افتتاح راه آهن بافق مشهد و دلایل وجودی آن به مناسبت سالگرد افتتاح این پروژه ملی

برقراری ارتباط نزدیک تر بین کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس از مسیر سرخس – مشهد و بافق – بندرعباس با کاهش ۸۰۰ کیلومتر طول مسیر و تقلیل زمان سیر قطارها و هزینه حمل و نقل کالاهای ترانزیت و جذب هر چه بیشتر بارهای بین المللی به سمت این محور و افزایش سهم ترانزیت و درآمد ارزی کشور از حمل و نقل بین المللی کالا جزو مهم‌ترین اولویت‌ها و آثار راه‌اندازی این خط ریلی است

به گزارش پایگاه خبری هفته نامه افق کویر، برقراری ارتباط بین مراکز تولید و معادن غنی و بزرگ سنگ آهن چادرملو، ذغال پرواده (طبس)، سنگ آهن سنگان و سه چاهون با کارخانجات تولید فولاد اصفهان و بندرعباس و خراسان و امکان بهره گیری بهتر از ذخایر زیر زمینی فوق به لحاظ کاهش هزینه حمل و نقل که پیش بینی می شود جمعاً حدود ۱۰ میلیون تن در سال از این معادن مواد خام به کارخانجات تولید فولاد حمل شود .امکان ارتباط ریلی مستقیم و کوتاهتر بین استان های هرمزگان، کرمان، یزد و تا حدودی اصفهان به استان زیارتی خراسان به منظور جابجایی بارهای داخلی استان ها و به ویژه مسافرین با اهداف زیارتی و سیاحتی و تجاری به میزان ۱ تا ۲ میلیون نفر در سال .

جایگاه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و وجود دو آبراه بین المللی خلیج فارس و دریای عمان درجنوب و دریای مازندران در شمال کشورمان که امکان دسترسی کوتاه تر و سریع تر را درانجام مبادلات صنعتی و تجاری و ترانزیت بار و مسافرین بین کشورهای واقع درحاشیه دریای مازندران و بازارهای بین المللی از جمله کشورهای ساحلی خلیج فارس فراهم ساخته است . از نظر جغرافیای سیاسی و منطقه ای (ژئو پولیتیکی) موقعیت خاص و استثنائی درعرصه راههای زمینی بویژه راه آهن در بخش مبادلات صنعتی و تجاری و ترانزیتی بوجود آورده است .
میزان عملکرد ترانزیتی کل کشور در سال ۱۳۸۱ مقدار۸/۴ میلیون تن (۵/۳) میلیون تن کالای حمل شده به اضافه ۳/۱ میلیون تن سو آپ) بوده است و نقش موثر بندرعباس با حدود ۴۵٪ و سرحس با حدود ۲۰٪ بار ترانزیتی غیر (سوآپ) که در دو سر این مسیر (بافق  مشهد)واقع شده اند اهمیت این مسیر را مشخص می کند . بر این اساس جذب یک میلیون تن بار ترانزیت در سال اول بهره برداری و بین سه تا پنج میلیون تن در سال های بعدی قابل پیش بینی می باشد .

کریدور سرخس  بندرعباس با ۷۶درصد از کل ترانزیت ریلی فعال ترین کریدور ریلی کشور در سال ۱۳۸۲ بوده است
فعالیت های اصلی اهالی استان های خراسان رضوی و جنوبی (با مساحتی حدود ۱۹٪ از مساحت کل کشور و جمعیتی معادل ۵/۶ میلیون نفر) و شهرهای مسیر این پروژه، کشاورزی است لذا صنایع مهم این منطقه بطور عمده صنایع تبدیلی و تکمیلی، مواد غذایی و بافندگی است و علاوه بر آنها صنایع سیمان و تهیه مصالح ساختمانی و سرامیک نیز وجود دارد که در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد . در سال شروع بهره برداری از راه آهن بافق  مشهد (۱۳۸۴)، حدود ۱۰ میلیون تن بار حمل می شود، که با توجه به فاصله حمل از مبداء تا مقصد ۲/۴ میلیارد تن  کیلومتر برآورد شده است .

بخشی از این بار از معادن سنگان، پرواده و سه چاهون به مقاصد ذوب آهن نیشابور، اصفهان، بندرعباس و بقیه شامل بارهای داخلی و همچنین بار ترانزیتی است که از بندرعباس به سرخس و بالعکس حمل می شود .
میزان کالای حمل شده از استان خراسان به سایر استان های کشور از ۵/۹ میلیون تن در سال ۱۳۷۹ به ۴۸/۱۵ میلیون تن در سال ۱۳۸۲ افزایش یافته است که با احداث و بهره بردای از مسیر مذکور می توان بخش قابل توجهی از بارهای مذکور (حدود ۲۰٪) را نیز در سیستم حمل و نقل ریلی جذب و جابجا نمود .
از آنجائیکه شهر مقدس مشهد مرکزی زیارتی و توریستی می باشد و مسافرین (زائرین) از استان های جنوبی کشور مانند یزد و کرمان و هرمزگان با احداث این خط برای زیارت و امور تجاری جذب راه آهن خواهند شد پیش بینی می شود حد اقل ۵/۱ میلیون نفر در سال (میزان جذب مسافر در راه آهن معادل ۱۰٪ مسافر داخل استان و ۲۰٪ مجموع مسافرین استان های جنوب کشور) از راه آهن بافق  مشهد استفاده نمایند که نفر کیلومتر آن در مرحله اول برابر ۵/۱ میلیارد نفرکیلومتر و در مرحله نهایی ۵/۲ میلیارد نفر کیلومتر خواهد بود .
عملیات اجرایی مسیر اصلی این طرح عظیم عملاً به صورت موثر از سال ۱۳۸۰ آغاز و در پایان سال ۱۳۸۳ (طی کمتر از چهار سال) آماده بهره برداری شده است .

کل هزینه های طرح درموافقت نامه ۴۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که با توجه به بهره برداری از مسیر اصلی طرح در انتهای سال ۱۳۸۳، برای تکمیل سیستم های علائم الکتریکی در برخی ایستگاههای مسیر و تکمیل انشعابات معادن الباقی اعتبارات طرح به مبلغ حدود۱۰۰۰ میلیارد ریال نیز در سال ۱۳۸۴ پیش بینی شده که در نیمه اول سال به اتمام خواهد رسید .

ویژگی های مهم اجرای طرح به شرح زیر است:

  • تاکید سازمان های بین المللی و منطقه ای نظیر UIC – اسکاپ  اکو بر اهمیت آن .
  • سرعت اجرای طرح در تاریخ عملیات اجرایی ایران بی نظیر و در سطح جهان نیز به گواهی مجامع بین المللی کم نظیر است .
  • کلیه عملیات طراحی و ساخت توسط مشاوران و پیمانکاران داخلی انجام شده است .
  • کاهش فاصله و زمان حمل و نقل ترانزیت (ترانزیت تایم) درمسیر سرخس  بندر عباس از ۲۴۳۱ کیلومتر به ۱۶۱۷ کیلومتر و مدت ترانزیت از ۶ روز به ۴ روز .
  • کاهش هزینه های حمل : کاهش ۸۰۰ کیلومتر از طول مسیر موجب کاهش هزینه حمل به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود که این کاهش زمان و هزینه درنهایت افزایش تناژ و رشد درآمد ارزی را به دنبال خواهد داشت .

با توجه به مراتب فوق افزایش های زیر در فاز اول برای حمل و نقل های ترانزیتی قابل پیش بینی می باشد .

  • حدود ۳۰ درصد رشد در میزان حمل پنبه (متوسط حمل فعلی در سال ۳۵۰ هزار تن)
  • حدود۵۰ درصد رشد در میزان حمل موادسوختی (متوسط حمل فعلی درسال ۴۵۰هزارتن)
  • حدود ۲۰ درصد رشد در میزان حمل کانتینری (متوسط حمل فعلی در سال ۳۵۰۰ TEU)
  • حدود ۲۰ درصد رشد در میزان حمل سایر کالاها (متوسط حمل فعلی در سال ۱۵۰ هزار تن)
  • علاوه بر موارد فوق، این طرح به لحاظ شاخه ارتباطی از تربت حیدریه به سنگان در مرز افغانستان درادامه تا هرات درخاک افغانستان، اولین خط آهنی خواهد بود که درخاک افغانستان احداث می شود و امکان ارتباط مستقیم ریلی آن کشور با جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارتباط ریلی با سایر کشورها را از طریق شبکه ریلی کشورمان فراهم می آورد/ گزارش خبری تلنگر

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل