آشنایی با نکات قانونی وحقوقی

حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

۱-آیا می دانستید كه اگر در محل كارتان به دلیل شرایط محیطی، دچار آسیب های جسمی مستمر (مانند عارضه دیسك كمر) گردیدند می توانید خسارت خود را از كارفرما مطالبه نمایید!
در صورتی كه شرایط محیطی محل كار شما و همچنین وظایف محوله به شما، ایجاب می كند كه مثلاً ساعتها ایستاده كار كنید و یا مجبور باشید تا ساعتها بدون تحرک روی صندلی بنشینید، و یا در محیط آلوده ای باشید، بعد از مدت چند سال ممكن است به عوارضی همچون دیسك كمر، دیسک گردن، آرتروز، ساییدگی مچ دست، كم شنوایی، بیماری های ریوی و غیره دچار شوید! از آنجایی كه مطابق قواعد عام مسئولیت مدنی، كارفرما در مقابل خسارات وارده به پرسنل خود، مسئولیت تام و كامل دارد، فرد آسیب دیده می تواند جبران كلیه خسارات جسمی وارده را از محكمه حقوقی مطالبه نماید.

۲-قطع برق و آب و گاز آپارتمانی که حق شارژ پرداخت نمی‌کند .
در مجتمع های آپارتمانی بعضی از واحدها شارژ خود را پرداخت نمی کنند و بعضی دیگر بسیار دیر پرداخت می‌کنند به طوری که صندوق ساختمان کفاف هزینه های جاری ساختمان را نمی کند. چاره کار چیست؟ با این ساکنان چه برخوردی می توان کرد؟
مطابق ماده ۱۰ مکرر (اصلاحی مصوب ۱۳۵۹/۳/۱۷) قانون تملک آپارتمان ها، در صورت امتناع مالک یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک از طرف مدیر یا هیئت مدیران وسیله اظهارنامه با ذکر مبلغ بدهی وصورت ریز آن مطالبه می شود.
هرگاه مالک یا استفاده کننده ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر یا هیئت مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم ، برق، گاز و غیره به او خودداری کنند ، و از طرفی مدیر یاهیئت مدیران موظف می‌باشند که به محض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند.
۳-با تصویب قانون جرائم رایانه ای نصب میکروفن برای شنود مکالمات پرسنل در محل کار، بدون اطلاع ایشان چگونه است؟
جرم است و مجازات دارد.

۴-خریدار چگونه می تواند الزام فروشنده را به تنظیم سند رسمی بخواهد؟
خریدار قبل از اقامه دعوی باید اطمینان حاصل کند که ملک مورد معامله ، در رهن یا بازداشت نباشد؛ زیرا دادگاه به انتقال ملکی که در رهن دیگری یا بازداشت است، رای نخواهد داد. در این حالت باید رهن مورد معامله را نیز از دادگاه بخواهد.
در نهایت هرگاه مالک حاضر به امضای سند انتقال به نام خریدار نشود (بر خلاف تعهد) نماینده دادگاه سند انتقال را در دفتر اسناد رسمی به نام خریدار امضا می‌کند.
در ضمن مطالب آشنایی با نکات قانونی و حقوقی به زبان ساده تقدیم گردیده است.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل