ایثاری ماندگار از کشاورزان بهابادی / ۶۵ درخت برای زکات ‌‌پلاک‌کوبی شد‌

۶۵ درخت بارور در بهاباد برای اجرای طرح زکات شجره طیبه پلاکگذاری شد تا محصولات آن هر ساله برای رفع مشکل نیازمندان استفاده شود

با این وجود بسیاری از محصولات شامل زکات نیستند و به صورت رسمی بر کسی واجب نیست که زکات این محصولات را پرداخت کنند و عدم پرداخت آن هم برای آنها مشکلی به لحاظ شرعی ندارد.

با این وجود در طول سال‌های گذشته رسم بسیار زیبایی با عنوان زکات مستحبی و شجره طیبه در نقاط مختلف کشور به ویژه روستاها پایه‌گذاری شده و محصولاتی که شامل زکات واجب نمی‌شود را کشاورزان در قالب این طرح وارد می‌کنند.

یکی از اقدامات بسیار خوبی که در این حوزه و برای ماندگار شدن طرح زکات مستحبی صورت می‌پذیرد، پلاک‌کوبی درختان در قالب طرح شجره طیبه است.

به این صورت محصولات درختی که پلاک‌کوبی می‌شود همیشه در قالب طرح زکات شجره طیبه برای رفع مشکل نیازمندان مصرف می شود و به عنوان باقیات و صالحات برای فردا اهدا کننده باقی می‌ماند.

در این راستا شهرستان بهاباد یکی از پیشروترین نقاط در اجرای طرح شجره طیبه است و کشاورزان اقدام به پلاک کوبی درختان خود برای مصرف محصولات خود برای زکات مستحبی می‌کنند.

رمضان باقری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان بهاباد در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بهاباد با بیان اینکه طرح شجره طیبه یکی از طرح‌های مناسب برای جمع‌آوری زکات مستحب است اظهار داشت: در این ﻃﺮح ﺑﺎﻏﺪاران یک یا چند درخت را در قالب زکات مستحبی پلاک‌گذاری می‌کنند تا ﺛﻤﺮه درﺧﺘﺎن را در اﺧﺘﯿﺎر افراد نیازمند ﻗﺮار دهند.

وی با اشاره به جایگاه زکات در دین اسلام، از این عمل خیر به عنوان باقیات صالحات و خداپسندانه برای افزایش رزق و برکت به تولیدات نام برد و گفت: از کشاورزان می‌خواهیم با پرداخت زکات در امور خیریه و کمک‌رسانی به نیازمندان با کمیته امداد امام خمینی(ره) همکاری کنند.

وی بیان کرد: درختانی که توسط باغداران اهدا می‌شود توسط کمیته امداد پلاک‌ کوبی شده و هر ساله در زمان جمع‌آوری محصول، سود و عاید حاصله از فروش آن صرف امور نیازمندان و محرومان همان منطقه می‌شود.

باقری با بیان اینکه در بحث زکات مستحبی یکی از موارد مهم واگذاری، هبه و پلاک‌گذاری درختان میوه تحت عنوان «شجره طیبه» در حمایت از افراد نیازمند تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) است که یک فرد خیر در روستای درب هنز بهاباد ۶۵ اصله درخت را به این منظور پلاک‌گذاری کرده است.

اجرای طرح زکات مستحبی و پلاک کوبی درختان در طرح شجره طیبه راهکاری بسیار مناسب برای رسیدگی به مشکلات نیازمندان است و در صورت ترویج این اقدام خداپسندانه، می‌توان مشکلات بسیاری از افراد را رفع کرد./خبرگزاری تسنیم

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش