مهدی تشکری بافقی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد: جهل به قانون عامل وقوع جرم است

هفته نامه افق کویر؛ به مناسبت هفته قوه قضائیه؛ گفتگویی با مهدی تشکری بافقی، ریاست سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد انجام داد. تشکری، ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دستگاه قضایی؛ به ویژه حضرت آیت ا… دکتر بهشتی، اولین قاضی عادل منصوب حضرت امام(ره) در راس دیوان عالی کشور، درباره نقش سازمان قضایی نیروهای مسلح در صیانت از نیروهای مسلح و شرح وظایف و اهم اقدامات انجام شده حیطه اختیاراتش، توضیحاتی را ارائه داد.

حفظ اسرار و اقتدار نیروهای مسلح

وی با قدردانی از هفته نامه افق کویر؛ گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح در جهت اصل ۱۷۲ قانون اساسی، وظیفه رسیدگی به جرائم افراد نظامی اعم از پایور و وظیفه را عهده دارد. وی افزود: حفظ اسرار و اقتدار نیروهای مسلح از دیگر شئونات و ماموریت های سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

جهل به قانون عامل وقوع جرم است

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد تصریح کرد: اولویت های سازمان قضایی نیروهای مسلح، موضوع پیشگری از وقوع جرم است؛ اگرچه آمار نرخ وقوع جرم در حد بسیار پایین است؛ ولی همین وقوع جرایم، ناشی از هنجار شکنی و ستیز با قانون نمی باشد؛ بلکه

جهل به قانون بوده که صد البته وظیفه سازمان قضایی نیروهای مسلح و مبادی ذی ربط در درون یگان ها است که بایست نسبت به تشریح و تبیین و توضیح مواد قانونی مبتلا به، اقدام نمایند.

دوره های آگاه سازی و اطلاع رسانی و آموزش

وی با بیان این موضوع  که دوره های آگاه سازی و اطلاع رسانی و آموزش، می تواند نقش موثری در کاهش نرخ وقوع جرم داشته باشد، تصریح کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد، از همه ظرفیتهای لازم و با استفاده از قضات محترم و اعزام آنها به یگانهای نیروهای مسلح؛ رسالت خود را در این باره به منصه ظهور رسانده است! .

کاهش جمعیت کیفری زندان

مهدی تشکری بافقی، سپس به موضوعات مهم دیگری که مد نظر سازمان قضایی نیروهای مسلح می باشد  اشاره کرد و گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان  بسیار مهم است که در این باره؛ بیش از۹۰ درصد از آرای صادره از محاکم نظامی با استفاده از ساز و کار قانونی، مجازات جایگزین استفاده شد. وی افزود: در مورد افرادی که سابقه کیفری نداشته اند، استفاده از مجازات جایگزین؛ از قبیل اضافه خدمت، تنزیل درجه، محرومیت از ترفیع، جزای نقدی، منع اشتغال در استان را می توان از مصادیق مجازاتهای جایگزین، نام برد.

اصلاح حال مجرمان

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان یزد گفت: علیرغم اقدامات انجام شده، در جهت پیشگری از وقوع جرایم. آنچه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی آمده، اقدام مناسب در جهت پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح حال مجرمان است و در صورتی که فردی به زندان محکوم شد، هر هفته دادیار ناظر زندان،  هر ماه یک مرحله دادستان نظامی؛ هر سه ماه یکبار رئیس سازمان قضایی و هر شش ماه یک مرحله کل قضات سازمان قضایی اعم از دادسرا و دادگاه با حضور در ندامتگاه نظامیان ـ بصورت چهره به چهره با آنان صحبت و در مورد آزادی مشروط، حبس با خدمت، تعلیق مجازات، اعطای مرخصی، بررسی تقاضای عفو آنان به صورت منظم اقدام می کنند.

امنیت جامعه مرهون تلاش نیروهای مسلح است

تشکری بافقی؛ در پایان ضمن عرض تشکر از جامعه شریف نیروهای مسلح و این که امنیت، مرهون تلاشهای شبانه روزی آنان می باشد گفت: در صورتی که شهروندان از نیروهای مسلح شکایتی داشته باشند؛ می توانند به بلوار آزادگان، جنب دانشگاه شهید مطهری، سازمان قضایی نیروهای مسلح مراجعه نمایند.

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش