امام زمانت را بشناس(بخش چهارم)

در بخش سوم نمونه های از خصوصیات و ویژگی های حضرت مهدی علیه السلام خدمت شما خواننده گرامی عرض شد و اینک ادامه عرایض در این خصوص، پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام با توجه به حدیث معروف پیامبر اکرم صلی ا… علیه و آله و سلم که فرمودند:
هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است.
و به فرموده امام رضا علیه السلام در جواب محمد بن علاء که گفت كه از امام سؤال كردم : فدايت شوم ، مراد از مرگ جاهلی چيست ؟ فرمود : يعنی مشرك مرده است .
امام زمانت را بشناس.
امام زمان علیه السلام دارای اسامی و القاب زیادی هستند که از روایات معتبر اسلامی بدست اومده.
«مهدی» یکی از مشهورترین نام های حضرت است. امام باقر علیه السلام درباره دلیل نام گذاری آن حضرت به این اسم، می فرمایند: قائم آل محمد(عج) را به این دلیل، مهدی می نامند که او، مردم را به آن دسته از اموری که برایشان پوشیده است، هدایت خواهد کرد. حضرت، تورات اصلی و دیگر کتاب های پیامبران پیشین را از مخفی گاه آنها، بیرون خواهد ساخت. حضرت صادق(ع) نیز در این باره می فرمایند: به آن حضرت، مهدی گفته اند؛ زیرا او مردم را به امری که آن را گم کرده اند، هدایت می کند.(مردم الان در خیلی از امورات راه گم کرده اند).
یکی از لقب های حضرت(عج)داعی است چنانچه در زیارت آل یاسین میخوانیم:
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا داعِیَ ا….
و درباره دلیل این نامگذاری نقل شده است که آن حضرت از جانب خداوند متعال مأموریت دارند تا مردم را به سوی پروردگارشان فرا خوانند
و یکی از القاب حضرت قائم است که امام رضا (ع) می‏‌فرمايد:
« … حضرت صاحب الامر(عج) را قائم ناميده‌‏اند، چون او، به حقّ، قيام خواهد کرد.»
منتَظَر یکی دیگر از القاب ایشان استکه، امام جواد علیه‌السلام می فرمایند: حضرت مهدی(عج) را منتظَر می‌نامند؛ چون دوران غیبت برای وی، بسیار طولانی خواهد بود.
و اما ایشان را منتظِر هم میگویند؛ چرا که حضرت(عج) همواره در حال انتظار به سر می‌برند، تا اجازه قیام و ظهورشان از سوی خداوند متعال صادر شود. آنگاه ستم را از زمین پاک کنند و آن را از عدل و داد پُر سازند.(آیا شده به شما ظلم یا ستمی شده باشد و نتوانسته باشید از حق خود دفاع کنید؟)
پیامبر(صلی ا… علیه و آله) می فرماید: قیامت بر پا نمی شود، مگر این که مردی از اهل بیت من که اسمش شبیه اسم من است، حاکم شود وزمین را پر از عدل و قسط کند، همان گونه که پر از ظلم و جور شده بود.
امام صادق(علیه السلام) می فرماید: إذا قام القائم لایبقی أرض إلّا نودی فیها شهاده أنْ لا إله إلّا ا… و أنّ محمّداً رسول ا…; زمانی که قائم(علیه السلام) قیام کند، هیچ سرزمینی نمی ماند، مگر این که ندای شهادتین (لا إله إلّا ا… و محمّد رسول ا…) در آن طنین اندازد.
(بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۴۰)
ایشان را حجت‏ ا… هم می گویند.خداوند تبارک و تعالی به وسیله آن حضرت بر بندگانش، اتمام حجّت می‌کند و به همه پرسش‌ها و شبهه ‌ای آنان پاسخ می‌دهد(آیا سوال یا سوالاتی داشتید که هنوز برای آنها جوابی پیدا نکردید؟)
یکی دیگر از القاب حضرت موعود است. امام سجاد علیه‌السلام در تفسیر آیه وَ ما تُوعَدُون،(سوره ذاریات آیه ۲۲) دلیل این نام گذاری را چنین بیان می فرمایند:
مقصود، قیام قائم آل محمد(ص) است که وعده ظهور او به همه پیامبران و امت‌های گذشته داده شده است.
باسط است و باسط یعنی کسی که نعمت و برکات را گسترده می‌سازد.
یکی از مطالب مهم که در احادیث مربوط به امام زمان (عج) بر آن تأکید شده است، وفور نعمت های مادّی در زمان حکومت امام مهدی(علیه السلام) است. پیامبر اکرم(صلی ا… علیه و آله)می فرماید: … یظهر ا… له کنوز الأرض و معادنها; خداوند، گنج های زمین و معادن آن را برای امام مهدی (عج) ظاهر خواهد کرد.
(بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۳)
از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل شده که فرمود: …هنگامی که قائم ما قیام کند، آسمان، باران خود را فرو خواهد ریخت و زمین، گیاهان خود را خواهد رویانید… به گونه ای که زن، میان عراق و شام راه خواهد رفت و همه جا بر روی گیاه پا خواهد گذاشت… .
(بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۲)
یعنی اینقدر همه جا خرم و سرسبز و آباد می شود.
امام زمان(علیه السلام) علاوه بر هدایت دینی، اجتماعی، سیاسی، به امور دنیوی نیز رسیدگی می کند و به عمران و آبادی شهرها و روستاها خواهد پرداخت. امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید:
فلا یبقی فی الأرض خراب الّا عُمَّر;بر روی زمین، هیچ خرابی نخواهد بود، مگر این که آباد خواهد شد.
(بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۱۹۱)
مفضّل از امام صادق(علیه السلام) نقل میکند که آن حضرت فرمود: هنگامی که قائم آل محمد(علیه السلام) قیام کند، در پشت کوفه، مسجدی بنا خواهد کرد که هزار در دارد و خانه های کوفه به نهر کربلا متصل خواهد شد.
(بحارالأنوار همان، ج ۵۲، ص ۳۳۷).
در حدیث دیگری نقل شده که امام مهدی(علیه
السلام)راه ها را وسیع می کند، آب های ناودان ها و فاضلاب ها را که به راه های عمومی میریزد، قطع می کند و چیزهایی را موجب راه بندان می شوند، رفع می کند…خلاصه، امور شهری را سامان خواهد داد.
( بحارالأنوار ج ۵۲، ص ۳۳۹)
امام مهدی علیه السلام با نهضت خود، درهای رحمت را باز میکند و موجب تکامل علوم و صنایع خواهد شد و علوم، چنان رشد و گسترش خواهد یافت که همه شگفت زده خواهند شد. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: علم، بیست و هفت حرف است. تمام آن چه انبیا آورده اند، دو حرف است و مردم، تا امروز، بیش از آن دو حرف نمی شناسند. هنگامی که قائم ما(علیه السلام)قیام کند، بیست و پنج حرف را می آورد و بین مردم توسعه خواهد داد و به دو حرف قبلی اضافه خواهد کرد تا بیست و هفت حرف کامل شود.
(بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶)
این حدیث، نشانه ی سرعت و شتاب زدگی و گسترش و توسعه ی علوم در میان مردم است که به دست امام مهدی (عج) صورت خواهد گرفت، به گونه ای که در مدّت حکومت آن حضرت، مردم، بیش از دَه برابر آن چه را از زمان خلقت تا زمان قیام آن حضرت از علم به دست آورده بودند، به دست خواهند آورد.
در روایت دیگری امام باقر(علیه السلام) می فرماید: هنگامی که قائم ما قیام کند، دست خود را بر روی سر بندگان خواهد گذاشت و بدین وسیله، عقل های آنان جمع میشود و اخلاقشان کامل می شود.
(بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۳۶)
از مجموع احادیث، اینگونه فهمیده میشود که برای انسان، در دوره ی حکومت امام مهدی(عج) تمام ایده آل ها و آرزوهای حقّی که دارد و ممکن است که بر آن ها دست بیازد، تحقّق خواهد یافت و از نظر علمی، اخلاقی، اقتصادی، امنیتی، … به کمال مطلوب خود، خواهد رسید.
یعنی آنچنان دنیایی خواهد شد که آرزو می‌کنی کاش درگذشتگان شما بودند و این روزها را می دیدند.
به برکت وجود مقدسش همه ی مردم روی زمین از رفاه و آبادانی برخوردار خواهند شد و حق هرکسی به صاحبش داده خواهد شد و امنیت و آرامش در جهان حاکم می شود. در هیچ كجای دنیا نبود امكانات خدادادی باعث فقر نیست، بلكه بیشتر تبعیض در تقسیم داده های طبیعت و غصب و اجحاف بوده كه فقر و نداری انسانها و ملتها را در پی داشته است. اگر دولت های استعمار گر به چپاول ملل تحت ستم دست نمی آلودند، داشته های هر سرزمین به راحتی كفاف ساكنان آن را می داد و شاهد این همه فقر و گرسنگی نبودیم.
در این حكومت به دلیل گسترش عدالت همه جانبه ومساوات فراگیر امكان استفاده همگان از نعمت های خدادادی فراهم خواهد بود؛ رفاه عمومی چندان برقرار می شود كه پیدا كردن فقیر برای دادن صدقه و احسان و زكات به یك مشكل بدل خواهد شد.یعنی شرق و غرب عالم را بگردی یک فقیر و نیازمند پیدا نخواهی کرد.
و طبق وعده الهی تقوای مردمان باعث می شود كه بركات و گنج های- معادن- زمین در اختیار انسان ها قرار بگیرد و هیچ خرابه ای نماند مگر اینكه آباد شود.
خداوند قلب های امت محمد صلی ا… علیه و آله را چنان سرشار از وسعت غنا و بی نیازی می ‌كند كه از سرتاسر گیتی تنها یك مرد نزد او می ‌‌آید و از حضرت مال می ‌خواهد. حضرت، او را نزد خزانه ‌‌دار میفرستد تا خواسته ‌‌اش را برآورده سازد. او نزد خزانه‌‌دار میرود و به او گفته می ‌‌شود، خود به خزانه برو و هر آنچه می ‌‌خواهی، برای خویش بردار ..مرد میرود و آن ‌‌قدر طلا و نقره بر می ‌‌دارد كه نمی ‌‌تواند آن ها را حمل كند. مقدار زیادی از اموال را بر جای می ‌‌گذارد و مقداری از آن را به تناسب نیرو و قدرت خویش برمی ‌‌دارد و خارج می ‌‌شود. هنوز چند قدمی دور نشده است كه با خود می ‌‌گوید: من حریص‌‌ ترین فرد از امت محمد صلی ا… علیه و آله هستم كه به اینجا آمده‌‌ام!سپس مال را به خزانه برمی ‌‌گرداند و وقتی خزانه ‌‌دار را می ‌‌بیند و جریان را باز می ‌‌گوید، پاسخ می ‌‌شنود: «ما آنچه را كه دادیم، پس نمی ‌‌گیریم. (یعنی هرچه برداشتی با خود ببر هدیه را پس نمیگیریم)
امت او چنان در نعمت غرق خواهند بود كه چشم به هیچ مالی نمی ‌‌دوزند و خزانه بیت‌‌المال سرشار است، از دارایی ‌‌هایی كه راهی برای مصرف آن ها نیست. برای مصارف خمس و زكات هیچ موردی یافت نمی ‌‌شود و فقر از جامعه آن روز ریشه‌‌كن خواهد شد، اما چگونه جامعه‌‌ای به این درجه از استغنا خواهد رسید؟ … . خداوند برای آخرین گنجینه خویش در خزانه بی ‌‌انتهایش، نعمت های ویژه پنهان نموده است. او اراده كرده است تا صالحان را وارث زمین كند و مهدی عجل ا… تعالی فرجه الشریف، پدر صالحان است.
چون حکومت امام زمان علیه السلام حکومت تقوا است، آثار تقوی هم ظاهر می شود. و من جمله آثار تقوا نزول برکات از آسمان و باز شدن درهای برکت از زمین و آسمان است که حل مشکلات مردم و روزی فراوان نیز بدنبال آن است
ادامه دارد…
محب امام زمان (عج) از قم

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل