اگر من به جای شهردار بودم!

به گزارش هفته نامه افق کویر، همه ما آرزوهایی برای شهرمان داریم، برای زیبا شدن شهر، برای زندگی راحت تر، با خودمان فکر کرده‌ایم اگر جای تصمیم گیران شهر بودیم اولویت‌هایمان چه بود. چه می‌کردیم که شهری زیبا با ساکنانی خوشحال‌تر داشته باشیم؟ خبرنگار این هفته نامه با حضور در میان مردم با عنوان اگر جای شهردار بودید چه می کردید؟ گزارشی تهیه کرده است.
بانوی ۲۹ ساله در پاسخ به این پرسش که اگر جای شهردار بودید چه اقدامی انجام می دادید گفت: من اگر شهردار بودم یک جلسه هم اندیشی برگزار می‌کردم و مشاوره‌های جوان انتخاب می‌کردم که پیشنهاد بدهند. و از فکر های مختلف استفاده می‌کردم که شهر باصفا تری داشته باشیم، نه اینکه تصمیم گیری را فقط محدود کنم به یک عده خاص که افکار قدیمی دارند یا چون سن بیشتری دارند یا رسمی هستند!
در ادامه عباس حقیقی گفت: اگر من شهردار بودم کل کارهایی که شهردار برای بافق انجام داده را انجام می دادم، اگر خرابی درآسفالت ها بود سریع دستور ترمیم می دادم و ایرادی اگر بود برطرف می کردم.
سپس محمد دهقان شاهی گفت: اگر من شهردار بودم شهر را بیشتر از این توسعه می دادم
در ادامه علی جان زعیمیان گفت: انتهای خیابان شهید تفکری، ۳۵ سال است که طرح است نه اجازه می‌دهند بسازیم. نه می شود خراب کرد، فوقش ۵ سال طرح ست! کوچه بسیار شلوغ است. برخی مکان های خیابان مخابرات اجازه ساخت و ساز نمی‌دهند تا رونق بگیرد. اگر جای شهردار بودم این مشکلات را حل می کردم، مشکل دیگری که هست، درخیابان شهدا ۱ همه خلاف می روند و هیچ برنامه‌ای برای این مسیر ندارند برای مردم به صرفه نیست تا دور میدان دور بزنند! همه خلاف می‌آیند؛ اگر بتوانند این مکان را مسدود کنند خیلی خوب می شد، همچنین روبروی اداره اصناف، این دوربرگردان خیلی بد است و از هر دو طرف ماشین می آید، می توان به گونه ای ساخت که برای فردی که می‌خواهد دور بزند آسان‌تر باشد تا وارد میدان شود و یا وسط خیابان نیاید.
حمید رضا کوشکی زاده گفت: شهردار خوبی داریم. سیدعلی نوروز ‌زاده به هیچ عنوان کوتاهی نکرده، همه کارها را انجام می‌دهند از فضای سبز گرفته تا درست کردن میدان پارک، خیابان، آسفالت، پیاده روها و… اگر من شهردار بودم کارهای وی را انجام می دادم.
بهروز قاسم آبادی گفت: شهردار بافق در کارهای عمرانی زحمت می‌کشد و فعالیت دارد. واقعاً دستشان درد نکند. ولی می توان بیشتر روی شهربافق سرمایه‌گذاری کرد و کارهای عمرانی انجام داد که برای نوسازی و زیبایی این شهر انجام بگیرد. که بتوان چشم انداز قشنگی داشته باشد و مردم لذت ببرند. بافق مستحق چنین چیزی باید باشد و این کار را می توان انجام داد.
یکی از کسبه ها گفت: اگر من شهردار بودم، ابتدا مسئله خیابان‌ها را حل می کردم، آب راه ها و کوچه ها مثل بافت‌های قدیمی مانند کوچه روبروی شهرداری که چند سال خراب است را درست می کردم، چون آنجا مردم زندگی می‌کنند. در کل شهرسازی خوب انجام می‌شود؛ اما گرفتگی آب، بافت فرسوده مثل بافت مسجد جامع و خیابان امام رضا (ع)آسفالت خوبی ندارند!
حسن فلاح در این خصوص گفت: بافق بسیار مشکل دارد، آبگرفتگی خیابان‌ها، دست انداز ها معضلی شده. توسعه پارک ها در محله ها به حال خود رها شده است. به میدان شهرک ولیعصر(عج)چند سال است که کسی سرنزده است.
شهروند دیگری گفت: از اتاقم بیشتر بیرون می آمدم تا بیشتر بر روی شهر نظارت کنم.
بانوی دیگری گفت: اولین موضوعی که پیگیری می‌کردم پروژه‌های باقیمانده راه حل می‌کردم، فضای سبز،
آسفالت و پیاده رو. همچنین خیابان مسجد جامع، ایستگاه، انقلاب ۳۲ شهید شاهپوری، بلوار کشاورز، اصلا رسیدگی نمی‌کنند. شهردار بافق نسبت به شهردار های قبل فعال تر و بهتر عمل کرده ولی هنوز مشکل است حتی جمع شدن آب، شهرداری در این خصوص هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.
علی نظری در این باره گفت: خیابان راه آهن وضعیت بدی دارد و ترافیک می‌شود، خیابان ها را بزرگتر می کردم، مانند خیابان مهدیه! خیابان ایستگاه و خیابان چهارده معصوم(ع) همچنان کوچک است!
وی افزود: حتی آب شیرین کن های سطح شهر، خانه من نزدیک راه آهن است و برای آب شیرین مجبورم به آهنشهر بروم.
یکی از کسبه ها گفت: آسفالت را درست می‌کردم که بسیار افتضاح است و زمان بارندگی کنار خیابان‌ها جوی ها را درست می‌کردم که باران در خیابان جمع نشود. از نظر فضای سبز شهر خوب است واقعا دستشان درد نکند.
محمد حسین صباغیان در این باره گفت: ابتدا از شهرداری تشکر ویژه دارم که در ساخت مغازه ام که بخاطر باران خراب شده بود به من کمک کردند. اگر شهردار باشم، اولین کاری که انجام می‌دهم نظارت و پیگیری است. مانند رفتگران شهرداری، که اصلاً هیچ نظارتی بالای سرشان نیست. هر آشغالی که در خیابان است با جارو به داخل باغچه می ریزند، یا سیگار می‌کشند و در گوشه ای نشسته و در برخی محلات عادت کردن در خانه مردم می نشیند و برایشان چای و صبحانه می آورند.
وی افزود: اگر من شهردار بودم هزینه و پروانه ساخت و ساز چه مغازه و خانه برای جوانان کمتر می کردم که جوانان با این قیمت زمین و تورم بالا با مشکل مواجه نشوند. پیگیری دست اندازها، که هیچکدام استاندارد نیست و به قول یکی از شهروندان لنت ۲۰۰ هزار تومان یا لاستیک گران قیمت آسیب می بیند، همچنین مدیریت برون رفت آب، زمانی که باران می آید در هر خیابانی آب جمع می‌شود و رفت و آمد مردم سخت می‌شود و مدیریتی بر روی برون رفت آب نیست، در هیچ خیابانی! این مشکلات فقط با پیگیری و رسیدگی حل می‌شوند. اگر بدانند که بالای سرشان هست نه تنها شهرداری؛ بلکه در مملکت ما در هر شغلی و هر صنفی، باید بدانند که یک نفر بالای سرشان است تا کارش را درست انجام دهند.
وی در پایان گفت: فضای سبز خوب است، ولی استاندارد نیست. نه درخت ها و محل کاشت و به عنوان مثال خیابان پیرمراد، هزینه بالا و تعداد زیادی درخت خرما کاشته اند و بیشتر آن خشک شد. زمانی که درخت می خرند باید ضمانت کنند، ولی می روند و سال بعد یکی شرکت دیگری بر می‌دارد و می کارند و خشک می‌شود و سال بعد دوباره روز از نو روزی از نو. فضای سبز خوب است ولی مدیریتی روی آنها نیست شهرداری ۵ نفر را ناظر بگذارد. از ناظر ساختمانی، تمیزکاری، فضای سبز، بالای سر مهندسین ناظر باشد تمام مشکلات حل می‌شود
دانشجویی ۲۱ ساله ای که تمایل به معرفی خود نداشت گفت: من اگر شهردار بودم اولین کاری که انجام می‌دادم این بود که شهری طراحی می‌کردم که مردم آن بتوانند دوباره صدای پرندگان را گوش دهند و مردم داوطلبانه به جای استفاده از وسایل نقلیه تلاش کنند از دوچرخه استفاده کرده یا پیاده روی کنند. من اگر شهردار بودم، آسایش و رفاه شهروندان را بدون هیچ تعبیر و تفسیری هدف اصلی خود قرار می‌دادم و راه‌های رسیدن به این هدف والا را با همراهی سیستم سالمی که بازتولید آن اولین اولویت من بوده، تعیین می‌کردم.
مادر همین دانشجو ادامه داد: امنیت شهر را حفظ می کردم . به ظاهر شهر و آسفالت خیابانها بیشتر می رسیدم تا جذب گردشگری شود. به جوان ها بیشتر بها می دادم. هیچ تفریح سالمی برای جوانان وجود ندارد اگر هم باشد هزینه هاش بالا هست و بیشتر جوانان قهوه خانه می‌روند یا در پاتوق های خود قلیان می‌کشند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسئولین چَشم چَشمی گفتند و خبری از آن ها نشد

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در پی