تأثیر پیروزی ترامپ یا بایدن بر بازار ارز و طلا | سرنوشت اقتصاد ایران چه می‌شود؟

سعیده ساجدی‌نیا | شهرآرانیوز – تکلیف بیشتر ایالت‌های آمریکا روشن است، اما در این میان چند ایالت هستند که سرنوشت‌سازند: فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی، ویسکانسین، آریزونا و….
این درحالی است که در آمریکا نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود، بلکه این آرای الکترال هستند که رئیس‌جمهور را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست کم ۲۷۰ الکترال کالج از مجموع ۵۳۸ رأی الکترال را به دست آورد، رئیس جمهور خواهد بود.
آخرین مرتبه در سال ۲۰۱۶ چنین اتفاقی افتاد که با وجود آنکه بیشتر رأی‌دهندگان به هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات‌ها رأی دادند و او ۳ میلیون رأی بیشتری نسبت به دونالد ترامپ کسب کرد، اما این دونالد ترامپ بود که با کسب اکثریت آرای الکترال پیروز انتخابات شد.

از بازار ارز و سکه چه خبر؟

بازار‌های مالی ایران نیز از نتایج این انتخابات متأثر شده است، به‌طوری که با گرایش نتایج نظرسنجی‌ها به سمت بایدن، دلار تا ۲۶ هزار تومان هم عقب‌نشینی کرد و به محض پیشی گرفتن آرای ترامپ در برخی ایالت‌های مهم، نرخ دلار با سرعت به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت.
اکنون پرسش این است که بایدن یا ترامپ، پیروزی با کدام یک از ۲ نامزد است؟ مردم سناریو‌های مختلفی برای ارز با انتخاب هر یک از نامزد‌ها در نظر می‌گیرند. معامله‌گران بازار با فرض پیروزی هر یک از ۲ نامزد انتخابات، احتمالاتی برای آینده دلار و سکه پیش‌بینی کرده‌اند.
در همین حال روز دوشنبه با افزایش یک‌هزار تومانی قیمت دلار در بازار آزاد و رسیدن آن به کانال ۲۹ هزار تومان، قیمت طلا در بازار‌های داخلی نیز حدود ۱۰۲ هزار تومان افزایش یافت. قیمت دلار و انس جهانی بر روند قیمت طلا در بازار داخلی تأثیرگذار است، اما نایب‌رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است که اعلام نتایج انتخابات آمریکا بر روند صعودی یا نزولی‌شدن قیمت طلا بی‌تأثیر نیست.
نایب‌رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران دراین‌باره گفته است: چنانچه ترامپ پیروز انتخابات شود و بازار ارز از سوی بانک مرکزی کنترل نشود، ممکن است قیمت طلا و سکه پس از انتخابات آمریکا نوسان افزایشی داشته باشد.
این گفته نایب‌رئیس اول اتحادیه طلا و جواهر در شرایطی مطرح می‌شود که روز دوشنبه، قیمت سکه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان گران و با قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد.
یزدانی اضافه کرده است: فعلا خبری از مشتری در این بازار نیست. یعنی هنوز وضعیت بازار مصنوعات طلا راکد است و تقاضایی هم در بازار مصنوعات طلا مشاهده نمی‌شود.
به هر حال واقعیت این است که طلا در چند ماه گذشته در نتیجه شرایط بد اقتصادی روند صعودی را در پیش گرفته است و اکنون نتایج انتخابات آمریکا می‌تواند به افزایش قیمت این فلز گران‌بها شتاب بیشتری دهد.
کارشناسان بر این باورند که تا زمان اعلام نتایج، قیمت طلا می‌تواند تا هزار و ۹۴۰ دلار در هر اونس بالا رود و این اتفاق در حالی می‌افتد که طلا در یک‌سال گذشته در نتیجه بحران‌های اقتصادی به وجود آمده در اثر همه‌گیری کرونا افزایش ۲۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است.
پیش‌بینی قیمت دلار پس از انتخابات آمریکا
اشرفی، کارشناس اقتصادی، درباره وضعیت احتمالی بازار ارز می‌گوید: اگر بایدن انتخاب شود، جو روانی ایجادشده می‌تواند کاری کند که به‌سرعت قیمت‌ها پایین‌تر بیاید. اما این کاهش موقت خواهد بود و در شرایط فعلی کشور نهایت بعد از یک‌ماه ممکن است همه‌چیز به حالت اول بازگردد.
آن‌طور که او می‌گوید، اگر ورق برگردد و ترامپ بار دیگر رئیس‌جمهور شود، انتظار این است که انتهای هفته بازار ارز واکنش نشان دهد و قیمت‌ها احتمالا صعودی شود.
روز دوشنبه در واکنش به افزایش شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات، فروشنده زیادی در بازار ارز پیدا نمی‌شد و قیمت دلار معاملات خود را بالای ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی آغاز کرد که نزدیک به یک‌هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.
بر این اساس در ادامه روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۹ هزار تومان رفت و روی عدد ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۱۵۰۰ تومان بیشتر از روز دوم هفته بود و موجب شد که این ارز بار دیگر به مرز مهم ۳۰ هزار تومانی نزدیک شود.
قیمت‌ها در ابتدای روز چهارشنبه ۱۴ آبان‌ماه نیز افزایشی بوده است و حالا چشم معامله‌گران بازار به نتایج نهایی انتخابات آمریکا دوخته شده است.

اگر بایدن برنده انتخابات شود … اگر  ترامپ پیروز شود…

دراین‌باره، دکتر علی عقیلی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، می‌گوید: به‌ظاهر ترامپ برنده انتخابات است و مسئله‌ای که مشخص است، این است که سیاست ترامپ برگرفته از فشار حداکثری است و از تمام توان و قدرت خود استفاده می‌کند که ایران از طریق اهرم فشار، پای مذاکره برود و البته آن‌طور که او می‌خواهد قراردادی منعقد شود.
این کارشناس در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اضافه می‌کند: وضعیتی که در دوران آقای اوباما و سیاست دمکرات‌ها رخ داد، این بود که اوباما در سیاست خارجی خود توانسته بود اجماع جهانی را علیه ایران شکل بدهد و به‌این‌ترتیب کشور‌های اروپایی، چین و روسیه به بیشتر قطعنامه‌هایی که صادر می‌شد، رأی می‌دادند، زیرا سیاست خارجی اوباما مبتنی بر تعقل بود. اما در دوره گذشته، ترامپ نه‌تن‌ها از برجام بلکه از تمام پیمان‌های بین‌المللی خارج شد و به‌نظر می‌رسد این‌بار هم ترامپ رأی بیاورد و می‌خواهد همان کفشی را که رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، در سال ۱۹۸۶ پا کرد و شوروی سابق را دچار فروپاشی کرد، پا کند و با همان سیاست، این‌بار چین را نابود کند.

انتخاب ترامپ از نظر روانی تأثیر منفی بر روند بازار‌های مالی خواهد گذاشت

عقیلی تأکید می‌کند: واقعیت این است که مسائل مهم سیاست خارجی کاخ سفید مربوط و معطوف به ایران نیست که فکر کنیم هر یک از این ۲ نامزد انتخابات رأی بیاورند، از همان ابتدا بر روی مسئله ایران بخواهند متمرکز شوند، بلکه مسئله مهم پیش‌روی این کشور باتوجه‌به آسیب‌های کرونا، اقتصاد است و می‌خواهد روابطش را با اروپا تقویت کند و به‌نوعی چین و روسیه را مهار کند و به‌این‌ترتیب ایران جزو سیاست‌های چهارم و پنجم آمریکاست. بر این اساس، انتخاب ترامپ از نظر روانی تأثیر منفی بر روند بازار‌های مالی خواهد گذاشت و به‌سرعت به افزایش نرخ ارز و طلا منجر خواهد شد، زیرا همه یقین دارند که ترامپ اهل مذاکره نیست و بر پایه قلدری و فشار قرار است اهدافش را پیش ببرد.
این استاد دانشگاه توضیح می‌دهد:، اما اگر بایدن رأی بیاورد، تغییر خاصی در سیاست‌های خارجی آمریکا حاصل نخواهد شد و باتوجه‌به اینکه تا ماه ژانویه، ترامپ رئیس‌جمهور خواهد بود و بعد از آن نیز تا پایان دوره دولت دوازدهم زمان زیادی باقی نمانده است، به‌احتمال تمایلی برای مذاکره با دولتی که در پایان دوره است، نخواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در این مدت به‌صورت کج‌دارومریز پیش بروند.
به گفته او، بر این اساس بهترین سیاست این است که امید را از مردم نگیریم تا آن‌ها دچار یأس و ترس نشوند، زیرا با انتخاب ترامپ فشار روی مردم بیشتر خواهد شد و تنها راهکار پیشنهادی این است که از داخل به اقتصاد نگاه و بر توان داخلی اتکا کنیم و بپذیریم بیش از نیمی از مشکلات کشور به‌دلیل بی‌کفایتی مدیران است.
عقیلی به سیاست کاخ سفید اشاره می‌کند و می‌گوید: در شرایطی که آن‌ها از همراهی اروپا ناامید شده‌اند، به سمت شکل‌دادن اتحاد‌های منطقه‌ای و اجماع علیه ایران روی آورده‌اند و اعراب و اسرائیل را به‌گونه‌ای در تقابل با ایران قرار داده‌اند و احتمال دارد با روی کار آمدن بایدن، عربستان هم از هفته‌های آینده به این پیمان‌ها خواهد پیوست و این اتفاقات، کار را برای ایران سخت‌تر خواهد کرد.
این کارشناس به حمله به دانشگاه کابل که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: چنین اتفاق ناگواری در نزدیکی ما رخ داده و بیانگر آن است که در حوزه امنیت نیز باید خیلی هوشیار باشیم و نباید چشممان به دست آمریکایی‌ها باشد. این در حالی است جوانان این مرزوبوم بار‌ها نشان داده‌اند که در سخت‌ترین شرایط، چه ظرفیت و استعدادی دارند.
عقیلی با اشاره به سفر کاری گذشته خود به مازندران، گیلان و تهران گفت: متأسفانه اصناف حال‌وروز خوبی ندارند و بنا بر مشاهدات میدانی، رستوران‌ها و بسیاری از کسب‌وکار‌ها با خاک یکسان شده‌اند. در پایتخت نیز رستوران‌ها ساعت ۱۰ شب می‌بندند و خبری از مشتری نیست. باید برای مهار کرونا هر چه سریع‌تر تدبیری بیندیشیم و فکری برای وضعیت بازار کنیم، در غیر این‌صورت وضعیت اقتصادی کشور دچار فروپاشی خواهد شد.

ماجرای پدر کشاورز و سرنوشت زندگی دو دخترش

این کارشناس حوزه کسب‌وکار با بیان قصه مردی کشاورز می‌گوید: این مرد ۲ دختر داشت که یکی را به یک کوزه‌گر و دیگری را به کشاورزی شوهر داده بود. روزی برای سرزدن، به خانه دخترانش رفت. داماد کشاورز به او گفت: زمین‌ها را شخم زده‌ایم و منتظر بارش باران هستیم، اگر باران نیاید، بدبخت می‌شویم! بعد به خانه دختر دیگرش رفت. آن‌ها هم گفتند: تعداد زیادی کوزه ساخته‌ایم و منتظر آفتابیم که خشک شوند، اگر باران بیاید، بدبخت می‌شویم! پدر به خانه خود بازگشت و همسرش از حال‌وروز دختر‌ها جویا شد. مرد پاسخ داد: چه باران بیاید و چه نیاید، ما بدبخت می‌شویم!
عقیلی ادامه داد: حال باتوجه‌به این داستان، چه بایدن بیاید چه ترامپ، فرق چندانی به حال ما نمی‌کند و باید بتوانیم اقتصاد را از درون درست کنیم و به فرمایش رهبری، دولت جوان انقلابی باید سر کار بیاید که دغدغه داشته و توانمند باشد و فقط و فقط به دست خودمان چشم داشته باشیم و اگر قرار بر مذاکره است، باید از نقطه قوت باشد و نه از موضع ضعف در جایگاه کشوری که در تحریم شدید است و به نان شب محتاج شده است که در این صورت جز ذلت نتیجه دیگری ندارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی