نبود سردخانه مشکل اصلی نخلکاران بافقی

به گزارش هفته نامه افق کویر، خرما محصول درختان مقاوم شیرین بار مناطق گرمسیری جنوب کشور است که از لحاظ تغذیه سرشار از مواد مقوی غذایی است و باغداران هر سال با هزار امید و آرزو درختان نخل خود را گرده افشانی و برای تولیدی مناسب آماده می‌کنند؛ اما همواره با مشکلات متعددی روبرو می‌شوند که از جمله این مشکلات و نگرانی‌ها می توان به نبود سردخانه و فروش حاصل دسترنج باغداران به زیر قیمت بازار اشاره نمود که این امر موجب دلسردی نخلکاران شده است.
کشاورز بافقی محصول خود را نصف قیمت بازار به فروش می رساند.
“داوود اکرمی” مقدم یکی از باغداران شهرستان بافق گفت: در نشست تخصصی خرما که سال گذشته برگزار شد کشاورزان مشکلات خود را که یکی از آنها نبود سردخانه بود، مطرح کردند، ولی هیچ اقدامی در این باره انجام نشد.
وی افزود: تأسیس سردخانه طبق گفته و راهکار مسئولین اصلاً برای کشاورز مقرون به صرفه نیست؛ به احتمال زیاد سردخانه به صورت آزاد تأسیس کنیم؛ چراکه برای تأسیس سردخانه وام ۱۵ درصد به کشاورز می پردازند که به صرفه نیست.
اکرمی مقدم تصریح کرد: خرمای بافق در بازار استان کیلویی۴۰ هزار تومان به فروش می رسد؛ درحالیکه کشاورز بافقی به دلیل نبود سردخانه مجبور هست محصول خود را نصف قیمت بازار به فروش برساند تا فاسد نگردد.
وی گفت: حدود ۱۲ سال پیش پیشنهاد تشکیل شرکت تعاونی برای تأسیس سرد خانه را مطرح نمودم و کارهای ادارای آن نیز انجام شد، ولی از سوی کشاورزان موافقت نشد.
بر اساس رانت و رانت خواری سردخانه ای تأسیس شد
وی اظهار داشت: بر اساس رانت و رانت خواری سردخانه ای تأسیس شد و دستگاه های آن را بعد از مدتی فروختند؛ توقع داشتند سردخانه که با وام ۴ درصد تأسیس شده است دستگاه های آن را به قیمت آزاد به کشاورز بفروشند.
وی با اشاره به اینکه باید چند سرد خانه با تناژ پایین در چند قسمت شهرستان تأسیس شود تا اگر سردخانه ای دچار مشکل شد سردخانه های دیگر آن را پوشش بدهند گفت: مسئله دیگر این است؛ اگر کشاورز سردخانه ای در جوار نخلستان احداث کند هزینه برق آن با تعرفه تجاری برای کشاورز محاسبه می گردد.
علی رغم تورم بالا، بازار فروش افزایش قیمت قابل توجهی نداشته است
احمد محمدی یکی دیگر از نخل کاران گفت: سال گذشته در جلسه ای که با حضور معاون وزیر در شهرستان برگزار شد؛ مقرر گردید تا تسهیلات کم بهره برای ایجاد سرد خانه در اختیار کشاورز قرار بگیرد که متأسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد.
وی با بیان اینکه محصول امسال به خاطر کم آبی و تنش های هوایی خراب شده است افزود: محصول امسال حدود ۱۰ تن می باشد؛ علی رغم تورم بالا، بازار فروش افزایش قیمت قابل توجهی نداشته است.
محمدی با اشاره به نبود سردخانه در شهرستان بافق تصریح کرد: زمان برداشت محصول، بازار اشباع است و ناچار هستیم روزانه خرما را برداشت کرده و به فروش برسانیم و بخش دیگر آن را به اجبار روی درخت نگه داریم تا به شکل دیگری فرآوری کنیم.
خرمای بافق قیمت واقعی خود را ندارد
وی ادامه داد: در حد وسع به شهرهای دیگر نیز خرمای بافق را صادر می کنیم؛ چرا که خرمای بافق طعم استثنایی دارد و این مزیت می تواند بازار خرمای بافق را در کشور برجسته کند؛ علم رغم این که خرما از استانهای دیگر نیز وارد یزد می شود، ولی خرمای بافق طرفدار بیشتری دارد؛ اما خرمای بافق قیمت واقعی خود را ندارد.
محمدی با بیان اینکه مشکل اصلی نخلکاران نبود سردخانه در شهرستان است تصریح کرد: مسئولین نباید اشتباه چند سال پیش را مرتکب شوند و سردخانه مرکزی با تناژ بالا ایجاد کنند؛ چراکه آن سرد خانه به درد کشاورز نمی خورد، باید سردخانه در جوار نخلستان باشد؛ تا زمانیکه سرد خانه در مجاورت مزرعه نباشد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست؛ اگر سرد خانه ها را هدفمند و با حمایت مسئولین تأسیس نمایند سرمایه گذاری های که قبلاً انجام شده نیز زنده می شود.
افراد از سرمایه گذاری در تعاونی ها و بخشهای خصوصی اجتناب می کنند
وی افزود: اگر ۵۰ در صد خرما کاران سردخانه احداث کنند به نفع خرما کاران دیگر است و آشفته بازار کنونی پیش نمی آید همچنین بازار از حالت اشباع خارج می گردد.
وی در خصوص تشکیل شرکت تعاونی برای تأسیس سردخانه در شهرستان بیان داشت: اگر به تاریخچه شرکت تعاونی ها در شهرستان بافق برگردیم موفقیت آنها چشمگیر نبوده است همچنین تجربه تلخی مثل کارخانه کاشی باعث شده تا افراد از سرمایه گذاری در تعاونی ها و بخشهای خصوصی اجتناب می کنند.
رونمایی از ۶ سردخانه خرما در آینده نزدیک
“علی اکبر رحمتیان” مدیر جهاد کشاورزی بافقدر این باره گفت: باتوجه به برگزاری نشست تخصصی خرما درکنارجشنواره استانی خرما که درسال گذشته باحضور معاون وزیر، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و جمع دیگری از مسئولین استانی و شهرستانی در بافق برگزار گردید، تصمیم براین شدکه در صدورمجوز برای سردخانه های کوچک تسریع گردد و پیرو آن ۶ موردسرخانه با ظرفیت هرکدام۱۰۰تن درحال پیگیری و به زودی درشهرستان رونمایی خواهد شد.
به هیچ عنوان سردخانه باظرفیت وتناژبالا توصیه نمی گردد
وی افزود: از محل خط ویژه اعتباری مکانیزاسیون امکان پرداخت تسهیلات به وجود آمده که این تسهیلات۱۵درصد، ۵ساله و بابت خرید ماشین آلات مورد نیازطرح تا۸۰ درصدتسهیلات دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه باتوجه به تجربه سالهای قبل به هیچ عنوان سردخانه باظرفیت وتناژبالا توصیه نمی گردد گفت: خوشبختانه درشهرستان ۲واحدفرآوری خرماراه اندازی گردیده که خود می تواند در بخش تولید به نخلکاران شهرستان کمک کند؛ ضمن اینکه جشنواره استانی سال گذشته خروجی خوبی داشته و در زمینه صادرات این محصول به مرکزاستان و استانهای همجوار بی تأثیرنبوده است که این نیزخود می تواند نقطه عطفی برای تولیدکنندگان خرما درشهرستان برای سالهای آتی باشد.

 

اکرم عباسی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش