نشست کار گروه توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان یزد برگزار شد

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ؛
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت :بزرگترین مجتمع آموزشی کشور ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی در یزد به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، “سید جواد حسینی ” در این نشست گفت :  استاندارد سرانه آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در کشور  ۲۸ متر مربع است ولی در حال حاضر این میزان ۱۰ متر مربع است .

 حسینی افزود :‏برای رسیدن به استاندارد ۲۱۰ مدرسه ویژه استثنایی در کشور مورد نیاز است که ۶ مدرسه مربوط به  استان یزد است و در صورت تامین زمین مراحل ساخت این مدارس با همت سازمان نوسازی مدارس آغاز خواهد شد.

وی افزود: با مشارکت خیرین بزرگترین مجتمع آموزشی در کشور ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی در یزد به‌زودی به بهره برداری خواهد رسید.

حسینی با بیان اینکه در قالب نهضت توان افزایی ۸۳ هزار قلم تجهیزات آموزشی، ورزشی و توانبخشی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی با همت خیرین تامین خواهد شد اظهار داشت:  پس از احداث این مدرسه خیرساز  تمامی نوت تیکیرهای مورد نیاز دانش آموزان با آسیب بینایی این مدرسه توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین خواهد شد.

وی افزود  : ۱۲ هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی کمبود وجود دارد و با توجه به تخصصی بودن  این نیرو ها  نسبت به آموزش و پرورش عادی و پایین بودن تراکم استاندارد کلاسی  تامین این میزان نیرو بسیار مشکل است.

حسینی با بیان راهکارهای جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی اظهار داشت: اختصاص سهمیه ویژه در آزمون استخدامی، استفاده از ۵۰۰ نیروی طرحی متخصص توانبخشی ، استفاده از سرباز معلم، معلم تمام وقت و حق التدریس، نیروهای خرید خدمات و استمرار خدمت بازنشستگان از جمله راه های جبران بخشی از کمبود نیروی انسانی است.

 معاون وزیر خواستار احیای امتیازات قانونی نیروهای آموزش و پرورش استثنایی شد و اظهار داشت: افزایش امتیاز حق شغل و شاغل کارکنان، سنوات ارفاقی مشترکین صندوق تامین اجتماعی، پرداخت مطالبات ناشی از اعمال ضریب ۱٫۲ کارکنان آموزش و پرورش استثنایی  از جمله موارد قانونی  است که نیازمند پیگیری می باشد.

وی در خصوص استقلال ادارات استثنایی استان ها نیز گفت: تبدیل این ادارات به عنوان یک منطقه آموزش و پرورش در شورای  سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تصویب رسیده است که برای حل موانع قانونی آن کارگروهی با حضور کارشناس سازمان اموراداری و استخدامی تشکیل خواهد شد.

معاون وزیر افزود: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی، آموزش های تلفیقی فراگیر و مدارس تلفیقی، دانش آموزان دیر آموز و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ۴ قلمرو آموزش و پرورش استثنایی است که در پیوند مستقیم با معاونت آموزش ابتدایی است.

معاون وزیر با بیان اینکه  طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از نیمه دوم تیر ماه آغاز خواهد شد اظهار داشت:  در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان بدو ورود به دبستان و ۶۰ درصدی پیش دبستانی ها در این طرح هدف‌گذاری شده است و مشارکت معاونت آموزش ابتدایی در شناسایی بازماندگان از طرح و همچنین مداخلات موثر بعد از طرح از ضروریات رسیدن به اهداف طرح سنجش می باشد.

حسینی یکی از چرخش های تحول آفرین را حرکت از ایزوله سازی و تفکیک به سمت تلفیق دانست و اظهار داشت: مناسب سازی ۲۰‌ هزار مدرسه عادی  پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه از بعد تجهیزات ، معلمان، دانش آموزان و والدین نیازمند همکاری همه بخش ها بویژه معاونت آموزش ابتدایی است.

 معاون وزیر با بیان اینکه ۷۴۱ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور وجود دارد اظهار داشت: بر اساس برآوردها  ۱۰۰۰  مرکز ویژه اختلالات یادگیری دیگر در کشور نیاز است و  سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه کمی و کیفی  این مراکز را هدف گذاری کرده است.

وی افزود: گسترش کمی این مراکز، عدم تغییر کاربری، استفاده از شیفت دوم مدارس برای استقرار مراکز جدید و تامین نیروی انسانی متخصص مراکز ویژه اختلالات یادگیری نیازمند همکاری ادارات کل و معاونین آموزش ابتدایی استان ها است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواستار توجه جدی به دانش آموزان دیر آموز شد و افزود: آموزش نیروی انسانی متخصص برای مواجه با دانش آموزان دیرآموز، شیوه مداخلات موثر  و تولید محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان دیر آموز  در نظر گرفته شده است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت مراکز ویژه اختلالات یادگیری بعنوان مراکز پشتیبان مدارس تلفیقی و بویژه  پشتیبان دانش آموزان دیر آموز می تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش این دانش آموزان شود.

حسینی با تشریح اصول حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری هاست.

وی اولین اصل را «اصل توسعه انسان مبنا» دانست و اظهار داشت: امروزه نگاه به توسعه، پس از گذر از توسعه دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محوررسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌شود.

‌حسینی دومین اصل را «اصل تفاوت های فردی» دانست و گفت: انسان ها با یکدیگر متفاوتند  و آموزش و پرورش با این نگاه باید گروه های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم سازد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی سومین اصل را  «اصل تطابق و مناسب سازی» دانست و افزود: نظام تعلیم و تربیت جامعه باید برای رشد و توسعه انسان ها همه ظرفیت و امکانات را فراهم کند و یکی از الزامات نظام آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز ویژه تطابق سازی و مناسب سازی فضا و تجهیزات، محتوا و منابع، معلمان، دانش آموزان عادی، اولیا و مربیان است.

 معاون وزیر چهارمین اصل را «اصل رویکرد تلفیقی- فراگیر سازی» ذکر کرد و اظهار داشت: این رویکرد  بر مبنای شناسایی این امر است که کودکان با شیوه های متفاوتی یاد می گیرند، و با روش ها و شتاب مختص به خود رشد می کنند. ‌

 حسینی افزود: زیست مشترک انسان ها با یکدیگر که فلسفه تعلیم و تربیت است و لذا باید به سمت مدرسه ترکیبی و معلم ترکیبی حرکت کنیم تا جامعه ای با زیست مشترک داشته باشیم

وی گفت: مدارس و نظام تعلیم و تربیت باید این قابلیت را داشته باشند تا به سمت مدرسه ترکیبی تغییر جهت دهند  و این بدین معنی است که  دانش آموزان با هوش بالا و سمپادی، دانش آموزان عادی و دانش آموزان با نیازهای ویژه همه بتوانند در یک مدرسه و کلاس تحصیل کنند و معلمان و مدیران ترکیبی و تلفیقی در نظام تعلیم و تربیت، آموزش دیده و تربیت شوند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پنجمین اصل را   «اصل توانمند سازی» ذکر کرد و افزود:  با فراهم نمودن شرایط توانمند سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه باید آنان را به حداکثر ظرفیت رشدشان که هدف اصلی تعیم و تربیت است رساند تا تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی که رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است شکل گیرد.

حسینی ششمین اصل را «اصل توسعه فرصت آفرینی» دانست و افزود: این اصل پس از توانا سازی دانش آموزان با نیاز ویژه تلاش دارد با پیوند نهادهای رسمی، دولتی و عمومی و استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت های آن ها در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی شرایط را برای پذیرش این دانش آموزان در جامعه فراهم آورد.

معاون وزیر هفتمین اصل را اصل «تعادل سازی و ایجاد عدالت» دانست و گفت: با اتکا بر اصول شش گانه فوق قادر خواهیم شد همه آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای نقش آفرینی تربیت نماییم.

حسینی گفت : امسال سه بسته تحولی در برنامه سازمان داریم که این برنامه ها به لحاظ کمی و کیفی  گسترش خواهد یافت که ۶۵ درصد این برنامه ها تاسیسی است .

وی یکی از بسته های تحولی را تبیین بسته تحولی مدرسه انطباقی، بیان کرد و گفت در این بسته   مدرسه انطباقی سه برنامه و ۹ فعالیت “ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجتیال”،   “مناسب سازی مبتنی بر توانمند سازی مدیران و معلمان” و “مناسب سازی فضا و تجهیزات” پیش بینی شده است .

حسینی بسته مداخلات به هنگام طلایی و بسته تحولی توسعه مشارکت برای بازنشستگان، پیشکسوتان و دانش آموزان و … را دیگر بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد.

معاون وزیر در پایان دستاوردهای سفر به استان یزد را خشت گذاری مدرسه ۱۲ کلاسه امام رضا(ع)، بازدید از آموزشگاه ۲۰کلاسه شهبازیان که بزرگترین مجتمع آموزشی و پرورشی جسمی و حرکتی در کشور است ، ساخت سالن ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسه ای رشد، مجموعه بزرگ ۴ هزار متری ورزشی ویژه تجهیزات استثنایی بیان کرد .

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در ادامه این نشست افزود : آموزش و پرورش استان یزد جایگاه ممتازی در کشور دارد که این جایگاه را مدیون علل و عوامل گوناگون از قبیل سخت کوشی دانش آموزان، همراهی خانواده ها، پیگیری معلمان دلسوز، خیرین مدرسه ساز و پشتیبانی مسئولین ارشد استان هستیم .

” عباسعلی دانافر” یکی از رویکردهای اصلی سند تحول بنیادین را بحث عدالت آموزشی دانست و افزود : در همین راستا آموزش و پرورش استثنایی جه ازنظر درون استانی و چه برون استانی مورد توجه ویژه است و نگرش مسئولین استان نیز در این زمینه مثبت می باشد .

وی سه مقوله استعداد، تلاش و حمایت  را از ارکان موفقیت عنوان کرد و گفت : برای دانش آموزان با نیازهای ویژه این سه مقوله بیشتر معنا پیدا میکند .

دانافر برنامه های عملیاتی و کیفیت بخشی حوزه آموزش و پرورش استثنایی را به ۴ دسته آموزشی، پرورشی، توسعه کمی و کیفی و ارتقاء خدمات توانبخشی با استفاده از دستگاههای توانبخشی استان و شناسایی و جذب حداکثری دانش آموزان با نیازهای ویژه بیان کرد .

گفتنی است اعضای کار گروه توسعه مدیریت اداره کل و مدیران مدارس استثنایی شهرستان یزد نیز در ادامه به ارائه نقطه نظرات و دیدگاهها ی خود پرداختند .

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش