کرونا ویروس، بشناسیم و پیگیری کنیم

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق:

۶ کرونایی در بافق

 

به گزارش هفته نامه افق کویر، درباره ویروس کرونا و پیشگیری آن با ” مسعود دانشی” مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق گفت و گویی انجام شد:

وی در ابتدا گفت:کرونا ویروس ها، دسته ای از ویروس ها هستند که می توانند در حیوانات و انسانها بیماری ایجاد کنند. این دسته از ویروس ها می توانند با تغییر در ساختار خود تبدیل به عوامل قوی تر شده و در انسان ایجاد بیماری کنند. “سارس” و “مرس” عواملی از این دست هستند که در سالیان قبل ایجاد بیماری کرده و  متاسفانه باعث مرگ تعدادی از انسانها در کشور های گوناگون شدند. در پایان سال ۲۰۱۹ شکل دیگری از این ویروس (کرونا ویروس جدید)  در کشور چین کشف شد و تعداد زیادی از انسانها را درگیر کرده است. بالطبع تعدادی از بیماران نیز به دلیل شدت یافتن علایم تنفسی و با داشتن بیماری های زمینه ای  تاکنون فوت شده اند.

وی افزود: این بیماری در حال حاضر دارو و واکسن مشخصی ندارد و به همین دلیل  باعث آلودگی تعداد زیادی افراد از کشور های گوناگون شده است. قدرت سرایت این ویروس از فرد بیمار به اطرافیان زیاد است؛ ولی نسبت به ویروس های قبلی مانند سارس کشندگی نسبتا پایین تری را دارد علایم اولیه مانند یک سرما خوردگی ساده است و شامل تب، سرفه و گلودرد می باشد. اگر بیمار در ادامه دچار مشکلات تنفسی شود یک عامل خطر محسوب می شود که نیازمند مراقبت پزشکی دارد.

دانشی درباره راه های انتقال این بیماری تاکید کرد:

  • ریز قطره ها که موقع عطسه و سرفه پخش می شوند.
  • تماس مستقیم با فرد بیمار
  • سطوح آلوده شده

وی افزود: آمار بیماری در ایران ( تا تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۸)

در ایران همه استانها با شدت و ضعف مختلف با این بیماری در گیر شده اند. تاکنون۱۲۷۲۹ نفر در کل کشور به این بیماری مبتلا اند که از این تعداد متاسفانه ۶۱۱ نفر فوت شده اند.در شهرستان بافق تاکنون آزمایش ۶ نفر از نظر بیماری کرونا مثبت اعلام شده و موارد مشکوکی نیز در  بیمارستان تحت بررسی قرار دارند.

وی درباره راه های پیشگیری از این بیماری تصریح کرد:

  • از هرگونه مسافرت، شرکت در تجمع، و تردد غیر ضروری باید پیشگیری کرد تا زنجیره انتقال ویروس هر چه سریعتر قطع گردد.
  • دهان و بینی را هنگام عطسه و سرفه با دستمال بپوشانیم و دستمال را حتما در سطل آشغال بیندازیم و دستها را فورا بشوییم.
  • شستشوی مرتب و مکرر یکی از مهمترین روشهای پیشگیری است. این شستشو بر طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و به مدت ۴۰ ثانیه باید انجام شود ( می توانید به پوستر های شستشوی صحیح دست تایید شده توسط وزارت بهداشت که در پایگاههای گوناگون آمده مراجعه کنید)
  • از دست دادن و روبوسی با افرادی که دچار سرما خوردگی هستند خودداری کرده و فاصله یک متر تا بیمار را حتما رعایت کنیم.
  • در صورت داشتن علایم سرماخوردگی در منزل استراحت کرده و در صورت شدت یافتن علایم حتما به پزشک مراجعه کنیم

مدیر شبکه بهداشت و درمان بافق  درباره تشخیص بیماری اظهار کرد:

همشهریان عزیز می توانند در صورت وجود علائمی مانند  سرفه خشک یا تنگی نفس در ساعات صبح و بعد از ظهر به کلینیک غربالگری بیماری کرونا ویروس واقع در مرکز خدمات جامع سلامت شماره  ۲ ( ۱۵ خرداد  فرعی ۳ ) مراجعه نمایند.

ساعات کار مرکز: ۷ صبح الی ۱۴ و بعد از ظهر از ۱۶ الی ۲۲

تلفن تماس جهت هماهنگی ویزیت پزشک:۳۲۴۳۲۰۴۴  در صورت نیاز به آزمایشات تخصصی ارجاع بیماران به بیمارستان صورت خواهد گرفت.

همچنین عموم مردمی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی salamat.gov.ir با پاسخ به سوالات مربوطه نسبت به ارزیابی سلامت خود در زمینه بیماری کرونا ویروس اقدام کنند.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش