اهمیت ماه رمضان و راه استفاده از آن

«رمضان» اسم حضرت حق است. خداوند متعال هزار و چند اسم دارد که یکی از آنها «رمضان» است. رمضان یعنی «شدید المَحَبَّه». یعنی کسی که محبتش به بنده‌هایش خیلی زیاد است. «شهر رمضان» یعنی ماه خدایی که محبت و علاقه‌اش به بنده‌ها زیاد می‌شود.
ما در این ماه مبارک رمضان، میهمان خدا هستیم. البته همیشه میهمان خدا هستیم؛ همیشه رزقش را می‌خوریم و گناه و مخالفتش را هم می‌کنیم. پس اینکه در ماه مبارک رمضان، میهمان خدا هستیم، یعنی ما در این ماه میهمان خدا در عفو، بخشش، رحمت و برکات خاص هستیم.او گناهانمان را می‌بخشد و می‌آمرزد. ما در این جهت میهمان خدا هستیم.
نبی اکرم صلی ا… علیه و آله و سلم هم در خطبه‌ای به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، فرمودند: «أیُّهَا النّاسُ، قَدْ أقْبَلَ إلَیْکُمْ شَهْرُ ا… بِالبَرَکَةِ وَالرَّحْمَةِ و المَغفِرَةِ شَهرٌ هُوَ عِندَ ا… أفضَلُ الشُّهورِ و أیّامُهُ أفضلُ الأیامِ و لَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی و ساعاتُهُ أفْضَل السّاعاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعیتُم فیهِ إلی ضیافَةِ ا… و جُعِلْتُمْ فیهِ مِنْ أهلِ کَرامَةِ ا…؛
ای مردم، ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است؛ ماهی که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است؛ آن ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شدید و اهل کرامت خدا هستید.»
یعنی این ماه مبارک، غیر از ماه‌های دیگر است. خدا در این ماه گناهان شما را می‌بخشد. از رحمت الهی مأیوس نشوید. هر مقداری که گناه کردید مأیوس نشوید. خداوند، بخشنده است. پس ما در این ماه، میهمان بخشش و عفو حضرت حق هستیم.
ماه مبارک رمضان آنقدر پر خیر و برکت است که باید قدر آن را دانست. برکات ماه مبارک رمضان، واقعاً یک برکات ویژه و استثنایی است که گاهی معادلات انسان‌ها را به هم می‌ریزد. برخی افراد هستند که در غیر ماه رمضان با اینکه روزه نیستند، حالات بهتری پیدا می‌کنند؛ ولی روزة این ایام، با ضعف و بی‌حالی‌اش ترجیح دارد بر یک سری حالاتی که در طول سال پیش می‌آید.
حالاتی که برای انسان در ماه مبارک رمضان پیش می‌آید، گاهی نشیب و فراز دارد؛ ولی نشیب و فرازش خیر است. انسان، بی‌حال می‌شود؛ ولی نگه‌داشتن آن روزه، مایه جبران است؛ لذا پیامبر اکرم صلی ا… علیه و آله و سلم فرمودند: أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ و نَومُکُم فیهِ عبادة؛ نفس‌های شما در این ماه، تسبیح است و خواب شما عبادت است.
بی‌حالیِ روزة این ماه هم کارساز است. خدا توفیق دهد که انسان خود را به ماه مبارک رمضان برساند. گاهی ما، وقتی شروع به روزه می‌کنیم، هنوز عقب هستیم و هنوز عملاً و فکراً داریم در بقیه ایام سال زندگی می‌کنیم و به ماه مبارک رمضان نرسیده‌ایم. این عقب افتادگی و این گم‌گشتگی از حیث معنوی، محرومیت بسیاری برای ما به بار می‌آورد. گاهی برخی افراد در اواخر ماه مبارک رمضان تازه به اول ماه می‌رسند؛ یعنی ‌می‎آیند طعم روزه را حس کنند؛ اما سفره برچیده می‌شود.
گذشت ماه مبارک رمضان، در عالَم برزخ هم تأثیرگذار و بسیار امیدوار کننده است و همه را رحمت می‌گیرد. اما آنها به ماه مبارک رمضان دنیا چه نگاهی می‌کنند؟! افسوسِ بسیاری در آن عالَم، نسبت به ماه رمضان وجود دارد. بخش زیادی از افسوس‌ها از اینجا نشأت می‌گیرد که چه ماه پرخیر و برکتی است! لحظه لحظه آن که از دست رفته، مورد غبطه است.
کارشناس مذهبی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل