سوزنبان همیشه هوشیار باید باشد

به گزارش هفته نامه افق‌کویر، مأموری در راه آهن که مسئولیت تغییر مسیر سوزن و هدایت وسایل نقلیه ریلی ‌را برعهده دارد سوزنبان ( راهنمای دیزل ) نامیده می‌شود. سوزن وسیله‌ای است برای تغییر مسیر وسایط نقلیه ریلی از یک خط و مسیر به خط و مسیری دیگر است. سوزنبان راه آهن بر سر دوراهی یا سوزن در ایستگاه موظف است برای ساعات خاصی که طبق شیفت های کاری تعریف شده است مسیر ریل‌ها را برای عبور ، ورود و خروج قطارها تنظیم، آنها را به خطوط و مسیرهای قبول شده هدایت نماید. که این امر برای رساندن قطارها به مقصد اصلی اهمیت کلیدی دارد.
افق کویر: خودتان را معرفی کنید؟
ناصر رحیمی هستم سوزنبان ایستگاه بافق، تحصیلاتم دیپلم است و از سال ۹۰ وارد راه آهن و به شغل سوزنبانی مشغول شدم.
کار ما به گونه ای است که همیشه باید هوشیار باشیم
افق کویر: کار سوزنبان چیست؟
زمانی که قطار به ایستگاه می رسد ما عنوان مامور راهنما و حکم سوزنبانی داریم. جابجای دیزل و کلیه وسائط نقلیه ریلی و هدایت و راهنمایی کلیه قطارهای ورودی و خروجی به ایستگاه را بر عهده داریم . زمانی که قطار برای حرکت تنظیم شد دیزل را به یکدیگر متصل و سپس به قطار اتصال می دهیم. قطاری که قصد ورود به ایستگاه دارد را به خط قبول شده هدایت و از خط به خط دیگر قطار را راهنمایی می کنیم. در بیشتر ایستگاهها و خطوط، وجود سوزنبان ضروری است. کار ما به گونه ای است که همیشه باید هوشیار باشیم و با آمادگی و بیداری کامل در طول شبانه روز قطارها را قبول و دیزلها و قطارها را با تغییر مسیر و سوزن هدایت و راهنمایی نماییم.
افق کویر: در هر شیفت چند نفر هستید؟
در هر شیفت چهار نفر هستیم و ایستگاه راه آهن بافق دوازده سوزنبان دارد که شیفتی کار می‌کنیم. این تعداد بسیار خوب است و باید همین چهار نفر باشیم. همه با هم هم سن هستیم شاید یک یا دو سال تفاوت سنی داشته باشیم.
افق کویر: از کار خود راضی هستید؟
از کارم بسیار راضی هستم و اگر به گذشته بازگردم دوباره همین شغل را انتخاب می‌کنم و این کار را دوست دارم. حقوق را به موقع و مناسب واریز میکنند، مزایا و خدمات رفاهی هم داریم، بیمه هم همیشه پرداخت شده و خیلی خوب است و راضی هستم.
افق کویر: در این شغل با چه سختی روبرو هستید؟
سختی های خاص خود را دارد و باید همیشه در محیط آزاد و در سرما و گرما ، روز و شب ، خاک و طوفان ، برف و باران و……به انجام وظیفه بپردازیم و شرایط زمان و مکان رافع مسئولیت ما نیست و همیشه باید با آمادگی روحی و جسمی کار کنیم که خدایی ناکرده اتفاقی رخ ندهد.
افق کویر: تاکنون حادثه ای اتفاق افتاده است؟
بله. با توجه به ترافیک زیاد و حجم بالای مانور و جابجایی دیزلها بدلیل شرایط و تعویض زیاد سوزن و رفت و آمد تیغه ها بین ریل ها ممکن است در حد خروج از خط یک یا دو محور دیزل اتفاق بیفتد که احتمال خطای نیروی انسانی ( سوزنبان ) وجود دارد و یا خرابی سوزن و خط باعث خروج شود.
افق کویر: برای فردی که می‌خواهد وارد این کار شود چه پیشنهادی دارید؟
اگر علاقه دارد وارد این شغل شود. این شغل بسیار سخت است و فقط باید علاقه داشته باشد. شب بیداری زیادی داریم و اگر دوست نداشته باشد هیچ فایده ای ندارد. ۱۲ ساعت کار می کنیم و ۲۴ ساعت استراحت داریم. این کار خسته کننده است ولی چون علاقه به این کار دارم خستگی آن برایم چیزی نیست. مسئولین راه آهن خیلی خوب هستند و هر انتظاری که از آنها داریم انجام می‌دهند و زمانی که با کمبود مواجه شده ایم این انتظارات ما را برآورده می کند از جمله مدیر پایانه که خیلی کمک حال ما هستند.
مردم بافق با شغل ما آشنایی ندارند

افق کویر: چه انتظاری از مردم دارید؟
مردم بافق با شغل ما آشنایی ندارند و زمانی که از من می‌پرسند شغلت چیست؟ می‌گویم سوزنبان هستم می‌گویند: سوزنبانی دیگر چه شغلی است؟ اطلاعات زیادی در این باره ندارند و برای خودم چندین بار پیش آمده. انتظار دارم ما و شغل ما را بیشتر بشناسند و برای شغل ما که فنی و تخصصی است ارزش قایل شوند.
نسبت به استان هیچ کمبودی نداریم
و همه چیز تکمیل است
افق کویر: با چه محدودیت هایی نسبت به استان روبرو هستید؟
نسبت به استان هیچ کمبودی نداریم و همه چیز تکمیل است و هرچه که نیاز باشد به رئیس ایستگاه و مدیر پایانه می گوییم و در حد توان نسبت به تأمین و مهیا نمودن شرایط، اقدام می نمایند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش