مدیرعامل شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر: اگر سنگ آهن امضا نکند؛ انجام نخواهد شد

الهام نصیرزاده| به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر؛ عصردوشنبه یکم شهریورماه نشست خبرنگاران با  ” غلامرضا قمیشی ” مدیرعامل شرکت صنایع معدنی نوظهور کویر بافقدر محل هتل علمدار برگزار شد.  وی در این نشست چهره شاداب گذشته را نداشت؛ گویا  گفتگو  با شورای شهر و شرکت سنگ آهن زیاد رضایت بخش نبوده است. در ادامه گفتگوی قمیشی را در جمع خبرنگاران می خوانید.

اگر سوم شهریورماه قرارداد امضا شود!

مدیر گروه صنعتی نوظهور  با اعلام اینکه انتظار دارم؛ در هفته دولت و در دولت جدید با وزرای تازه؛ بتوانیم به عنوان افتخار ملی و در یک فرصت طلایی این طرح را افتتاح کنیم؛ گفت: اگر با وزرای جدید و رویکرد تازه این طرح آغاز بشود، تمام شدن کار قطعی است.

وی با بیان اینکه اگر این طرح ۳۲ ماه بخواهد اجرا شود؛ اظهار امیدواری کرد: اگر چهارشنبه سوم شهریورماه؛ قرارداد امضا شود من با برنامه روزشمار آن را نشان می دهم تا همه بدانید این ۳۲ ماه قابل رصد کردن خواهد بود و حتما گزارش خواهم داد.

اگر سنگ آهن امضا نکند؛ انجام نخواهد شد

قمیشی افزود: چهارشنبه به تهران می‌روم و با مدیرعامل قرارداد امضا می کنم؛ چون امضای دوم برای سنگ آهن است! اگر سنگ آهن امضا کند  کار شروع می‌شود و اگر امضا نکردند که انجام نخواهد شد!

هیچگونه قصوری در این زمینه قابل قبول نیست

وی سپس نامه شرکت غدیر را قرائت کرد؛ بدین شرح: «احتراما: با عنایت به اینکه از زمان ابلاغ مجلس شورای اسلامی، سهامداران آن شرکت برای احداث پروژه «مگامدول»آهن اسفنجی و تکمیل زنجیره کامل تولید فولاد تا مبدا ورق‌های گرم بیش از شش ماه گذشته و متاسفانه همچنان عملیات اجرایی طرح آغاز نشده؛ لذا با توجه به جمیع جهات متصوره با هدف تامین منابع سهامداران انتظار می‌رود به نحوی برنامه‌ریزی شود تا حداکثر در هفته دولت کلنگ عملیات اجرایی پروژه مگامدول تولید آهن اسفنجی به زمین زده شود و عملیات اجرایی آن آغاز گردد. بدیهی است هیچگونه قصوری در این زمینه قابل قبول نیست.»

سنگ آهن دو قدم جلوتر از غدیر پیگیری کند

وی تصریح کرد: این پیگیری‌های غدیر است، انتظار می رود سنگ آهن مرکزی دو قدم جلوتر از غدیر پیگیری کند تا این طرح اجرا شود، انتظار می‌رود این امر در هفته دولت عملی گردد.

زیان ۲۷ درصدی به مبلغ ۴۱۳ میلیارد تومان

مدیر صنعتی نوظهور با اشاره به ضرر مادی که عقب ماندن پروژه به مدت ۶ ماه بوده؛ توضیح داد: پروژه مگامدول روزی نیم میلیون یورو سود خالص دارد. ما در ۶ ماه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان عدم النفع داریم بابت تعطیلات ریالی در شش ماه گذشته ۲۷ درصد ؛ یعنی ۴۱۳ میلیارد تومان ضرر داشتیم.

وی ادامه داد: بابت این مسئله ارزی که الان پیش آمده حدود ۲۴۱ میلیارد تومان ناشی از این ضرر های ارزی بوده است و در مجموع ۱۸۵۳ میلیارد تومان عدم النفع و ضرر ناشی از تورم داشتیم.

