قاچاق اتباع بیگانه و مسافرکِشانِ مسافرکُش

 همجواری استان یزد با استان‌های شرقی کشور و قرار گرفتن در کانون کریدور ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور باعث شده تا جاده‌های این استان برای انتقال کالای قاچاق، موادمخدر و قاچاق انسان در قالب انتقال اتباع بیگانه غیرمجاز از مناطق شرقی کشور به سایر استان‌ها مورد سوء استفاده قرار گیرد.

تردد خودروهای جابجا کننده اتباع بیگانه غیرمجاز که در منطقه به افغان‌کِش شهرت یافته‌اند و با شتاب زیاد برای گریز از کنترل ماموران انتظامی در جاده‌های استان تردد می کنند، علاوه بر ایجاد حوادث ترافیکی برای سایر خودروها، گاه با حوادثی مانند ناتوانی راننده در کنترل خودرو یا به دلیل تعداد نامتعارف مسافر گاه تا ۱۳ نفر به ترکیدن لاستیک منجرشده و مرگ و مجروحیت سرنشینان این خودروها را باعث می‌شود.

شهرستان مهریز به عنوان دروازه ورودی استان یزد از سمت استان کرمان و دیگر استان‌های شرقی کشور، بیشترین حوادث خودروهایی که اقدام به جابجایی اتباع بیگانه غیرمجاز می‌کنند، را شاهد است و یکی از مطالبات شهروندان مهریزی از مسوولان برخورد جدی با این معضل و اقدام مناسب برای رفع آن است.

جابجایی اتباع بیگانه از مجاری غیررسمی قاچاق انسان محسوب می‌شود که طبق مقررات موجود فعالیتی غیرقانونی و مجرمانه است که به خاطر موقعیت خاص مهریز و قرار گرفتن در کنار جاده تهران، بندرعباس در سال‌های اخیر این آسیب افزایش یافته و حوادث متعددی را رقم زده است .

شهروندان مهریزی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اذعان کرده‌اند که انتقال اتباع خارجی تاکنون موجب مرگ  برخی شهروندان این شهرستان و همچنین خسارت مالی به آنان شده و یکی از راهکارهای اصولی برای مبارزه با قاچاق انسان در این شهرستان را انتقال پاسگاه شهید مدنی که در جوار ورودی شهر مهریز قرار دارد به ابتدای ورودی جنوبی این شهرستان از مسیر کرمان عنوان می کنند و این در حالی است که با وجود وعده های سال‌های گذشته برای این جابجایی هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است .

ضرورت نظارت بیشتر بر قاچاق انسان 

یکی از شهرندان مهریزی می‌گوید: مردم از قاچاق انسان که توسط برخی افراد بومی و غیربومی در این شهرستان صورت می‌گیرد، ناراضی هستند و راهکار قطعی حل این مشکل افزایش کنترل محورهای شهرستان از ابتدای مرز استان یزد و کرمان است .

حسین زارع افزود: انتقال اتباع خارجی و قاچاق انسان با ورود برخی جوانان بیکار به این موضوع بسیار خطرناک است و تاکنون حوادث متعددی را برجا گذشته و علاوه بر سرنشینان این خودروها برخی شهروندان مهریزی نیز در مسیر عبور خودورهای افغان کش جان خود را از دست داده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود مسوولان اقدام عاجلی برای حل این معضل به کار بگیرند تا شاهد افزایش آسیب‌های ناشی از آن نباشیم.

دیگر شهروند مهریزی گفت: قاچاق انسان در مهریز چیز تازه‌ای نیست و بارها اتفاق افتاده و هر سال مسوولان قول برخورد با این معضل را داده‌اند ولی تاکنون اقدامی عملی در این زمینه مشاهد نشده و اگر عزم جدی و همگانی نباشد این معضل آسیب‌ها و پیامدهای منفی بیشتری را برای مهریز به دنبال خواهد داشت.

فاطمه کمالی افزود: برای حل این معضل باید خانواداه‌ها مواظب فرزندان خود باشند تا جذب این فعالیت غیرقانونی نشوند و همچنین مسوولان با نظارت و کنترل بیشتری بر جاده‌های منتهی به شهرستان مهریز به خصوص از سمت استان‌های جنوبی و جنوب شرقی، جلو قاچاق انسان را بگیرند.

یک شهروند دیگر مهریزی نیز گفت: برخی از خودروهای افغان‌کش که تردد شبانه انجام می‌دهند، برای پنهان ماندن از دید ماموران با چراغ خاموش در جاده حرکت می‌کنند و تا کنون چند بار برای خودم و چند نفر از اطرافیان خطر تصادف با این خودروها اتفاق افتاد که با فرار به موقع از مسیر آنها مانع تصادف شدیم.

پاسگاه مدنی جابجا شود  

رییس شورای اسلامی شهر مهریز گفت: قاچاق انسان و جابجایی اتباع خارجی در این شهر موجب نارضایتی شده و تاکنون این موضوع در جلسلت مختلف مورد پیگیری قرار گرفته ولی هنوز در عمل شاهد یک اقدام موثر برای رفع این مشکل نبوده‌ایم.

علیرضا ابویی افزود: بهترین راهکار برای حل این معضل برای همیشه در مهریز در کنار اقدامات فرهنگی و اجتماعی، انتقال محل پاسگاه مدنی به خارج از شهر است و نزدیک به مرکز استان یزد و کرمان است چون خیلی از جابجایی اتباع خارجی در اطراف این محور صورت می‌گیرد.

پیگیر مطالبات هستیم 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری مهریز هم گفت: یکی از مهمترین کارهایی که برای حل این مشکل مدنظر است انتقال پاسگاه مدنی به سرحدات شهرستان مهریز با استان کرمان است که تاکنون پیگیری و اقدام‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است.

محمد جواد برزگر افزود: انجام برخی امور به دلیل نیاز به کسب مجوز از مراجع مختلف بعضا زمان‌بر است اما بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسوولان شهرستان و همراهی مسوولان استان و کشور با جابجایی پاسگاه معضل قاچاق انسان در منطقه به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

زمین برای ایجاد پاسگاه جدید پیش‌بینی شده است

نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه، بهاباد و خاتم  در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: یکی از مطالبات مهم مردم منطقه از سال‌های گذشته جابجایی پاسگاه شهید مدنی از ورودی شهر مهریز به نزدیکترین نقطه مرز استان یزد و کرمان است که برای تحقق آن تاکنون پیگیری‌های متعددی صورت گرفته است .

محمدرضا صباغیان افزود: اگر این پاسگاه به ۵۰ کیلومتر پایین‌تر از محل کنونی در نزدیکی شهر مهریز منتقل شود، قطعا موضوع جابجایی و انتقال غیرقانونی اتباع خارجی برای همیشه رفع می‌شود.

وی اظهار کرد: برای جابجایی محل پاسگاه به خارج از شهر، محلی پیش‌بینی و زمین مناسبی برای ایجاد پاسگاه نیز در نظر گرفته شده است که با پیگیری مسوولان برای تامین اعتبار ساخت پاسگاه جدید، امید آن می‌رود که مطالبه مردم شهرستان مهریز برآورده و قاچاق انسان در محورهای این شهرستان متوقف شود.

در سال گذشته ۱۶ نفر اتباع خارجی در حوادث رانندگی درون شهری  و ۳۰ نفر نیز در حوادث جاده‌ای استان یزد جان خود را از دست دادند، واژگونی یکدستگاه خودرو حامل اتباع غیرمجاز در محدوده شهرستان مهریز در اردیبهشت ماه جاری ۲ کشته و ۶ مجروح برجا گذاشت.

پاسگاه شهید مدنی یکی از گلوگاه‌های مهم مرکز ایران در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در پنج کیلومتری شهر مهریز و در مسیر شهرستان انار استان کرمان قرار دارد.
مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.ایرنا

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش