسته شده قرار دهید. به این طریق، هیچ آفتی نمی‌تواند وارد آن شود.

۷. همه چیز را تا آنجا که ممکن است خشک نگه دارید.
شب‌ها قبل از آن که بخوابید، کمی وقت بگذارید و تمام سینک‌ها، وان‌های حمام، و دوش‌ها را خشک کنید. با انجام این کار، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سوسک‌ها برای رشد و نمو محیط مرطوبی در اختیار ندارند.

۸- هنگام خرید وسایل دست دوم یا مستعمل دقت شود و قبل از ورود به منزل در صورت امکان سم پاشی یا با دمای بالا بخار شوی شوند

۹- با توجه به مقاومت این نوع سوسکها و خطرناک بودن سموم برای انسان از مصرف سم به صورت خودسرانه خودداری گردد و در صورت الوده شدن اماکن ابتدا بهسازی باید صورت گیرد ( رفع نشتی های احتمالی،از بین بردن مکان های امن ، پاک سازی محیط از مواد غذایی و..)و در مرحله اخر به وسیله متخصصین این رشته و شرکت های دارای مجوز بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی اقدام به سم پاشی اصولی گردد

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش