به زودی:آغاز یوگا خنده در شهرستان بافق

الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، قطعاً شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. این جمله چندان هم بیراهه نیست و بسیاری از مطالعات و تحقیقات دانشگاهی و آزمایشگاهی این قضیه را اثبات کرده است. خنده فواید ذهنی، فیزیکی و احساسی فراوانی به همراه خواهد داشت؛. یوگای خنده” ترکیبی از ورزش، یوگا و تکنیک تنفس عمیق است. که در هفته گذشته گفتگویی در این باره منتشر شد و در این شماره از نشریه با مربی متخصص یوگا خنده و رییس هیات همگانی شهرستان بافق به گفتگو پرداختیم.
مهدی فرزادپور” مربی بین المللی یوگای خنده و مربی بین المللی یوگا از هندوستان و همچنین سفیر خنده ایران که ساکن یزد و برنامه یوگا خنده را تا قبل از وضعیت کرونا در پارک یزد برای عموم مردم برگزار می نمود، در خصوص شکل گیری یوگا خنده توضیح داد: نیاکان بسیار توصیه به خندیدن نمودند و اشعار زیادی در وصف فواید خنده وجود دارد و آن را روحی می دانند که در بدن انسان دمیده می شود و روحی دوباره می دمد.
وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۵ یک پزشک هندی بنام “مادان کاتاریا” در شهر بمبئی به روی یک مقاله فواید خنده مطالعه داشت که پس از مطلع شدن از فواید بسیار خنده در پارک نزدیک محل سکونت خود حضور یافت و با تعریف جوک با افراد درون پارک ارتباط برقرار و جمعی را به خنده دعوت کرد که تعدادی نیز این گروه خنده را کم عقل خطاب می کردند؛ اما به مرور زمان تعداد آنها افزایش یافت و جوک های غیر اخلاقی در جمع مطرح می شد که چندین نفر از جمع خواستار تعطیلی این گروه خنده شدند. ولی پزشک هندی یک روز فرصت خواست و با همسرش که مربی یوگا بود به مشورت پرداخت و با استفاده از تکنیک های تنفسی، یوگا خنده توسط وی راه اندازی و مطرح گردید و امروز بیش از هفت هزار باشگاه خنده در کل کره زمین در حال فعالیت هستند.
فرزادپور با بیان اینکه یوگای خنده تلفیقی از تکنیک های تنفسی یوگا همراه با خنده های بی دلیل برای تحریک سیستم عصبی و همچنین فعال و قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن به واسطه خنده است؛ اظهار کرد: اولین قسمتی که به واسطه خنده تحریک می شود هیپوفیز است و به ترشح هورمون هایی مثل اندروفین، انکفالین و… می پردازد و این ترشحات در سیستم گردش خون انسان مانع از ترشح کورتیزول از غده فوق کلیه می شود.

انسان بی دلیل به تفکرات منفی می پردازد
سفیر خنده ایران با اعلام کلیت این خنده ها به دلیل اینکه انسان بیشتر بی دلیل شروع به تفکرات منفی پرداخته و فکر می‌کند خوبی درونش برپاست؛ بیان داشت: به همین علت از طریق یوگا خنده بی دلیل می نشینیم و با افکار مثبت می خندیم که آثار خندیدن و فواید بسیاری نصیب حال خودمان می شود.

با خندیدن غیرارادی سیستم ایمنی بدن فعال می شود

وی در وصف خنده درمانی و فواید مثبت خنده و خنده های گروهی با اشاره به اینکه در فلسفه نیاکان ما بیان می‌شودکه خنده بر هر درد بی درمان دواست؛ گفت: جالب است ضمیر ناخودآگاه انسان تفاوتی بین خنده های واقعی و غیر واقعی قائل نمی‌شود و با خندیدن های غیر ارادی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ها فعال می شود.
مربی بین المللی یوگا خنده در پاسخ به این پرسش که وقتی هیچ چیز خنده‌داری در کار نیست، چطور می‌توان خندید؟ گفت: پاسخ این سوال را با سوالی دیگر پاسخ می‌دهم؛ چگونه می توان وقتی دلیلی برای غصه دار بودن یا استرس وجود ندارد انسان مدام می‌گوید دلم آشوب است، اتفاقی رخ نداده ولی پریشانم که مبنای آن خود انسان و نحوه تفکر ماست و بیشتر بر وجهه های منفی تأکید داریم و این دلایلی است که بر ضمیر ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارد و بیشتر مواقع انسان را درگیر آشوب های درونی می کند که اصلاً جنبه علمی ندارد و بدون دلیل دچار چالش‌های پیش رو می شویم.
روزانه خود را ملزم به ایستادم مقابل آینه نمایید
وی به تاکید یوگای خنده اشاره داشت و افزود: شما می توانید بی دلیل بخندید بدون اینکه هیچ دلیلی برای خندیدن وجود داشته باشد. شما روزانه خودتان را ملزم کنید که روبروی آینه بایستید و در فردی ترین یوگای خنده به چالش هایی که پیش رو داریم به اخم، چهره، خودخواهی و خودپسندی که درون خود داریم نگاه کنیم و به جنبه شخصیتی خود بخندیم و این دست مایه ای باشد برای خنده هر روزه ما که با خندیدن آن خلقیات و اخلاقیات را از وجود خود دور کنیم و تبدیل به عادت خوب نماییم و با خود بگوییم نمی دانم چرا اینقدر این روزها حالم خوب است، بی‌دلیل حالم خوب و هر روز حال من بهتر می‌شود و این اتفاق خواهد افتاد.
مهدی فرزادپور اضافه کرد: افرادی از تاریکی می‌ترسند اما هیچ دلیل علمی برای ترس وجود ندارد و آن را برای خود ترسناک کردند که وقتی در تاریکی می روند احساس می‌کنند شخصی آنها را لمس یا در حال عبور است و دقیقا تبدیل می شود به ترس ذهنی و متاسفانه به واقعیت‌های زندگی تبدیل و زندگی انسان را تحت شعاع قرار می‌دهد.

۸۰ تکنیک مدون خنده

مربی بین المللی نحوه پیش روی یوگای خنده‌ را اعلام کرد و گفت: کلاس یوگا معمولاً بر مبنای تکنیک های آموزش داده شده در کلاس ها و دوره های یوگای خنده پیش می رود و بیش از ۸۰ تکنیک خنده مدون است که افراد حاضر در کلاس را تشویق به اینکه بتوانند بدون قضاوت خنده دیگران؛ با رها کردن عضلات ناحیه گردن و همچنین رها کردن قفسه سینه خنده هایشان را آزاد کنند و تکنیک های ساده را چاشنی آن نمایند.
وی ادامه داد: حتی ساده ترین چیزهایی که در شرایط عادی خنده دار به نظر نرسد را دست مایه های خنده هایشان قرار می‌دهند و جالب است با خنده های بی دلیل بعد از تکرار و تکرار تبدیل به خنده های واقعی می‌شود و تاثیر مثبت و بی نظیر خود را روی اجرا کننده و تمرین ‌کننده یوگای خنده خواهد داشت.

استقبال از پیشنهادهای ورزشکاران و ورزش دوستان
در ادامه ” مهناز عباسی ” رییس هیات ورزش همگانی شهرستان بافق در خصوص راه اندازی یوگای خنده در بافق گفت: هیات همگانی همیشه در آغاز ورزش های جدید و مدرن پیشقدم بوده و همیشه از پیشنهادهای ورزش هایی که ورزشکاران و ورزش دوستان می پسندند استقبال کرده است که از جمله این ورزش ها، یوگا می باشد.
وی با اشاره به اینکه یوگا خنده از زیر شاخه های یوگا می باشد و فواید زیادی دارد، بیان داشت: خنده بر هر درد بی درمان دواست و با خندیدن فعل‌ و انفعالات شیمیایی بدن‌ و همچنین فیزیولوژی بدن‌ نیز تغییر می‌کند و احساس خوشحالی در بدن انسان ایجاد می شود.
عباسی ادامه داد: یوگای خنده چیزی بیشتر از آماده سازی ذهن و جسم برای خوشحالی نیست و برای کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و غلبه بر افسردگی موثر است.
رییس هیات همگانی در پاسخ به این پرسش که آیا جهت راه اندازی یوگا خنده در بافق اقداماتی صورت خواهد گرفت؛ تصریح کرد: در آ ینده ای نه چندان دور یوگای خنده درشهرستان بافق؛ در بخش آقایان و در بخش خانم ها به طور مجزا آغاز خواهد شد.
باتوجه به گزارش فوق، هدف از این گزارش ایجاد آگاهی عمومی برای اتحاد و صمیمیت مردم به کمک خنده و شادی است و امیدواریم برنامه های چنین مراسمی مبتنی بر یوگا خنده بصورت هفتگی در پارک بانوان و پارک های عمومی بافق جهت آرامش و شادی مردم برگزار شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش