به مناسبت دهه فجر اختصاص پروانه کسب رایگان به اسامی روح ا…

به گزارش هفته نامه افق کویر، در گفتگویی تلفنی” ولی ا… رنجبر” رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بافق به پرسش های افق کویر پاسخ داد:
وی در پاسخ به این پرسش که طی گزارشی میدانی از سوی این هفته نامه متوجه بازرسی های اندک از برخی مغازه ها شده ایم و صنفی وجود داشته که شش ماه است که هیچگونه بازرسی از مغازه وی نداشتید؛اظهار کرد: برنامه بازرسی اتاق اصناف، صمت و گشت های مشترکی که وجود دارد برقرار است و حتی از نیروهای بسیحی در برنامه های جدید که اجرا می شود استفاده خواهیم کرد.
رنجبر ادامه داد: البته بستگی دارد که چه واحدی بازرسی از آن دیر به دیر صورت گرفته است و اینکه اینگونه موارد طبیعی می باشد و ما توانایی بازرسی از تمامی واحدهای صنفی را نداریم. ۱۷۰۰ واحد صنفی وجود دارد که تمامی را به نوبت طبق برنامه ای که وجود دارد بازرسی انجام می گیرد و این اقدام اصلا رها نشده است.
رییس اداره صمت بافق با بیان اینکه آن مغازه ای که ۶ماه مورد بازرسی قرار نگرفته؛ شاید جزء اولویت های بازرسی ها نبوده؛ بیان داشت: واحدهایی که تامین کننده کالای اساسی مردم هستند بیشتر تحت بازرسی قرار گرفته و می توان واحد میوه فروشی را مثال زد که باید نسبت به یک اسباب بازی فروشی مورد بازرسی بیشتری قرار بگیرد و شاید آن مغازه ای که شش ماه بازرسی نداشتیم واحد خاصی نبوده است.
وی در پاسخ به اینکه آن مغازه از فروشگاه های بزرگ وعرضه کننده مایحتاج شهروندان می باشد گفت: فروشگاه های بزرگ بیشتر مورد اعتماد ما می باشند و این مجموعه ها برچسب قیمت داشته و به سیستم فاکتور و قیمت گذاری آنها اعتماد داریم و شاید به همین دلیل کمتر مورد بازرسی قرار گرفته است.
ولی ا… رنجبر در خصوص درصد قیمت گذاری بروی اجناس اعلام کرد: هر کالا و جنسی درصد و سود مصوب و مشخصی دارد و میوه تنها قلمی است که به علت خراب شدن و زیان هایی که می بینند می تواند تا ۳۵درصد افزایش قیمت داشته باشد. سایراقلام دیگر نهایتا ۲۰ تا ۲۲ درصد افزایش قیمت دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که در برخی از واحدها بطور مثال آبلیمو را فروشنده به قیمت ۴هزار ۶۰۰ تومان خریداری می کند ولی به قیمت درج شده بروی ظرف که مبلغ ۱۸هزار تومان است به خریدار عرضه می کند که یک سود ۴۰۰درصدی دارد،تصریح کرد: بطور خاص آبلیمو را خوب اشاره داشتید و متاسفانه از واحد و مبدا تولیدکننده، یک درصد بالایی را لحاظ می کنند و نهایتا شاید به توزیع کننده این قیمت را حساب نمی کنند ولی توزیع کننده بیشتر منتفع می شود. یک شاخه که این وسط توزیع کننده است بین تولیدکننده و مصرف کننده بخاطر اینکه بتوانند بازار فروش بهتری داشته باشد چنین اقدامی می نماید و این کار حتما تخلف است و با چند مورد در این زمینه برخورد داشته ایم.
رنجبر اضافه کرد: از فروشگاه های بزرگ خرید باید داشت و حتی المقدور افزایش قیمت های بسیار، در آن فروشگاه ها کمتر اتفاق می افتد و در فروشگاه های کوچک بیشتر وجود دارد و قیمت مصرف کننده را ملاک عمل قرار می دهند و این مشکل را منعکس نمودیم. چون عمده واحدهای تولیدکننده مثلا آبلیمو در یزد نیست که سازمان یزد بتواند برخوردکند اما این بحث مورد تایید است و برخی از شرکت های تولیدکننده این شرایط را دارند و به مصرف کننده ضرر می رسانند.
رییس اداره صمت در پاسخ به این پرسش که علت تبلیغات یزد درسطج شهرستان بافق که این روزها بسیار به چشم می آید؛ به نظر شما به علت گران بودن اجناس در بافق است که مردم برای خرید به یزد مراجعه دارند و اینگونه باعث تبلیغ کاسبکاران یزدی در بافق می شوند؛ اعلام داشت:تبلیغ برای همه آزاد است و نفعش به مردم می رسد و رقابت باید وجود داشته باشد و علت را نمی خواهم بگویم گران فروشی است یا نیست. در بافق واحداهای منصف و متخلف وجود دارد و در هر صنفی افرادی هستند که گرانفروشی می کنند اما بطور کلی صنوف بافق مجموعا در کل صنوف منصفی هستند.
وی در خصوص واحدهای صنفی که پس از دقایقی پلمپ را باز می کنند گفت: واحدهای صنفی که پلمپ نمودیم در سالجاری موردی وجود نداشته که پلمپ را باز کند و در سال گذشته فقط یک مورد وجود داشت که با وی برخورد قضایی شد. سایر واحدها که پلمپ می شوند فرایند قانونی آن باید طی شود تا فک پلمپ شود تعهد محضری داده و سپس فک پلمپ انجام و اگر دوباره تخلف آنها تکرار شود از ۳روز به ۷روز سپس به ۲هفته و ۲ماه افزایش پیدا می کند.
ولی ا… رنجبر در رابطه با برنامه های اجرایی بمناسبت دهه فجر تصریح کرد: طبق سنوات گذشته افرادی که با نام روح ا… متقاضی پروانه کسب می شوندهزینه ای نباید پرداخت کنند .

الهام نصیرزاده

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

آوای خوش عشق

ای رویش بینایی ای سرو خوش آزاد ای