معادن را استخراج  و به گندله تبدیل کنیم

غلامرضا قمیشی با بیان اینکه اگر یک نفر بخواهد بررسی کند خود من هستم؛ ضمن اینکه مشاور هم گرفته ایم؛ توضیح داد: ما به این رسیدیم  تا معادن را استخراج  و به گندله تبدیل کنیم و تا بعدا گندله از این خطوط احداث بشود؛ شما خواهید دید چه اتفاقی می‌افتد.

وی به چهار مرحله در معدن اشاره و جهت استخراج از معدن عنوان کرد: روزی یک انفجار در معدن انجام می شود تا کوه تخریب گردد. ما باید ۱۸۰ تا ۲۰۰ چاه را  حفر و منفجر کنیم تا بتوانیم استخراج نماییم و بعد از انفجار عایدی نصیب شود.

پرعیارسازی سنگ آهن

مدیر صنعتی نوظهور ادامه داد: سنگ از کوه جداشده؛ دارای عناصر ناخالص است و در مرحله دانه بندی و پر عیارسازی می شود؛ یعنی ما سنگ آهن را پر عیار می کنیم.

وی تولید سنگ آهن کنسانتره؛ یعنی استفاده از آب، برق و انرژی نام برد و گفت: تبدیل کنستانتره به گندله که آماده احیا شود؛ کیلویی ۳هزار تومان به اصفهان، فولاد مبارکه ذوب آهن، فولاد اردکان، غدیرایرانیان، فولاد بافت گل گهر ارسال می شود.

نباید یک گرم گندله از این منطقه خارج شود

قمیشی با بیان اینکه مراحل طی شده تمام زنجیره در بافق انجام می شود و در کنار همه اینها می توان توسعه داد؛ اعلام کرد: ما نباید بگذاریم یک گرم از گندله از این منطقه خارج شود.

وی اضافه کرد: ۷ تا ۸ ماه  گذشته با تلاش بسیار بالاخره مسئولین بافق پذیرفتند تا زنجیره تولید فولاد در بافق تکمیل شود؛ و همانند سیرجان، اصفهان، خوزستان اعتبار لازم دارد.

متأسفانه عده‌ای که اهل کار نبودند دفاع کردند!

مدیرصنعتی نوظهور با اعلام اینکه شخصی را می طلبد که نترسد و در این مسیر قدم بگذارد! یادآورشد: این پروژه که قرار است امضا شود؛ متاسفانه عده‌ای که اهل این کار نبودند دفاع کردند!

قمیشی با بیان اینکه سنگ آهن مرکزی حرکتی پرشتاب تر انجام دهد؛ تاکیدکرد: انتظار می رود مدیرعامل سنگ آهن مرکزی پرچم در دستش باشد و پیشتازتر از همه این پروژه را به سرانجام برساند. به این علت که از حمایت مردمی برخوردار و همه چیز در اختیار دارد.

از هیچکس گله مند نیستم

وی گفت:  من امروز از هیچکس گله مند نیستم  و به شما می گویم که اگر کسی درد داشته باشد اگر با سنگ هم بزنید صدایش در نمی آید و اگر متاسفانه کسی فقط خودش برای خودش مهم باشد شهری را به هم می ریزد.

وی با بیان اینکه می‌خواهم با اتحاد و یگانگی این پروژه را درهفته آینده آغاز و روزشمار جلو برود؛ خاطرنشان کرد: به امید خدا ۳۲  ماه دیگر این پروژه در صنعتی و اقتصادی با کمترین انرژی به فولاد تبدیل شود تا بتوانیم خطوط ورق گرم را داشته باشیم. اگراین ورقه گرم را مثل مبارکه به قلع اندود ورق خودرو و … صادرات انجام دهیم؛ سنگ ۲ هزار تومان را به محصول کیلویی ۵۰ هزار تومان تبدیل و یک حرکت خود افزایی و درآمد زا و اشتغالزا را در شهر می توانیم داشته باشیم.

۳ مرداد عقد قرارداد

وی با بیان اینکه ارتقا “فولاد ابویی” افتخار همه ماست؛ گفت:  اینکه ما قرارداد را برای مشاور امضا کردیم باز برنده ایم؛ در همین روزها (چهارشنبه سوم مرداد) به تهران می روم تا با مشاور و پیمانکار این قرارداد را منعقد نمایم و شنبه ۶ مردادماه  با حضور مسئولین افتتاح پروژه را داشته باشیم.

قمیشی با اشاره به آقای “شمس الدین” مدیر توسعه و بازار شرکت amp که قرار طرف قرارداد تمام شرکت‌ها می باشد و این موضوع را تایید کرده؛ بیان داشت: پروژه طوبی از اسفندماه شروع شده و پیشرفت بسیار خوبی در سایت، تجهیزات و سیستم‌های کارگاه های بافق داشته است.

وی افزود: تجهیزات زیادی ساخته شده یا در حال ساخت است و در کارگاه های دیگر در سطح کشور برای تجهیزات پیشرفت خوبی دارد.

حفظ سهام و استخراج از معدن

مدیرصنعتی نوظهور با اعلام اینکه انشاا… پروژه لطمه ای نخورد و به اختلاف کشیده نشود. من دست همه را میبوسیم و امیدوارم آقایان سنگ آهن مرکزی هم امضا کنند؛ گفت: شرکت نوظهور کویر بافق وقتی آنومالی شمالی به مزایده گذاشته شد سنگ آهن، اریا جنوب، هولدینگ برنده مناقصه و در محضر متعهد شدیم که این سهام را برای خودشان حفظ  و از این معدن استخراج کنند.

شرکت نوظهور با درآمدهایش زنجیره را کامل می کند

وی هدف استخراج از معدن را فرآوری و تولید کنسانتره نامید و افزود: چند درصد مواد اولیه گندله سازی از نوظهور تولید می شود و این اولین تولید آهن اسفنجی در بافق است. پس از جمع آوری این سودها؛ شرکت نوظهور بافق بدون اینکه به هر صندوقی احتیاج داشته باشد خودش با درآمدهایی که عایدش شده؛ می تواند این زنجیره را کامل کند و همه پروژه‌ها تحقق یابد.

نوظهور آرزوی همه مردم را تحقق می دهد!

قمیشی با بیان اینکه در شرکت نوظهور توقفی نیست و همیشه توسعه دارد؛ تاکید داشت: نوظهور دارای جایگاه ویژه‌ و برای بچه تازه متولد شده؛ احتمال قهرمانی وجود دارد و احتمال دارد که بتواند گذشته بافق را که آرزوی همه مردم است را تحقق دهد.

وی ادامه داد: اگر در هفته دولت پروژه افتتاح شد؛ یعنی ما به همه اهدافمان رسیده ایم و اگر مانعی از طرف دیگر همکاران پیش بیاید قابل قبول نیست.

وی با اعلام اینکه اولین خط یک و نیم میلیون تن است و می‌خواستیم در عمل ببینیم یک و نیم تن که بیرون می‌آید جواب ما را می دهد یا خیر؟! ادامه داد: اگر پاسخگو بود؛ بلافاصله دو خط دیگر راه اندازی و حداکثر تا پایان سالجاری بتوانیم چهار و نیم میلیون تن یا پنج میلیون در سال پیش فراوری داشته باشیم.

قمیشی افزود: چهار الی پنج ماه تاخیری؛ به خاطر انجام آزمایش هایی بود؛ که باید بررسی می‌شد؛ زیرا قصد بیست سال فعالیت داریم و این لازمه کار بوده است.

با معدنچیان سرقیمت به توافق نرسیدیم

وی با بیان اینکه در آهن اسفنجی حدود ۷۰۰ نفر را مستقیم به کار می‌گیریم و تکنسین ها فنی هستند؛ و برای تبدیل و فروش به نیرو به طور غیرمستقیم نیاز است؛ اذعان داشت: یک شرکت مسئولیت استخراج را عهده دار بود؛ چند ماه از وی ناراضی بودیم و در تامین ماشین آلات مشکل داشت؛ چون خیلی از برنامه ها عقب بودیم. سپس با شرکت معدنچیان صحبت کردیم و روی قیمت با “ندافیان” مدیرعامل به توافق نرسیدیم و اگر به توافق برسیم بلافاصله کار را آغاز می کنیم.

ما به تعهداتمان صددرصدی عمل می کنیم

مدیر نوظهور در خصوص نیروها تصریح کرد: ما نیروها را تضمین دادیم؛ هیچکس بیکار نمی شود همان حقوق آسفالت طوس را پرداخت می کنیم؛ اما آسفالت طوس همان نیروها را به دی۱۹ برده و اکثراً به آنجا رفتند و چند نفری که ماندند حقوق کامل می گیرند؛ ما به تعهداتمان صددرصد عمل می کنیم.

پرورش نیروی بومی با آموزش

قمیشی اعلام کرد: من معتقدم امروز اگر با نیروهای بومی کار کنیم و با یاری خدا در وهله اول آموزش نیروی بومی را گسترش دهیم. بسیار  جلو خواهیم بود.

در پایان با طرح مطالبی در این نشست اشاره می شود:

ما حتی اگر شده با تانکر برای طرح های پر آبخواه فولادی می آوریم یا در صورت تمام شدن ذخایر از استرالیا سنگ وارد می کنیم یا بافق را به شهر الکترونیک تبدیل میکنیم؛  با این وجود آیا می تواند ذخایر موجود در شهرستان را بعنوان سرمایه گذاری مورد استفاده قرار داد. و اینکه هیچ انگاشتن آلایندگی و…

این چالش مطبوعاتی زنده یک موضوع مثبتی از آن بیرون آمد:

۱- قمیشی مدیرعامل نوظهور اعلام کرد که این شرکت ضمن عمل تعهدات خود عمل خواهد نمود و  قصد خارج کردن سنگ فرآوری شده  از شهرستان را ندارد و تمام سنگ استخراجی و فراوری شده در اختیار گندله سه چاهون شرکت سنگ آهن مرکزی قرار می گیرد تا در شهرستان تبدیل به محصولات فولادی خواهد شد.

۲- از این به بعد کلیه خبرنگاران از نزدیک در بازدید میدانی میزان پیشرفت طرحها را مورد تعهد را از نزدیک مشاهده خواهند کرد.

با توجه به نشست نوظهور با خبرنگاران و موارد مطرح شده می توان گفت: معمولاً شرکت ها قبل از سرمایه گذاری اقدام به بررسی زیرساخت های مورد نظر و منابع مالی سرمایه گذاری می نماید که همچنان نوظهور در این موارد شفاف سازی ننموده است و فقط با شعار تکمیل زنجیره فولاد و سود روی سود و کلی گویی از بیان چگونگی این اتفاقات طفره می روند.

نوع سرمایه گذاری شرکت نوظهور با شرکت هایی مانند ابویی و آذران کاملا متفاوت است. چرا که سرمایه گذار واقعی از منابع مالی خود سرمایه گذاری می کند؛ حال اینکه نوظهور در نظر دارد سنگ موجود در شهرستان تا حداکثر را خام فروشی کند و بعد از چندین سال خام فروشی و صرف ذخایر منطقه اقدام به سرمایه‌گذاری کند که هر چند این هم نوعی از سرمایه گذاری می‌باشد ولی سرمایه ای از خودشان  ندارند و اصلا قابل مقایسه با سرمایه گذاری ابویی آذران و … نیست.

شدیداً دنبال کار هستیم

بنابر گفته مدیرعامل شرکت نوظهور در گزارش فوق؛ که در همین روزها (چهارشنبه سوم مرداد) به تهران می روم تا با مشاور و پیمانکار این قرارداد را منعقد نماییم و شنبه ۶ مردادماه با حضور مسئولین افتتاح پروژه را داشته باشیم. در روز افتتاح  ششم شهریور تماسی با ” غلامرضا قمیشی” برقرار گردید؛ که وی در پاسخ به  افق کویر گفت: شدیدا دنبال کار هستیم و احتمال دارد  ۱ الی ۲ روز آینده زمان ببرد و از افق کویر بابت پیگیری متشکرم. اگر نتیجه ای شد خبر خواهم داد.

 

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

صدای افق

چرا مسئولین شهرداری به فکر مردم نیستند! بیش