رفاه مشتری در گرو حمایت مسئولین

شغل “برقکار خودرو” به طور خلاصه نصب و تعمیر سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودرو می باشد؛ البته همین طور که موتور و سایر تجهیزات خودروها پیشرفت می کند، سیستم های الکترونیکی و الکتریکی آنها نیز گسترش می یابد و پیچیده تر می شود و شما به عنوان برق کار خودرو باید مهارت های فنی، توان حل مسأله و تسلط برسیستم های سیم کشی برق خودرو را دارا باشید؛ البته در ایران فردی که برق کاری خودرو را انجام می دهد را به نام باتری ساز نیز می شناسند.
در این شماره خبرنگار هفته نامه افق کویر به سراغ یک از باسابقه ترین افراد در زمینه برق خودرو رفته و گفتگویی با وی انجام داده است:
افق کویر:لطفاً خودتان را معرفی کنید:
محمود ملکی هستم، ۴۵ ساله، از سال ۷۴ پس از اینکه در رشته مورد علاقه ام در دانشگاه قبول نشدم به حرفه برق کاری خودرو روی آوردم.
افق کویر:توضیحاتی درخصوص حرفه ای که در آن مشغول به کار هستید ارایه دهید:
برق خودرو؛ شامل چراغهای ماشین، شمع، وایر شمع، سیم کشی خودرو، هر چه که به سیم و برق ماشین مربوط است، گاز کولر ماشین، تعمیرات استارت، دینام، بخاری، برف پاک کن، تعمیر و بازدید کلیه وسیله های برقی خودرومی شود.
افق کویر:استادکاران شما چه کسانی بودند؟
از سال ۷۴ به مدت ۴ سال در مغازه مرحوم رمضانعلی فتاحی به عنوان کارآموز کار می کردم و در سال ۷۶ در شرکت سنگ آهن به صورت نیروی شرکتی مشغول به کار شدم و عصرها به صورت پاره وقت درب مغازه کار می کردم، سال ۷۸ به کمک مرحوم استادم مغازه ای اجاره و به طور مستقل شروع به کار کردم و به مدت ۶ سال در شرکت شهداب به صورت باطریساز دستگاه های سنگین و راهسازی خدمت کرده و در این مدت توسط مهندسین و استاد کاران شرکت “محور ماشین” تجربه کسب نمودم و به صورت حرفه ای کار با دستگاههای سنگین را فرا گرفتم.
افق کویر: در حاضر چند نفر تعمیرات برق خودرو در بافق انجام می دهند؟
در حال حاضر تعداد ۱۰ مغازه برق اتومبیل (باطریساز) در بافق مشغول به فعالیت هستند.
افق کویر: چه تعداد از کارآموزهای شما وارد بازار کار شدند؟
کارآموزان زیادی برای یادگیری به مغازه ام مراجعه کردند، از این تعداد ۴ نفر از آنها در بافق مغازه دارند و به صورت مستقل کار می کنند و ۲ نفر دیگر از کارآموزان در بهاباد و رفسنجان مشغول به کار هستند.
افق کویر:آیا خدمات پس از فروش دارید؟
بله، برای مثال اگر گاز کولر ماشین را انجام دادیم؛ در صورتی که گاز کولر به هر دلیلی خارج شود که کوتاهی از جانب ما باشد، دوباره این کار را انجام می دهیم همچنین اگر مشکلی که مربوط به برق خودرو باشد در صورتی که عیب آن رفع نشده باشد، به صورت رایگان خدمات ارایه می دهیم.
افق کویر:آیا به صورت آنلاین خدمات به مشتری ارایه می دهید، برای مثال اگر فردی وقت یا بی وقت با شما تماس بگیرد آیا مشاوره به وی می دهید؟
بله، روزانه چندین نفر تماس می گیرند که به صورت تلفنی مشاوره می گیرند یا برای خودرویی که در محل مورد نظر روشن نمی شود، او را راهنمایی می کنیم که چطور موقتاً ماشین خود را روشن کرده تا به مغازه بیاورد، بعد اینجا به صورت حرفه ای کار برایش انجام می دهیم.
افق کویر: از درآمد خود راضی هستید؟
بله، خدا را شکر
افق کویر: سختی های این حرفه چیست؟
سختی های حرفه ما زیاد است، برای مثال در هوای گرم تابستان در کنار خودورهایی که روشن است و حرارت زیادی دارد باید کار انجام دهیم. کار ما بیشتر به صورت ایستاده است و همین موضوع باعث بروز دیسک کمر و آرتوروز در بلند مدت می شود.
افق کویر: خطرات کار شما چیست؟
عدم رعایت نکات ایمنی در این حرفه باعث بروز خطرات جانی غیر قابل جبرانی برای فرد می گردد.
افق کویر: اگر روزی دوباره متولد شوید، آیا این حرفه را انتخاب می کنید؟
در رشته برق ساختمان درس خواندم، اما به خاطر علاقه زیادی که به برق خودرو داشتم، این شغل را انتخاب کردم.
افق کویر: آیا تا به حال از سوی مسئولین حمایت شدید؟
از سوی مسئولین جدی حمایت نشده ایم در سال ۸۳ بود که کار با گاز کولر را شروع کردم و برای تهیه دستگاه شارژ گاز اتوماتیک کولر خودرو و بازیافت آن به اتحادیه مراجعه نمودم که مرا به محیط زیست بافق معرفی کردند ، ولی در آنجا نتوانستم از طریق هیچکدام از ارگانهای دولتی حمایت شوم و هنوز هم به صورت سنتی کار کولر اتومبیل را انجام می دهم و درخواستی که از مسئولین محترم مربوطه دارم این است که در صورت امکان حمایت کنند تا بتوانم دستگاه بازیافت گاز کولر را خریداری کرده و به صورت حرفه ای به مشتریان خود خدمات ارایه نمایم.
کار این دستگاه به این صورت است که ما می توانیم گاز را وارد دستگاه نموده، آن را تصفیه نموده و دوباره وارد خودرو کنیم؛ حال بدون این دستگاه گاز کولر خودرو معیوب را به بیرون هدایت کرده و مجدداً گاز کولر را انجام می دهیم؛ قیمت فعلی این دستگاه ۴۵ میلیون تومان می باشد؛ اگر مسئولین ما را در تهیه این دستگاه یاری کنند قیمت تمام شده گاز کولر برای هر خودرو یک پنجم قیمت فعلی خواهد بود.
افق کویر:چه توصیه ای به افرادی که فقط تمایل به کار دولتی دارند، دارید؟
جوانهای امروزی راحت طلب هستند، نمی خواهند سختی ها را تحمل کنند؛ در صورتی که اگر کار مورد علاقه خود را دنبال کنند، قطعاً موفق خواهند شد.
افق کویر: در حال حاضر کجا مشغول به فعالیت هستید؟
نشانی مغازه فعلی که استیجاری هست بلوار شهید بهشتی جنب دانشگاه پیام نور می باشد، ولی به زودی به بلوار شهید بهشتی، جنب اداره راه و ترابری شهرستان ، پشت آموزشگاه راهنمایی و رانندگی (گواهینامه پایه ۲) نقل مکان می کنیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش